Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
2965831_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 9. december 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 51
(alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 51:
Finder ministeren det acceptabelt, hvis man som person med dobbelt statsborger-
skab bliver dømt livstid for et nøje planlagt drab, begået i en bandekonflikt, alligevel
ikke får ophævet sit danske statsborgerskab? Der henvises artiklen »Hvis det ikke
er nok til fratagelse af statsborgerskab, hvad er så?, spørger rasende partileder«,
bragt på tv2. dk den 5. december 2024.
Svar:
1.
Indledningsvist bemærkes, at jeg af principielle grunde er meget tilbageholdende
med at udtale mig om konkrete sager, som verserer eller er afgjort ved domstolene.
Jeg kan dog oplyse generelt om anvendelsesområdet for indfødsretslovens § 8 B,
stk. 1, som bl.a. er omdrejningspunktet i den konkrete sag, som der henvises til i
spørgsmålet.
2.
Det følger af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at den, som dømmes for en strafbar
handling, og som derved har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
statens vitale interesser, ved dom skal frakendes sin danske indfødsret, medmindre
dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Formuleringen
”handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser”
stammer bl.a. fra Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret,
hvor det udtømmende er fastsat, i hvilke tilfælde en kontraherende stats nationale
lovgivning må indeholde bestemmelser om fortabelse af statsborgerskab i henhold
til loven, eller på foranledning af en kontraherende stat. En af disse situationer er
fortabelse i tilfælde, hvor en person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for den kontraherende stats vitale interesser.
16. januar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 19113
3061749
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvilke straffelovsovertrædelser man kan få frataget sit danske statsborgerskab
Der er nærmere redegjort for, hvad begrebet handlemåde, som er til alvorlig skade
for statens vitale interesser, omfatter og vurderingen heraf, i forarbejderne til be-
stemmelsen, herunder lovforslag nr. L 127 af 10. februar 2022 (Frakendelse af stats-
borgerskab for strafbare forhold, som er til alvorlig skade for statens vitale interes-
ser, m.v.)).
Det fremgår således af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 127 som fremsat, pkt. 2.2.2, side 10, bl.a., at det vil være arten
og karakteren af handlemåden, herunder handlemådens følgevirkninger, der kon-
kret afgør, om der kan ske frakendelse af dansk statsborgerskab. Dét, at der er tale
om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne begrunde, at der er tale om en hand-
lemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser. Handlemåden skal
være egnet til at påvirke statens vitale interesser negativt for at kunne føre til fra-
tagelse.
Det fremgår videre af bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2021-22, L 127 som
fremsat, tillæg A, s. 12, at vurderingen af, om en handlemåde har været til alvorlig
skade for statens vitale interesser ikke er knyttet op på konkrete strafferetlige de-
likter. Videre fremgår det bl.a., at handlinger, der foretages som led i omfattende
og alvorlig kriminalitet og har en karakter eller et omfang, der gør dem til alvorlig
skade for statens vitale interesser, må antages i almindelighed i højere grad at
kunne føre til frakendelse end handlinger, som modsat er mindre alvorlige og ikke
foretages som led i omfattende og alvorlig kriminalitet, men at der altid vil skulle
foretages en konkret vurdering af handlemådens art, karakter og følgevirkninger.
Der vil i den forbindelse også skulle foretages en helhedsvurdering af den samlede
kriminalitet, der aktuelt er til pådømmelse, samt tidligere ligeartet kriminalitet.
3.
Reglerne for frakendelse af statsborgerskab er de senere år blevet strammet, og
vi har dermed sørget for at udnytte de rammer, som de internationale konventio-
ner fastsætter herfor.
Vi har senest i maj 2022 skærpet reglerne, hvor indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, fik
sin nuværende udformning, herunder at den, som dømmes for en strafbar hand-
ling, og som derved har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser, ved dom
skal
frakendes sit danske statsborgerskab, medmindre
dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Vi har således sikret, at vi i forhold til frakendelse af statsborgerskab som følge af
kriminalitet går til kanten af, hvad der er muligt inden for konventionerne. Det sy-
nes jeg, er det helt rigtige.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2