Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
2985910_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 04-03-2025
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh: NLB
Sagsnr.:2025 - 1720
Dok. nr.: 298635
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 4. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 35:
”Er
ministeren enig i, at forholdene, som beskrives i artiklen "Ekspert om kaos i
Langelands familieafdeling: - De har handlet i ond tro" på faa.dk d. 3. februar 2025
ikke lever op til ankestyrelsens påbud om at undersøge sagerne tilbundsgående?
Hvordan vil ministeren i bekræftende tilfælde tage ansvar for, at der gøres noget ved
situationen?”
Svar:
Artiklen fra Fyns Amts Avis beskriver et konkret sagsforløb om udfordringerne i
Familieafdelingen i Langeland Kommune.
Jeg kan generelt oplyse, at det kommunale og regionale tilsyn varetages af
Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet
tilsynsmyndighed. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til
at rejse en tilsynssag.
Som minister kan jeg ikke tage stilling til konkrete kommunale dispositioner eller
undladelser, som Ankestyrelsen endnu ikke har haft lejlighed til at tage stilling til. Da
Ankestyrelsen på nuværende tidspunkt er i gang med at vurdere, om der skal rejses
en tilsynssag, som jeg efterfølgende vil kunne tage stilling til som overordnet
myndighed, er det ikke muligt for mig at gå nærmere ind i den konkrete sag, da jeg og
ministeriet i så fald vil blive inhabile, hvis sagen senere tages op i ministeriet.
Jeg har anmodet Ankestyrelsen om en udtalelse i sagen. Ankestyrelsen har den 14.
februar 2025 oplyst følgende:
”Ankestyrelsens
tilsynsudtalelse af 3. november 2022 vedrører Langeland Kommunes
forpligtelse til at gennemgå igangværende og eventuelt genoptage tidligere afgjorte
sager i Familieafdelingen.
Ankestyrelsens tilsyn vurderede på daværende tidspunkt, at Langeland Kommune i
forbindelse med kommunens behandling af sager i Familieafdelingen ikke havde
overholdt en række formelle bestemmelser i offentlighedsloven, forvaltningsloven,
retssikkerhedsloven og serviceloven (nu barnets lov).
Ankestyrelsen udtalte desuden, at Langeland Kommune skulle gennemgå samtlige
igangværende og eventuelt afsluttede sager i Familieafdelingen med henblik på at
vurdere, om der var grundlag for at genoptage de afgørelser, der var truffet.
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om ministeren er enig i, at forholdene, som beskrives i artiklen "Ekspert om kaos i Langelands familieafdeling: - De har handlet i ond tro" ikke lever op til ankestyrelsens påbud om at undersøge sagerne tilbundsgående
Kommunen skulle i den forbindelse tage stilling til, hvilke afsluttede sager, der var
relevante at gennemgå.
Kommunalbestyrelsen i Langeland Kommune meddelte den 10. januar 2023 til
Ankestyrelsens tilsyn, at kommunen i overensstemmelse med Ankestyrelsens
udtalelse af 3. november 2022 ville gennemgå alle igangværende sager i
Familieafdelingen, ligesom alle afsluttede sager inden for de seneste tre år ville blive
gennemgået.
Gennemgangen af sagerne blev af kommunen gennemgået i prioriteret rækkefølge:
1.
2.
3.
4.
Igangværende anbringelsessager
Igangværende anbringelsessager med samtykke
Igangværende/aktive sager i øvrigt
Afsluttede tvangsanbringelsessager fra de seneste tre år.
Kommunen har løbende skriftligt orienteret Ankestyrelsens tilsyn om fremdriften i
sagsgennemgangen samt resultaterne heraf. Der har herudover i maj 2024 været
afholdt et møde mellem Ankestyrelsens tilsyn og Langeland Kommune om de
løbende orienteringer og sagsgennemgangen.
Langeland Kommune har over for Ankestyrelsens tilsyn redegjort for, hvilke formelle
fejl kommunen havde fundet i sagerne, og hvilken betydning fejlene har haft for de
enkelte sager, herunder om sagerne skulle genoptages.
Den 22. november 2024 modtog Ankestyrelsens tilsyn den sidste orientering fra
Langeland Kommune.
I den løbende opfølgning på udtalelsen af 3. november 2022 har Ankestyrelsens tilsyn
- på baggrund af kommunens orienteringer - vurderet, at kommunen har opstillet de
korrekte kriterier i forhold til, hvilke sager, som skal genoptages som følge af
væsentlige fejl i sagsbehandlingen. Ankestyrelsens tilsyn har undervejs i sagen også
fået bekræftet, at det er forvaltningen selv (ledelsen)
og ikke konsulentfirmaet
som har foretaget en konkret afvejning af, om en sag, som følge af de konstaterede
fejl i sagsbehandlingen
skulle genoptages. Der er således ikke oplysninger i
orienteringerne fra kommunen, som peger på, at kommunen ikke har foretaget en
korrekt genopretning i forhold til de konstaterede fejl.
Ankestyrelsens tilsyn kan yderligere oplyse, at Familieafdelingen i Langeland
Kommune startede et rådgivningsforløb med Den Permanente Task Force
(samarbejde mellem Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen) på området udsatte
børn og unge i 4. kvartal 2022.
Ankestyrelsens tilsyn modtog den 3. juni 2024 en henvendelse fra Den Permanente
Task Force. Henvendelsen af 3. juni 2024 omhandler den aktuelle situation i
familieafdelingen.
Ankestyrelsens tilsyn bad den 29. november 2024 kommunalbestyrelsen i Langeland
Kommune om en udtalelse på baggrund af oplysningerne fra task forcen.
Side 2
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om ministeren er enig i, at forholdene, som beskrives i artiklen "Ekspert om kaos i Langelands familieafdeling: - De har handlet i ond tro" ikke lever op til ankestyrelsens påbud om at undersøge sagerne tilbundsgående
Kommunalbestyrelsen er blevet bedt om at redegøre for, hvordan Langeland
Kommune vil sikre, at kommunen overholder lovgivningen i forbindelse med
behandling af sager i Familieafdelingen.
Langeland Kommune har bedt om fristudsættelse for udtalelsen, da der den 20.
januar 2025 blev afholdt et møde mellem Langeland Kommunes borgmester Tonni
Hansen og social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen. Kommunen
forventede, at mødet kunne få betydning for kommunens fremtidige
handlemuligheder og derved også kunne påvirke kommunalbestyrelsens udtalelse.
Kommunens udtalelse forventes fremsendt til Ankestyrelsens tilsyn inden 1. marts
2025.
På baggrund af kommunens høringssvar vil Ankestyrelsens tilsyn tage stilling til, om
der er anledning til at rejse en ny tilsynssag over for Langeland Kommune på
baggrund af de aktuelle forhold i kommunen. Ankestyrelsens tilsyn vil samtidig tage
stilling til, om der er behov for yderligere opfølgning på tilsynsudtalelsen af 3.
november 2022.”
Jeg kan henholde mig til Ankestyrelsens redegørelse.
Jeg kan afslutningsvist nævne, at Rigsrevisionen er i gang med en undersøgelse af
Ankestyrelsens tilsyn på det sociale område. Rigsrevisionens beretning kommer til
sommer, og jeg vil til den tid med afsæt i beretningens konklusioner se på, om der er
behov for lovgivningsmæssige tiltag for at styrke tilsynet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3