Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
2953290_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 10-12-2024
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh: cjb
Sagsnr.:2024 - 14130
Dok. nr.: 259607
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 14. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren vurdere, om det inden for kommunestyrelsesloven er muligt for
kommunalbestyrelsen at tillade helt eller delvist åbne udvalgsmøder for
offentligheden, herunder om ministeren er villig til at åbne op for denne mulighed,
hvis det ikke er muligt i dag efter gældende ret?”
Svar:
Det er bestemt i lov om kommunernes styrelse (kommunestyrelsesloven) § 20, stk. 1,
at udvalg udøver deres virksomhed i møder. I modsætning til kommunalbestyrelsens
møder er møderne i kommunale udvalg ikke offentlige. Der er ikke hjemmel i
kommunestyrelsesloven til, at kommunalbestyrelsen eller udvalget kan beslutte, at
udvalgsmøder skal være offentlige. Dette følger af kommunestyrelseslovens § 20, stk.
4 og 5, der klart forudsætter, at udvalgsmøder er lukkede.
Spørgsmålet om at lade udvalgsmøder være åbne har været overvejet flere gange,
bl.a. i Betænkning nr. 798/1977 om kommunalt nærdemokrati afgivet af en
arbejdsgruppe nedsat af Indenrigsministeriet. Herom er anført følgende s. 45 f.:
”Det
er i styrelseslovens § 20 bestemt, at udvalgene udøver deres virksomhed i
møder. Der findes i øvrigt kun få regler i styrelsesloven og styrelsesvedtægten om
udvalgenes møder. Der gælder i modsætning til kommunalbestyrelsens møder ikke
nogen regel om, at udvalgenes møder er offentlige. Da kollegiale organers møder,
medmindre andet er bestemt, ikke er offentlige, kan offentligheden ikke få adgang til
udvalgsmøderne. Der har fra flere sider været rejst spørgsmål om rimeligheden af, at
offentligheden og især pressen ikke har adgang til udvalgenes møder, altså en kritik
svarende til den, der har været fremført med hensyn til folketingets udvalgsmøder.
Blandt andet fremsatte Centrum-Demokraterne i marts 1974 et forslag til
folketingsbeslutning, der indeholdt en opfordring til regeringen om at fremkomme
med forslag til ændring af styrelsesloven, således at en kommunalbestyrelse fik
mulighed for at bestemme, at udvalgenes møder kunne være offentlige. Forslaget,
der var begrundet i et ønske om at skabe større åbenhed omkring kommunernes
styrelse, blev ikke færdigbehandlet i folketingssamlingen.
Til fordel for en bestemmelse om, at udvalgenes møder er offentlige, medmindre det
på grund af en sags beskaffenhed findes nødvendigt eller ønskeligt at behandle sagen
for lukkede døre, kan især anføres, at dette vil muliggøre kendskab til de valgte
repræsentanters udtalelser og standpunkter (det politiske ansvar) og kendskab til
sagerne (information).
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om det inden for kommunestyrelsesloven er muligt for kommunalbestyrelsen at tillade helt eller delvist åbne udvalgsmøder for offentligheden
Når det må anbefales, at et større antal sager delegeres til udvalg og til
administration, rejser dette offentlighedsproblemer. Vælgerne afskæres fra at følge
og kontrollere deres repræsentanter, og når afgørelserne træffes på
kommunalbestyrelsens vegne, kan noget tale for, at reglerne for
kommunalbestyrelsens sagsbehandling tillige overføres på udvalgene.
Sagsbehandlingen ønskes henlagt til en mindre forsamling, men ikke med færre
garantier for korrekt sagsbehandling, idet der herved bortses fra den
begrebsmæssige ulempe, der består i, at udvalget normalt vil være mindre
repræsentativt sammensat.
