Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
2973847_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 10. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 64 (Alm.
del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 64:
Vil ministeren vurdere, om et afslag på dispensation i sag nr. 1 på dispensationsliste
12, lov II 2024/2025 (IFU alm. del
bilag 59) ville stride imod Danmarks forpligtelser
i forhold til handicapkonventionen eller øvrige internationale forpligtelser?
Svar:
1.
Det følger af grundlovens § 44, stk. 1, at ingen udlænding kan få indfødsret uden
ved lov (naturalisation). Det er således Folketinget, der ved lov tildeler dansk ind-
fødsret.
Beslutningen om, hvorvidt en ansøger skal meddeles dispensation fra betingelser i
cirkulæreskrivelsen, træffes af Folketingets Indfødsretsudvalg. Det betyder, at det
er Indfødsretsudvalget, der foretager den retlige vurdering af sagen.
Det fremgår af præmisserne til Højesterets dom af 13. september 2013 (gengivet i
Ugeskrift for Retsvæsen 2013, s. 3328-3336) bl.a., at Danmark har påtaget sig en
række folkeretlige forpligtelser, som forudsættes efterlevet ved Folketingets udø-
velse af skønnet over, om dansk statsborgerskab skal meddeles en ansøger.
Folketinget forudsættes således at efterleve Danmarks internationale forpligtelser,
herunder bl.a.
FN’s konvention af 13. december 2006 om rettigheder for personer
med handicap (handicapkonventionen), i forbindelse med behandling af sager om
meddelelse af dansk indfødsret.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at handicapkonventionen
forpligter medlemsstaterne til at sikre, at handicappede personer kan nyde ret-
tigheder på lige fod med andre, uanset at de pågældende har en langvarig fysisk,
psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse, som hindrer de pågæl-
dende i at opfylde en eller flere betingelser for erhvervelse af dansk indfødsret.
Side
1/4
4. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 691
3082562
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm., om et afslag på dispensation i sag nr. 1 på dispensationsliste 12, lov II 2024/2025 ville stride imod Danmarks forpligtelser i forhold til handicapkonventionen
Handicapkonventionens artikel 5 indeholder således et generelt forbud mod en-
hver form for diskrimination af personer med langvarige funktionsnedsættelser, og
artikel 18 forpligter medlemsstaterne til bl.a. at anerkende retten for personer med
handicap til statsborgerskab på lige fod med andre.
Handicapkonventionens artikel 5 og 18 indeholder alene en ret for personer med
handicap, der er omfattet af konventionen, til på lige fod med andre at erhverve
statsborgerskab. De omfattede personer har derimod ikke et retskrav på erhver-
velse af statsborgerskab.
Handicapkonventionen er ikke til hinder for, at der i forbindelse med en ansøgning
om dansk indfødsret som udgangspunkt kan stilles de samme betingelser over for
personer, der er omfattet af konventionen, som der stilles over for personer, der
ikke er omfattet af konventionen. De betingelser, der stilles, må dog ikke udgøre
diskrimination i forhold til personer omfattet af konventionen.
I det omfang en person er omfattet af handicapkonventionens anvendelsesområde,
og betingelserne for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation
sammen-
holdt med handicappet
udgør en barriere for, at den pågældende kan opnå stats-
borgerret, skal der være mulighed for dispensation fra disse betingelser.
Det bemærkes endvidere, at en ansøger, der ikke er blevet medtaget i en lov om
dansk indfødsret, ved domstolene kan få prøvet, om folkeretlige forpligtelser, her-
under handicapkonventionen, er krænket, og om ansøgeren i den anledning har
krav på erstatning eller godtgørelse.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan desuden oplyse, at det fremgår af §
24, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, at det er
en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøge-
ren dokumenterer danskkundskaber ved bevis for at have bestået danskuddannel-
sernes Prøve i Dansk 3 eller en af de i bilag 3.a angivne prøver, jf. dog stk. 2.
Det fremgår af cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 2, at det for ansøgere, der opfylder
selvforsørgelseskravet i § 23, stk. 1, jf. dog § 23, stk. 3, og som i forbindelse med
fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse i de seneste 9 år ikke har
modtaget den i § 23, stk. 1, nævnte offentlige hjælp i en periode på sammenlagt
mere end 3 måneder, er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, at ansøgeren dokumenterer danskkundskaber ved bevis for at have
bestået danskuddannelsernes Prøve i Dansk 2 eller en af de i bilag 3.b angivne prø-
ver.
Det fremgår af cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 3, at det herudover er en betingelse
for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumen-
terer kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved bevis for
at have bestået Indfødsretsprøven af 2021, jf. dog § 33, stk. 7, og bilag 4.
