Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
2975516_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 8. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 58 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 58:
Vil ministeren redegøre for, om der kan forekomme udfordringer med EU-retten
(ift. fortabelse af unionsborgerskab) eller statsborgerretskonventionens artikel 7
om fortabelse, hvis grønlændere fortaber dansk indfødsret som følge af selvstæn-
dighed eller ved, at de erhverver statsborgerskab i en anden stat, der indlemmer
Grønland, og om dette kan betyde, at Danmark kan blive tvunget til at lade grøn-
lændere bevare dansk indfødsret til trods for, at de erklærer selvstændighed eller
tilslutter sig en anden stat?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det fremgår af § 21, stk. 1, i
lov om Grønlands Selvstyre, at beslutning om Grønlands selvstændighed træffes af
det grønlandske folk. Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 2, at træffes be-
slutning efter stk. 1, indledes der forhandlinger mellem regeringen og Naalakkersui-
sut med henblik på gennemførelse af selvstændighed for Grønland. En aftale mel-
lem Naalakkersuisut og regeringen om gennemførelse af selvstændighed for Grøn-
land skal, jf. bestemmelsens stk. 3, indgås med samtykke fra Inatsisartut og skal
godkendes ved en folkeafstemning i Grønland. Aftalen skal endvidere indgås med
samtykke fra Folketinget. Endelig fremgår det af bestemmelsens stk. 4, at selvstæn-
dighed for Grønland indebærer, at Grønland overtager højhedsretten over Grøn-
land.
Det fremgår af lovbemærkningerne til ovennævnte bestemmelse, jf. Folketingsti-
dende 2008-09, Tillæg A, side 41-59 (lovforslag nr. L 128, pkt. 10.2.), at der i aftalen
mellem Naalakkersuisut og regeringen vil skulle træffes bestemmelse om en række
spørgsmål, som må afklares i forbindelse med Grønlands selvstændighed, herunder
statsborgerforhold for personer, som bliver berørt heraf. Det kan hertil bemærkes,
at grønlændere har dansk statsborgerskab og dermed også er unionsborgere i EU.
6. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 560
3080851
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om EU-retten ift. fortabelse af unionsborgerskab eller statsborgerretskonventionens artikel 7 om fortabelse, hvis grønlændere fortaber dansk indfødsret som følge af selvstændighed
I forlængelse heraf kan henvises til Grønlandsk-dansk selvstyrekommissions be-
tænkning om selvstyre i Grønland af 17. april 2008, side 386 ff., hvoraf fremgår bl.a.:
”En række enkeltspørgsmål skal –
i overensstemmelse med almindelig folke-
retlig praksis
løses i forbindelse med en forhandling om selvstændighed.
Heri ligger, at sådanne spørgsmål normalt løses ved aftale mellem staten og
den
kommende
nye selvstændige stat. Væsentlige hensyn taler for ikke
at lade disse spørgsmål forblive uafklarede i forbindelse med opnåelse af
selvstændighed.
Spørgsmålenes antal og indhold kan variere over tid, hvorfor en endelig af-
grænsning først kan foretages på tidspunktet for forhandlingernes påbegyn-
delse. Blandt de væsentligste spørgsmål, der
skal
behandles, er:
Statsborgerforhold
Det ligger i sagens natur, at en aftale om selvstændighed bør fastlægge stats-
borgerforholdene for alle, der bliver berørt af Grønlands selvstændighed. Det
følger for Danmarks vedkommende allerede af artikel 10 i FN’s konvention af
30. august 1961 om begrænsning af statsløshed og artikel 19 i Europarådets
konvention af 6. november 1997 om statsborgerret.
Et væsentligt element i en aftale mellem Danmark og Grønland vil være at
bestemme, hvilke personer der opnår grønlandsk statsborgerskab og som
følge deraf mister deres danske statsborgerskab.
Det folkeretlige udgangspunkt er, at hver stat selv bestemmer vilkårene for
tildeling og fratagelse af statsborgerskab. I henseende til statssuccession kan
dog opstilles en række generelle principper for, hvorledes statsborgerforhol-
dene normalt løses.
Efter disse principper vil hovedreglen være, at personer med fast bopæl i
Grønland skal tildeles grønlandsk statsborgerskab, mens personer med fast
bopæl i Danmark beholder deres danske statsborgerskab.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om EU-retten ift. fortabelse af unionsborgerskab eller statsborgerretskonventionens artikel 7 om fortabelse, hvis grønlændere fortaber dansk indfødsret som følge af selvstændighed
Det vil dog være i overensstemmelse med praksis, at personer, som nok har
fast bopæl i Danmark eller en anden stat, men som har en reel og væsentligst
tilknytning til Grønland får mulighed for at vælge grønlandsk statsborger-
skab. Det samme gælder personer med fast bopæl i Grønland, men med reel
og væsentligst tilknytning til Danmark. Det bør endvidere tilstræbes, at fami-
lier ikke mod familiemedlemmernes ønsker deles i danske og grønlandske
statsborgere.”
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3