Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
2979899_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 19-02-2025
Enhed: Kommunal og regional styring
og struktur
Sagsbeh: joba
Sagsnr.:2025 - 1084
Dok. nr.: 289598
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalget har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 22. januar 2025
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Spørgsmål nr. 24:
”Vil
ministeren redegøre for, om det vil være praktisk muligt at indføre et krav om
"activity-based costing" i landets 98 kommuner med det formål at sikre øget
sammenlignelighed af de reelle omkostninger for forskellige ydelser på tværs af
kommuner?”
Svar:
Budgetloven og aftalesystemet mellem regeringen og henholdsvis KL og Danske
Regioner er baseret på udgiftsbaserede principper.
Rammerne for økonomien i kommuner og regioner fastsættes under ét for det
kommende år under hensyntagen til blandt andet de langsigtede makroøkonomiske
udfordringer og den aktuelle konjunktursituation. I den forbindelse er det de faktisk
afholdte udgifter og oppebårne indtægter i henholdsvis kommuner og regioner, samt
den dertilhørende likviditet, der påvirker samfundsøkonomien. F.eks. indgår
investeringsudgifter i det udgiftsbaserede system med det fulde afholdte beløb, mens
det i et omkostningsbaseret system vil være forrentning og afskrivning, der som følge
af periodiseringen af udgifterne vil skulle indgå.
Et udgiftsbaseret system er dermed mest foreneligt med den tilrettelagte styring af
kommunernes og regionernes økonomi.
Et krav om indførelse af aktivitetsbaserede omkostningsregnskaber i landets 98
kommuner ville derfor skulle komme i tilgift til det eksisterende krav om
udgiftsbaserede regnskaber. Dette vil indebære, at kommunerne både vil skulle føre
et udgifts- og omkostningsbaseret regnskab samt fordele omkostninger ud på de
forskellige kommunale ydelser. Det vil formentligt være praktisk muligt at indføre et
krav om aktivitetsbaserede omkostningsregnskaber i en eller anden udstrækning,
men det må antages, at det vil være stærkt administrativt bebyrdende for
kommunerne og vil stride mod ønsket om at nedbringe de kommunale udgifter til
administration og bureaukrati.
Det kan supplerende oplyses, at der på en række centrale områder er krav om, at de
reelle omkostninger skal opgøres ud fra omkostningsbaserede principper.
Det gælder i de situationer, hvor der er et direkte behov for at sammenligne
kommunale og private priser, f.eks. ved afgivelse af kontrolbud. Herudover anvendes
der omkostningsbaserede takster på bl.a. det specialiserede socialområde, hvor der
er mange private leverandører, ligesom afregningen i forhold til private leverandører
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om ministeren vil redegøre for, om det vil være praktisk muligt at indføre et krav om "activity-based costing" i landets 98 kommuner med det formål at sikre øget sammenlignelighed af de reelle omkostninger for forskellige ydelser på tværs af kommuner
på ældreområdet (hjemmehjælp og friplejeboliger) er baseret på
omkostningsbaserede enhedspriser.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2