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm., om et afslag på dispensation i sag nr. 1 på dispensationsliste 12, lov II 2024/2025 ville stride imod Danmarks forpligtelser i forhold til handicapkonventionen
Det fremgår videre af cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 4 og 5, at en ansøgning kan
forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på dispensation fra kra-
vet om dokumentation for bestået Prøve i Dansk 3 eller Prøve i Dansk 2 (hvis ansø-
geren er omfattet af det lempede sprogkrav i medfør af cirkulæreskrivelsens 24,
stk. 2) samt Indfødsretsprøven af 2021, hvor ganske særlige forhold taler herfor.
De krav, der skal være opfyldt, for at Udlændinge- og Integrationsministeriet kan
forelægge en sådan ansøgning for Folketingets Indfødsretsudvalg, fremgår af cirku-
læreskrivelsens § 24, stk. 4-7.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan om den konkrete sag, som spørgs-
målet vedrører, oplyse, at ansøgeren ikke opfylder kravet om danskkundskaber og
kravet om en bestået indfødsretsprøve, jf. cirkulæreskrivelsens § 24, stk. 2 og 3.
Det bemærkes, at ansøgeren efter oplysningerne i sagen opfylder betingelserne for
at være omfattet af det lempede krav til danskkundskaber, jf. cirkulæreskrivelsens
§ 24, stk. 2, hvorefter det vil være tilstrækkeligt til opfyldelse af kravet om dansk-
kundskaber, at ansøgeren dokumenterer danskkundskaber ved bevis for at have
bestået danskuddannelsernes Prøve i Dansk 2 eller en af de i bilag 3.b angivne prø-
ver.
Det fremgår af sagen, at ansøgeren ikke har bestået danskuddannelsernes .
Ansøgeren har efter det oplyste ikke forsøgt at tage (gå op til) . Det fremgår videre
af sagen, at ansøgeren ikke har deltaget i Danskuddannelse 3, Danskuddannelse 2
eller Danskuddannelse 1.
Ansøgeren har efter det oplyste heller ikke forsøgt at tage (gå op til) Indfødsrets-
prøven af 2021 eller en indfødsretsprøve ved prøvetermin juni 2016 til og med prø-
vetermin juni 2021.
Det fremgår af den til sagen fremlagte lægeerklæring af 8. november 2024 bl.a., at
ansøgeren lider af analfabetisme, og at lægen har oplyst, at analfabetisme er en
kronisk og varig tilstand (intellektuel funktionsnedsættelse). Det fremgår endvi-
dere, at lægen vurderer, at ansøgeren ikke er i stand til at bestå eller forsøge at tage
(gå op til) en danskprøve i Dansk 2 eller Dansk 1, herunder ved prøveaflæggelse på
særlige prøvevilkår, ved brug af hjælpemidler eller ved fritagelse for en eller flere
delprøver. Derudover fremgår det, at dette vurderes på baggrund af, at ansøgeren
er analfabet, samt har dårlig sprogindlæringsevne og nedsat abstrakt tankegang.
Det fremgår også, at ansøgeren ikke vil blive i stand til inden for en 5-årig periode
at forsøge at tage (gå op til) en prøve i Dansk 2 eller en prøve i Dansk 1, herunder
ved prøveaflæggelse på særlige prøvevilkår, ved brug af hjælpemidler eller ved fri-
tagelse for en eller flere delprøver. Det fremgår herudover, at ansøgeren ikke vil
kunne deltage i Danskuddannelse 3, Danskuddannelse 2, Danskuddannelse 1 eller
et særligt tilrettelagt dansk undervisningstilbud tilpasset ansøgerens forudsætnin-
ger. Det fremgår endelig, at det også er lægens vurdering, at ansøgeren vurderes
ikke i stand til at bestå eller forsøge at tage (gå op til) en indfødsretsprøve af 2021,
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm., om et afslag på dispensation i sag nr. 1 på dispensationsliste 12, lov II 2024/2025 ville stride imod Danmarks forpligtelser i forhold til handicapkonventionen
herunder ved prøveaflæggelse på særlige prøvevilkår eller ved brug af hjælpemid-
ler.
5.
Det er en forudsætning for at kunne foretage den i spørgsmålet anmodede vur-
dering, at der tages stilling til, hvilke faktiske oplysninger der kan lægges til grund i
sagen.
Hvis Folketingets Indfødsretsudvalg på baggrund af en samlet vurdering af alle de
lægelige oplysninger i sagen lægger til grund, at ansøgeren har en langvarig funkti-
onsnedsættelse, der forhindrer ansøgeren i at opfylde kravet om dokumentation
for danskkundskaber og en bestået indfødsretsprøve, herunder ved prøveaflæg-
gelse på særlige vilkår og ved brug af hjælpemidler, og hvis det endvidere lægges
til grund, at den langvarige funktionsnedsættelse er årsagen til såvel den mang-
lende deltagelse i danskundervisning som de manglende prøveforsøg, vil et afslag
på indfødsret i den konkrete sag være i strid med Danmarks forpligtelser i henhold
til handicapkonventionen.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
4/4