Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 19-02-2025
Enhed: Kommunal og regional styring
og struktur
Sagsbeh: joba
Sagsnr.:2025 - 1084
Dok. nr.: 289598
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og Sundhedsministeren den 22. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Spørgsmål nr. 22:
”Vil
ministeren oplyse effekterne ved at harmonisere regnskabspraksis og
regnskabssystem på tværs af landets 98 kommuner med det formål at øge
sammenligneligheden på tværs af kommuner? Svaret bedes indeholde estimat på
implementeringsomkostninger samt varige besparelser som følge af, at det samme
system og praksis benyttes af alle kommuner.”
Svar:
Kommunerne er i medfør af § 57 i Lov om kommunernes styrelse, allerede i dag
pålagt at budgettere og aflægge regnskab i overensstemmelse med reglerne i
”Budget- og regnskabssystem for kommuner”, der bl.a. indeholder
en autoriseret
kontoplan med tilhørende konteringsregler.
Formålet med fastsættelse af ensartede regler for kommunernes budgettering,
kontering og regnskabsaflæggelse er bl.a. at sikre, at der kan tilvejebringes
sammenlignelige oplysninger om økonomiske forhold i forbindelse med
kommunernes opgavevaretagelse.
Budget- og regnskabssystemet for kommuner kan tilgås gennem Indenrigs- og
sundhedsministeriets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde