Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 28-02-2025
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh: rdh
Sagsnr.:2025 - 161
Dok. nr.: 279056
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 6. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 10:
”Kan ministeren bekræfte, om det er korrekt, at forvaltningen ikke kan benytte sig af
kommunalfuldmagtsreglerne, når de udlejer kommunal ejendom til en moské,
eftersom Folkeoplysningsloven §44a regulerer området, og
kommunalfuldmagtsreglerne må vige for den skrevne lovgivning?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at det følger af
kommunalfuldmagtsregler, at kommuner i et vist omfang
–
ved siden af reglerne i
folkeoplysningsloven
–
kan udleje ledige lokaler til private, herunder foreninger, på
markedsvilkår. Bestemmelsen i folkeoplysningslovens § 44 a skal dog stadig
overholdes. Jeg henviser til nedenstående bidrag fra Kulturministeriet.
Der er i givet fald tale om en undtagelse til udgangspunktet om, at en kommune ikke
uden lovhjemmel må varetage erhvervsvirksomhed. Udlejningen er i så fald baseret
på betragtninger om overkapacitet og for at undgå værdispil. Det er blandt andet en
betingelse for udnyttelsen af overkapacitet, at den pågældende opgave ikke er
dimensioneret med det formål at opnå mulighed for at varetage opgaver, der
normalt ikke er kommunale, samt at overkapaciteten af hensyn til løsningen af den
kommunale opgave ikke kan afskaffes. Det er således en forudsætning, at der er tale
om en ejendom, som kommunen for en kortere eller længere periode ikke skal
benytte til kommunale formål, og som kommunen ikke er forpligtet til at afhænde.
Hvis der blot er en vis mulighed for, at kommunen på et tidspunkt skal anvende
ejendommen for at varetage en kommunal interesse, er kommunen ikke forpligtet til
at afhænde ejendommen.
Ved afgørelsen af, om en kommune lovligt kan udleje ledige lokaler ud fra
betragtninger om overkapacitet, indgår det endvidere som et element i afvejningen,
om udlejningsopgaven i forvejen varetages på rimelig måde af private
erhvervsdrivende. Udlejningen af kommunens ejendomme på markedsvilkår vil ikke
være et udtryk for støtte til den private, herunder en forening, ejendommen udlejes
til.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan herudover oplyse, at kommunerne i et vist
omfang
–
ved siden af folkeoplysningslovens regler og ved siden af de ovenfor
beskrevne regler om udlejning af ejendomme
–
kan yde støtte til foreninger efter
kommunalfuldmagtsregler, herunder i form af lokaleudlån. Der er ikke hjemmel i
kommunalfuldmagtsregler til at yde støtte alene til religiøse formål.