Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
2984915_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 28-02-2025
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh: rdh
Sagsnr.:2025 - 161
Dok. nr.: 279056
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 6. januar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 10:
”Kan ministeren bekræfte, om det er korrekt, at forvaltningen ikke kan benytte sig af
kommunalfuldmagtsreglerne, når de udlejer kommunal ejendom til en moské,
eftersom Folkeoplysningsloven §44a regulerer området, og
kommunalfuldmagtsreglerne må vige for den skrevne lovgivning?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at det følger af
kommunalfuldmagtsregler, at kommuner i et vist omfang
ved siden af reglerne i
folkeoplysningsloven
kan udleje ledige lokaler til private, herunder foreninger, på
markedsvilkår. Bestemmelsen i folkeoplysningslovens § 44 a skal dog stadig
overholdes. Jeg henviser til nedenstående bidrag fra Kulturministeriet.
Der er i givet fald tale om en undtagelse til udgangspunktet om, at en kommune ikke
uden lovhjemmel må varetage erhvervsvirksomhed. Udlejningen er i så fald baseret
på betragtninger om overkapacitet og for at undgå værdispil. Det er blandt andet en
betingelse for udnyttelsen af overkapacitet, at den pågældende opgave ikke er
dimensioneret med det formål at opnå mulighed for at varetage opgaver, der
normalt ikke er kommunale, samt at overkapaciteten af hensyn til løsningen af den
kommunale opgave ikke kan afskaffes. Det er således en forudsætning, at der er tale
om en ejendom, som kommunen for en kortere eller længere periode ikke skal
benytte til kommunale formål, og som kommunen ikke er forpligtet til at afhænde.
Hvis der blot er en vis mulighed for, at kommunen på et tidspunkt skal anvende
ejendommen for at varetage en kommunal interesse, er kommunen ikke forpligtet til
at afhænde ejendommen.
Ved afgørelsen af, om en kommune lovligt kan udleje ledige lokaler ud fra
betragtninger om overkapacitet, indgår det endvidere som et element i afvejningen,
om udlejningsopgaven i forvejen varetages på rimelig måde af private
erhvervsdrivende. Udlejningen af kommunens ejendomme på markedsvilkår vil ikke
være et udtryk for støtte til den private, herunder en forening, ejendommen udlejes
til.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan herudover oplyse, at kommunerne i et vist
omfang
ved siden af folkeoplysningslovens regler og ved siden af de ovenfor
beskrevne regler om udlejning af ejendomme
kan yde støtte til foreninger efter
kommunalfuldmagtsregler, herunder i form af lokaleudlån. Der er ikke hjemmel i
kommunalfuldmagtsregler til at yde støtte alene til religiøse formål.
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, om det er korrekt, at forvaltningen ikke kan benytte sig af kommunalfuldmagtsreglerne, når de udlejer kommunal ejendom til en moské, eftersom Folkeoplysningsloven §44a regulerer området, og kommunalfuldmagtsreglerne må vige for den skrevne lovgivning
Alle former for foreningsstøtte efter kommunalfuldmagtsregler er dog begrænset af
folkeoplysningslovens § 44 a, jf. nedenstående bidrag fra Kulturministeriet.
Kommuner kan således med hjemmel i kommunalfuldmagtsregler på visse
betingelser yde støtte til selve foreningsdannelsen, dvs. det lovlige kommunale
formål at kommunens borgere har et aktivt foreningsliv. Det er et krav, at der er tale
om begrænset støtte, f.eks. i form af administrationsudgifter eller lokaleudlån. Hvis
kommunen beslutter at yde foreningsstøtte, skal dette ske efter ensartede saglige
kriterier til alle foreninger eller til bestemte kategorier af foreninger.
Efter kommunalfuldmagtsregler kan kommuner endvidere på visse betingelser uden
lovhjemmel yde støtte til foreningers aktiviteter. Støtten kan f.eks. ydes som tilskud
eller lokaleudlån. Det er en betingelse, at samtlige de aktiviteter, som varetages af
foreningen, lovligt ville kunne udføres af kommunen selv, eller at støtten øremærkes
til specifikke foreningsaktiviteter, som kommunen lovligt selv ville kunne varetage.
Det er endvidere en betingelse, at foreningen giver samtlige kommunens borgere
mulighed for at deltage i foreningens kommunalt støttede aktiviteter, eller i tilfælde,
hvor adgang til foreningens aktiviteter ikke er åben for alle borgere, at afgrænsningen
af borgernes adgang til de støttede aktiviteter sker ud fra saglige kriterier.
Når en kommune udlejer eller udlåner en ejendom efter kommunalfuldmagtsregler,
skal kommunen overholde regler, der i øvrigt gælder i lovgivningen. Således
indeholder planloven bestemmelser, som kan begrænse brugen af kommunale
ejendomme.
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra By-, Land-, og Kirkeministeriet,
som har oplyst følgende om planloven:
”Det følger af planloven (lov om planlægning), at kommunalbestyrelsen i
kommuneplanen fastlægger de overordnede mål, retningslinjer og rammer for
kommunens udvikling
herunder f.eks. udlægning af nye områder til boliger eller
erhverv.