Offentlighedens adgang til kommunalbestyrelsens møder betyder, at offentligheden,
især gennem pressen, bliver gjort bekendt med de sager, der behandles. Dette tjener
til almindelig information om kommunale anliggender, og tillige danner det baggrund
for en medindflydelse. Ved at indføre udvalgsmøder for åbne døre kan der i de
tilfælde, hvor udvalgene forbereder sager til kommunalbestyrelsen, opnås to
offentlige behandlinger af sagerne og dermed en mulighed for en mellemkommende
debat i presse og offentlighed.
Ulemperne ved offentlige udvalgsmøder
vil især være, at mulighederne for frie og
fortrolige forhandlinger forringes, ligesom udvalgenes effektivitet må formodes at
blive ringere.
I udvalgene foregår der dels en politisk forberedelse og tilskæring af sagerne til
kommunalbestyrelsen, dels en behandling og afgørelse af administrative sager. En
fortrolig og fordomsfri meningsudveksling og afprøvning af synspunkter er
nødvendig, og hvis udvalgsmøderne åbnes for offentligheden, må det forventes, at
denne yderst reelle form for debat bliver henlagt til et andet sted.
For så vidt angår udvalgenes afgørelser må det nævnes, at når kommunalbestyrelsen
delegerer og bør delegere en række administrative afgørelser til udvalgene, bør
kommunalbestyrelsens sagsbehandlingsregler netop ikke overføres, for i så fald vil
der ikke være opnået meget ved forskydningen væk fra kommunalbestyrelsen.
Desuden træffer også administrationen afgørelser på kommunalbestyrelsens vegne,
og her er en overførelse af gode grunde udelukket, og om en sag behandles i udvalg
eller alene i administrationen vil undertiden bero på tilfældigheder.
Når effektiviteten må formodes at blive ringere, skyldes det, at offentlighedens
tilstedeværelse kan give anledning til politiske indlæg og manifestationer mest af
hensyn til offentligheden, og mindre af hensyn til sagernes oplysning og afgørelse,
ligesom standpunkterne kan blive optrukket hårdere, således at
kompromismuligheder forskertses. Udvalgene er i meget høj grad
beslutningsorganer, og en for stærk politisering af udvalgenes arbejde kan derfor
være uheldig.
I øvrigt er der i denne forbindelse et hensyn at tage til de mindre grupper i
kommunalbestyrelsen, fordi de ikke som de større grupper råder over tilstrækkelige
ressourcer til at overkomme en udarbejdelse af politiske indlæg til samtlige
udvalgsmøder. De valgtes byrde kunne således tænkes at blive endnu tungere, hvilket
vil rejse spørgsmål om professionelle politikere, idet forholdet ellers kan blive det, at
kun personer, der har tilstrækkelig tid, kræfter og økonomiske evner, vil være i stand
til at bestride hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem.
Side 2
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om det inden for kommunestyrelsesloven er muligt for kommunalbestyrelsen at tillade helt eller delvist åbne udvalgsmøder for offentligheden
Offentlighedens adgang til udvalgenes møder kan tillige have den uheldige virkning,
at den kommunale administration vil blive tilbageholdende med at forelægge
materiale for udvalgene på det tidligst mulige stadium.
I magistratskommunerne
[…]
er det en borgmester eller en rådmand, der på eget
ansvar træffer afgørelse i de sager, der er henlagt til den enkelte magistratsafdeling,
og der opstår ikke spørgsmål om offentlighed. Dette kan tillige tale imod at lade
offentligheden få adgang til udvalgsmøder, når dette af organisatoriske grunde er
udelukket i de største kommuner.
Der kan således anføres væsentlige argumenter for og imod offentlige udvalgsmøder.
