Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
2987531_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 07-03-2025
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh: rdh
Sagsnr.:2025 - 1002
Dok. nr.: 291391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 22. januar 2025
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Spørgsmål nr. 20:
”Kan
ministeren bekræfte, at det er lovligt for kommunerne frivilligt at understøtte
eller på anden måde facilitere uddeling af julehjælp i samarbejde med organisationer,
menigheder og erhvervslivet ved fx at stille en ansøgningsportal til rådighed, som via
de kommunale registre kan sikre, at ansøgerne er berettiget til julehjælp efter nogle
aftalte kriterier samt at familier eller samboende ikke kan ansøge om mere end én
julehjælpspakke?
Svar:
Kommunalfuldmagtsregler er en samlet betegnelse for de uskrevne regler
(grundsætninger) om kommunernes ulovbestemte opgaver. Hvis en kommunal
opgavevaretagelse er reguleret i den skrevne lovgivning, skal opgavevaretagelsen
ikke også vurderes i forhold til kommunalfuldmagtsreglerne.
Kommunalfuldmagtsreglerne viger således for den skrevne lovgivning.
Der følger af de kommunalretlige grundsætninger et almennyttekriterium, der
indebærer, at en kommunes foranstaltninger skal være rettet til borgerne i
almindelighed samt imødekomme relevante behov hos det fællesskab af borgere,
som kommunen udgør.
En kommune kan kun udføre eller støtte en aktivitet i det omfang, der er en
kommunal interesse i aktiviteten. Hvad der er en kommunal interesse beror i høj grad
på traditionen. Den kommunale interesse er imidlertid ikke nogen fast størrelse. Der
sker til stadighed en udvikling af de samfundsmæssige behov og dermed også af,
hvad der er relevante fælles behov i et lokalsamfund.
Endvidere følger der af kommunalfuldmagtsreglerne et forbud mod begunstigelse af
enkeltpersoner. Dette indebærer, at en kommune i medfør af
kommunalfuldmagtsreglerne som udgangspunkt ikke kan foretage en handling med
det formål at begunstige enkeltpersoner eller gruppe af borgere ud fra et økonomisk
såvel som socialt trangskriterium, medmindre handlingen er hjemlet i lovgivningen.
Endelig bemærkes, at en kommune kan ikke ved at indskyde et ekstra led mellem
kommunen og virksomheden eller aktiviteten mv. yde en støtte, som den ikke kan
yde direkte.
Eftersom kommunalfuldmagtsregler viger for relevant sektorlovgivning, har
ministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Social- og
Boligministeriet, der har oplyst følgende:
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det er lovligt for kommunerne frivilligt at understøtte eller på anden måde facilitere uddeling af julehjælp i samarbejde med organisationer, menigheder og erhvervslivet
”Kommunalbestyrelser
er efter § 18 i lov om social service forpligtet til at samarbejde
med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Der er i lovgivningen frie rammer for samarbejdet mellem kommunalbestyrelsen og
sociale organisationer og foreninger. Det er således kommunalbestyrelsen, som
beslutter hvilke formål og rammer, der gør sig gældende for samarbejdet/støtten i
den pågældende kommune, ligesom det er kommunalbestyrelsen, der afgør hvilke
frivillige sociale aktiviteter, der skal have støtte. Hensigten er at skabe de bedst
mulige forudsætninger for, at kommuner og frivillige aktører finder den
samarbejdsform, som er bedst i overensstemmelse med de lokale forhold og ønsker,
og som styrker den lokale frivillige sociale indsats.
Det bemærkes, at § 18 i lov om Social Service ikke regulerer samarbejde med andre
aktører såsom menigheder eller virksomheder. Dog udelukker § 18 ikke samarbejde
med andre typer af foreninger fx idrætsforeninger, fagforeninger eller virksomheder
så længe selve aktiviteten har et frivilligt socialt formål.”
Endelig bemærkes, at der ved evt. etablering af en ansøgningsportal i forbindelse
med ansøgninger om julehjælp, kan være øvrig relevant lovgivning, der skal iagttages,
f.eks. de databeskyttelsesretlige regler.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan afsluttende oplyse, at det kommunale og
regionale tilsyn varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet
som overordnet tilsynsmyndighed. Kommuner kan rette henvendelse til
Ankestyrelsen om lovligheden af konkrete dispositioner med henblik på at få en
vejledende forhåndsudtalelse om lovligheden heraf.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2