Lokalplaner regulerer den konkrete og mere præcise anvendelse af typisk mindre
områder. Det er den eneste plantype, som er direkte bindende for grundejere. Efter
planlovens § 18 må der ikke retligt eller faktisk etableres forhold i strid med
bestemmelserne i en lokalplan, medmindre der er meddelt dispensation fra
lokalplanen. En hidtidig lovlig anvendelse af et område eller en bebyggelse kan
derimod fortsætte uanset bestemmelser i en senere lokalplan.
Det fremgår af planlovens § 15, stk. 1, at en lokalplan skal indeholde oplysninger om
planens formål og retsvirkninger. Formålet skal fastlægge den planlægningsmæssige
begrundelse, eksempelvis varetagelse af klimatilpasning eller forebyggelse af
forurening.
Det såkaldte lokalplankatalog i planlovens § 15, stk. 2, indeholder en opregning af
emner, der kan fastsættes bindende lokalplanbestemmelser om.
Kommunalbestyrelsen kan f.eks. fastsætte bestemmelser om lokalplanområdets
anvendelse, om anvendelse af de enkelte bygninger og om beliggenhed af bygninger
til religiøse formål, herunder forbud mod anvendelse af bygninger til religiøse formål.
Side 2
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, om det er korrekt, at forvaltningen ikke kan benytte sig af kommunalfuldmagtsreglerne, når de udlejer kommunal ejendom til en moské, eftersom Folkeoplysningsloven §44a regulerer området, og kommunalfuldmagtsreglerne må vige for den skrevne lovgivning
Kommunalbestyrelsen har i kraft af planlovens § 15, stk. 2, forholdsvis vide rammer
for at fastsætte bindende og detaljerede lokalplanbestemmelser. Planlægningen som
helhed og de enkelte bestemmelser skal dog i alle tilfælde varetage
planlægningsmæssigt relevante og lovlige formål og hensyn, jf. herved
formålsbestemmelsen i planlovens § 1. Selvom der er tale om brede formål og
hensyn, er der grænser for, hvilke hensyn kommunalbestyrelsen lovligt kan varetage i
planlægningen. Der kan f.eks. fastsættes lokalplanbestemmelser om anvendelsen af
områder til henholdsvis beboelse og erhverv for at undgå trafik- og miljøkonflikter
samt om bebyggelsens omfang og udformning for at varetage rekreative og æstetiske
hensyn i lokalområdet. Planlægningen kan også varetage mere funktionelle hensyn,
f.eks. at sikre en hensigtsmæssig udvikling af detailhandelsstrukturen for at
understøtte levende bymidter eller at fremme en alsidighed i
boligsammensætningen.
Med bestemmelsen i planlovens § 15, stk. 2, nr. 9, er det blevet tydeliggjort i
lokalplankataloget, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, om der i et
lokalplanområde kan opføres bygninger til religiøse formål, og om eksisterende
bygninger i området kan tages i brug til religiøse formål. Kommunalbestyrelsen kan
f.eks. bestemme, at bygninger i et bestemt område forbeholdes til religiøse formål
eller forbeholdes til andre funktioner end religiøse formål.
Det har ikke nogen betydning for rækkevidden af planlovens § 15, stk. 2, nr. 9,
hvordan den enkelte bygning og anvendelsen af denne omtales eller betegnes i
praksis
men derimod hvordan bygningen reelt anvendes. I tilknytning hertil
bemærkes det, at udtrykket
(anvendelse af) bygninger til religiøse formål
også
omfatter bygninger, der reelt anvendes til både religiøse formål og andre formål. Det
bemærkes desuden, at bestemmelsen omfatter alle religiøse bygninger uanset
trossamfund og trosretninger, herunder folkekirken.
Endvidere bemærkes det, at planlægning efter planloven som udgangspunkt ikke
regulerer ejer- og brugerkredsen, idet dette traditionelt ikke betragtes som
planlægningsmæssigt relevante forhold.”
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Kulturministeriet,
der har oplyst følgende, som baggrundsviden om folkeoplysningslovens § 44 a:
”Det følger
af folkeoplysningslovens § 2, at kommunalbestyrelsen skal sikre
rammerne for, at børn, unge og voksne kan etablere og tage del i den frie
folkeoplysende virksomhed, hvilket, jf. stk. 2, både indbefatter folkeoplysende
voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde.
Kommunalbestyrelsen skal, jf. stk. 2, yde tilskud til samt, jf. stk. 3-4, hhv. stille lokaler
til rådighed, jf. lovens kapitel 6, eller yde tilskud til lokaler, jf. lovens kapitel 7, til den
folkeoplysende virksomhed.
Dertil følger det af folkeoplysningslovens § 4 a, at kommuner ikke kan anvise lokaler
efter kapitel 6 til foreninger, hvor formål eller adfærd modarbejder eller
underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Endvidere følger det af folkeoplysningslovens § 44 a, at kommuner heller ikke på
andet retsgrundlag end folkeoplysningsloven kan yde tilskud til eller udlåne eller
udleje lokaler til foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller underminerer
demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Side 3
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, om det er korrekt, at forvaltningen ikke kan benytte sig af kommunalfuldmagtsreglerne, når de udlejer kommunal ejendom til en moské, eftersom Folkeoplysningsloven §44a regulerer området, og kommunalfuldmagtsreglerne må vige for den skrevne lovgivning
Såfremt en forening har til formål eller har en adfærd, der modarbejder eller
underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan
en kommune således heller ikke yde støtte eller udleje lokaler til den pågældende
forening efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Desuden oplyser Kulturministeriet, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, om
ovenstående betingelse er opfyldt.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 4