Dette forhold samt den omstændighed, at nærdemokratiske foranstaltninger i øvrigt
på grund af kommunernes forskellige størrelse og struktur i vidt omfang må
overlades til de enkelte kommuner, kunne tale for en regel om, at
kommunalbestyrelserne (eller udvalgene) selv kan træffe bestemmelse om, hvorvidt
udvalgsmøder kan holdes for åbne eller lukkede døre. Heroverfor må det dog
anføres, at spørgsmålet om åbne eller lukkede døre i udvalgsmøder er af så
afgørende betydning for det kommunale styre, at der bør gælde en
generel og
obligatorisk ordning,
hvorved det tillige opnås, at de enkelte udvalgsmedlemmer ikke
bliver udsat for at skulle træffe afgørelse herom.
Efter arbejdsgruppens opfattelse er spørgsmålet om åbne eller lukkede døre
imidlertid uløseligt forbundet med karakteren af udvalgenes virksomhed. Så længe
udvalgene er administrerende organer, bør møderne ikke være åbne, idet
sagsekspeditionsorganer må være lukkede for offentligheden. Ganske vist kunne man
åbne mulighed for, at udvalgene selv kunne træffe beslutning om at afholde enkelte
møder af mere politisk karakter for åbne døre. Som nævnt kan de enkelte
udvalgsmedlemmer dog herved blive udsat for et ubehageligt pres udefra. Desuden
er der efter bestemmelsen i § 23 i den kommunale styrelseslov adgang for ethvert
udvalgsmedlem til at kræve en sag henskudt til kommunalbestyrelsens afgørelse,
hvorved der samtidig opnås en eventuelt ønsket offentlig behandling af sagen. Der
kan tillige henvises til den mulighed, at udvalget holder et borgermøde eller et møde
alene med særlige interessegrupper, men disse møder er blot ikke udvalgsmøder, og
der kan således ikke på disse møder træffes beslutninger.
Arbejdsgruppen vil endelig understrege, at det er af overordentlig stor betydning, at
udvalgsdrøftelserne kan foregå i et afslappet forum, og hvis offentlighedens
tilstedeværelse vil medføre, at udvalgsmøderne ændrer karakter og de egentlige
forhandlinger bliver henlagt til et andet sted ("korridorforhandlinger"), således at
udvalgsbehandlingen bliver en afhjemling af mere formel karakter, er der ikke vundet
meget for offentligheden. Problemet må derfor efter arbejdsgruppens opfattelse
angribes anderledes, således at offentlighedens interesse på anden måde sikres
[…].”
Spørgsmålet har også været berørt i Betænkning nr. 984/1980 om kommunale
styrelsesformer og kommunalpolitikernes arbejdsvilkår m.v. afgivet af det af
indenrigsministeren den 17. august 1978 nedsatte udvalg om kommunalt
udvalgsstyre og magistratsstyre m.v. samt i Betænkning nr. 1425/2002 om indsigt i
den kommunale administration afgivet af den af indenrigs- og sundhedsministeren i
maj 2002 nedsatte ekspertgruppe under ledelse af nuværende højesteretspræsident,
professor, dr.jur. Jens Peter Christensen.
Side 3
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om det inden for kommunestyrelsesloven er muligt for kommunalbestyrelsen at tillade helt eller delvist åbne udvalgsmøder for offentligheden
Der kan endvidere henvises til Hans B. Thomsen m.fl., Lov om kommunernes styrelse
med kommentarer, 3. udgave, 2022, s. 448 ff.
Jeg mener, det er velbegrundet, at møderne i kommunale udvalg ikke er åbne. Ikke
fordi jeg ikke går ind for åbenhed, men fordi det er væsentligt for lokaldemokratiet,
at der bevares et rum til uformelle og frie forhandlinger, hvor udvalgsmedlemmernes
tilkendegivelser ikke bliver politiske indlæg, der f.eks. bliver målrettet de
tilstedeværende tilhørere eller medierne. Det er således væsentligt at undgå, at de
reelle forhandlinger risikerer at blive henlagt til mere private fora.
Jeg har derfor ikke planer om at foreslå ændringer af reglerne om udvalgsmøder i
kommunerne.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 4