Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
2963741_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 28. november 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 43
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 43:
Vil ministeren i forlængelse af IFU alm. del - svar på spm. 234 (folketingsåret 2023-
24), hvoraf det fremgår, at det efter 1. behandlingen af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse undersøges på ny, om der i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregi-
steret) er oplysninger om, at personer optaget på lovforslaget er straffet eller sigtet
for en lovovertrædelse med henblik på at disse personer kan udtages af lovforslaget
ved ændringslovforslag inden vedtagelsen, henset til at den omtalte person ifølge
artiklen blev sigtet “få dage” før vedtagelsen af lov nr. 622 den 8. juni 2016, rede-
gøre for, om der kan og bør indføres en fast praksis om, at ansøgerne på lovforsla-
get ved en registersammenkørsel screenes en sidste gang i Kriminalregisteret på
dagen eller senest dagen før 3. behandlingen i Folketinget, og at Udlændinge- og
Integrationsministeriet i den henseende bekræfter screeningen oplyser Folketinget
forud for den sidste afstemning, om der er vandelsændringsforslag fra ministeren,
så folketingsmedlemmerne kan stemme i god tro om, at de mange udlændinge, der
hyppigt fortier kriminalitet over for Folketinget, er udtaget af lovforslaget? Vil mi-
nisteren endvidere forholde sig til, om ministeren er enig med spørgeren i, at der
bør tilvejebringes hjemmel til, at Folketingets Indfødsretsudvalg efter 3. behandlin-
gen kan forhindre en person i at deltage i en kommunal grundlovsceremoni, så der
ikke opstår flere cirkusagtige seancer, hvor landets borgmestre og rådmænd bliver
sat til at skulle stå til grundlovsceremonier og give håndtryk og sige tillykke til ud-
lændinge, der slet ikke har erhvervet dansk indfødsret?
Svar:
1.
Som det fremgår af besvarelsen af IFU spørgsmål 234 (Alm. del (2023-24)), un-
dersøger Udlændinge- og Integrationsministeriet forud for fremsættelsen af et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, om der i Kriminalregisteret er oplysninger om,
at de pågældende personer er blevet straffet mv. eller sigtet for en lovovertræ-
delse.
10. januar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 18273
2891683
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm., om ansøgerne på lovforslag om indfødsrets meddelelse ved en registersammenkørsel kan screenes en sidste gang i Kriminalregisteret på dagen eller senest dagen før 3. behandlingen i Folketinget
Efter 1. behandlingen af et lovforslag om indfødsrets meddelelse undersøges det
på ny, om der i Kriminalitetsregisteret er oplysninger om, at personer optaget på
lovforslaget er straffet mv. eller er sigtet for en lovovertrædelse, med henblik på at
disse personer kan udtages af lovforslaget ved ændringslovforslag inden vedtagel-
sen.
Som det også fremgår af besvarelsen af IFU spørgsmål 234 (Alm. del (2023-24) er
det i praksis ikke er muligt at påse, at ansøgerne opfylder alle cirkulæreskrivelsens
betingelser helt frem til tidspunktet for lovens fremsættelse eller vedtagelse. Dette
gælder ligeledes oplysninger om eventuelle strafbare forhold registeret i Kriminal-
registeret.
2.
For så vidt angår den sidste del af spørgsmålet henvises ligeledes til besvarelsen
af IFU spørgsmål 234 (Alm. del (2023-24), hvoraf det fremgår bl.a., at langt største-
delen af ansøgere på et lovforslag om indfødsrets meddelelse er omfattet af betin-
gelsen om deltagelse i en grundlovsceremoni. Der stilles i den forbindelse krav om
bl.a., at ansøgeren på tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni fortsat skal
opfylde det vandelskrav, der fremgår af cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021
om naturalisation (det supplerende vandelskrav). Dette er reguleret i den enkelte
lov om indfødsrets meddelelse. For så vidt angår den senest vedtagne lov om ind-
fødsrets meddelelse henvises til § 5, stk. 2, nr. 1, i lov nr. 1650 af 30. december
2024.
En ansøger, der har begået strafbare forhold omfattet af vandelskravet efter ved-
tagelsen af loven og inden deltagelsen i en grundlovsceremoni, vil dermed ikke op-
fylde betingelserne for at deltage i en grundlovsceremoni. Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet undersøger på ny forud for en ansøgers deltagelse i en grundlovs-
ceremoni, om der i Kriminalregisteret er oplysninger om, at den pågældende per-
son er straffet mv. eller er sigtet for en lovovertrædelse. Fremgår det af Kriminalre-
gisteret, at en ansøger er registreret med en sigtelse, vejleder ministeriet den på-
gældende om, at pågældende ikke kan deltage i en grundlovsceremoni, så længe
den pågældende er registreret med en sigtelse, samt at såfremt straffesagen afslut-
tes med en frifindelse eller en ikke karensgivende sanktion, kan vedkommende på
ny tilmelde sig en grundlovsceremoni i sin bopælskommune, såfremt ceremonien
afholdes inden 2 år efter lovens ikrafttrædelse. Fremgår det af Kriminalregisteret,
at en ansøger er registreret med en sanktion, der medfører udelukkelse, oplyses
vedkommende herom. Er ansøgeren registreret med en karensgivende sanktion,
vejledes den pågældende om karenstiden, og om hvornår vedkommende tidligst
kan blive dansk statsborger. Det bemærkes i den forbindelse, at karensperioden
efter reglerne i cirkulæreskrivelsen udgør minimum 4 år og seks måneder. En ansø-
ger, der registreres med en karensgivende sanktion i perioden mellem lovens ved-
tagelse og deltagelse i en grundlovsceremoni, vil således ikke kunne erhverve stats-
borgerskab ved deltagelse i en senere ceremoni, men vil skulle søge om statsbor-
gerskab og optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse på ny.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm., om ansøgerne på lovforslag om indfødsrets meddelelse ved en registersammenkørsel kan screenes en sidste gang i Kriminalregisteret på dagen eller senest dagen før 3. behandlingen i Folketinget
Hvis en ansøger begår et strafbart forhold og derved ikke opfylder det supplerende
vandelskrav, der fremgår af de enkelte love om indfødsrets meddelelse, men alli-
gevel deltager i en grundlovsceremoni, f.eks. fordi det strafbare forhold først opda-
ges efterfølgende, vil erhvervelsen af dansk statsborgerskab være ugyldig (nullitet).
Det samme gør sig gældende, hvis en ansøger ikke opfylder det supplerende bo-
pælskrav, der ligeledes fremgår af de enkelte love om indfødsrets meddelelse.
Hvis en ansøger derimod ikke opfylder betingelserne efter cirkulæreskrivelsen, vil
Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke have hjemmel til at afslå, at den på-
gældende deltager i en grundlovsceremoni, idet loven, som den pågældende er op-
taget på, er vedtaget og trådt i kraft. Af samme årsag vil der ikke kunne indføres en
hjemmel, der giver Folketingets Indfødsretsudvalg hjemmel til efter 3. behandlin-
gen at forhindre en person i at deltage i en grundlovsceremoni, som efterspurgt i
spørgsmålet.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3