Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 10-12-2024
Enhed: Demokratikontoret
–
Valgenheden
Sagsbeh: cjb
Sagsnr.:2024 - 14130
Dok. nr.: 259607
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 14. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil
ministeren begrunde formålet med, at kommunale og regionale partistøttemidler
skal anvendes i et indeværende regnskabsår og ikke blot over den samlede
valgperiode, og vil ministeren herudover estimere den administrative lempelse for
kommuner og regioner forbundet med at overgå til en praksis, hvor udbetalte midler
kan anvendes i hele valgperioden og ikke kun på årlig basis?”
Svar:
Formålet med, at den offentlige partistøtte skal anvendes inden for det kalenderår,
hvor den udbetales, er at understøtte det politiske arbejde, også mellem valgene,
således at det politiske arbejde omfatter andet end valgkampe.
Udvalget om åbenhed om den økonomiske støtte til politiske partier
(Partistøtteudvalget) overvejede i 2015 spørgsmålet om periodisering af den
offentlige partistøtte. Udvalget anførte bl.a. følgende herom i sin betænkning nr.
1550/2015 om åbenhed om økonomisk støtte til politiske partier (s. 307 f.):
”Udvalget
har overvejet, om der er behov for at ændre reglerne, sådan at støtten, der
er knyttet til det enkelte kalenderår, ikke nødvendigvis skal bruges i det pågældende
kalenderår, men må bruges i hele valgperioden, eller
–
som en mindre vidtgående
løsning
–
at dele af støtten kan overføres til det eller eventuelt de kommende år.
På den ene side er partierne private organisationer, som i lighed med andre private
virksomheder og foreninger selv må kunne bestemme og vurdere, hvornår og
hvordan deres penge
–
herunder den offentlige partistøtte
–
bruges bedst. Dette kan
tale for at ophæve periodiseringskravet.
Det kan synes som et unødvendigt og bureaukratisk krav, at et parti, som f.eks. har
planlagt en større og udgiftskrævende aktivitet i januar, skal have brugt alle det
foregående års midler med udgangen af december frem for med fordel at kunne
skubbe anvendelsen af (nogle af midlerne) til den pågældende januar-aktivitet.
Det vil således være i tråd med de almindelige målsætninger om afbureaukratisering
at ophæve periodiseringskravet.
På den anden side taler den permanente og generelle rolle, som partierne varetager,
for fortsat at periodisere støtten, så partistøttereglerne ikke understøtter en struktur,
hvor partierne fortrinsvis er aktive i tiden omkring valgene
–
dvs. på bekostning af