Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
2940794_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 10. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 12
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren tage initiativ til at spørge regeringerne i Finland, Island, Norge og
Sverige om deres holdning til en justering af den nordiske aftale om indfødsret, som
sikrer, at kriminelle og personer, der af nordiske efterretningstjenester vurderes at
være en fare for statens sikkerhed, fremover kan udelukkes fra erklæringsadgan-
gen? Der henvises til indlægget "Regeringen vil skærpe reglerne om indfødsret for
nordiske
statsborgere” bragt på uim.dk den 4. oktober 2024.
Svar:
1.
Den nordiske aftale om statsborgerskab, som spørgsmålet henviser til, forpligter
Danmark til at gennemføre bestemmelser, hvorefter en statsborger i et andet afta-
leland (Finland, Island, Norge og Sverige) kan erhverve dansk statsborgerskab ved
at afgive skriftlig erklæring, hvis en række betingelser er opfyldt.
Det fremgår således af indfødsretslovens § 3, at nordiske statsborgere, der har er-
hvervet nordisk statsborgerskab på anden måde end ved naturalisation, kan er-
hverve dansk statsborgerskab ved erklæring, forudsat at visse objektive krav er op-
fyldt, herunder krav til vandel og bopæl.
2.
Efter grundlovens § 44 kan ingen udlænding få dansk statsborgerskab uden ved
lov (naturalisation). Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud, og det kan så-
ledes ikke overlades til administrative myndigheder eller domstolene at træffe af-
gørelse om tildeling af dansk statsborgerskab til udenlandske statsborgere og stats-
løse personer.
Grundlovens § 44, stk. 1, er dog ikke til hinder for, at der ved lov fastsættes bestem-
melser om, at dansk statsborgerskab automatisk opnås, når visse faste kendsger-
ninger er til stede. Således er der f.eks. i den gældende indfødsretslov fastsat regler
om, i hvilke tilfælde dansk statsborgerskab erhverves ved fødslen, jf. § 1, ved for-
ældrenes efterfølgende indgåelse af ægteskab, jf. § 2, og ved adoption, jf. § 2 A.
Side
1/3
18. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 15925
2853475
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om den nordiske aftale om indfødsret
Grundlovens § 44, stk. 1, er imidlertid heller ikke til hinder for fastsættelse af be-
stemmelser om, at udlændinge kan erhverve dansk statsborgerskab ved at erklære,
at nogle bestemte i loven fastsatte objektive betingelser er opfyldt. Sådanne be-
stemmelser om erhvervelse af dansk statsborgerskab ved afgivelse af erklæring
fremgår af henholdsvis indfødsretslovens §§ 3 og 4.
Indfødsretslovens § 3 blev nyaffattet ved lov nr. 311 af 5. maj 2004. Af bemærknin-
gerne til lovforslaget fremgår bl.a. følgende om grundlovens § 44, jf. Folketingsti-
dende 2003-2004, tillæg A, L 138 som fremsat, side 4898:
”Det er i overensstemmelse med grundlovens § 44, at der er mulighed
for at opnå dansk indfødsret ved erklæring, blot bestemmelser herom
ikke overlader noget skøn til den myndighed, som skal administrere
bestemmelserne. Myndighederne træffer ikke afgørelser om tildeling
af dansk indfødsret, men har alene til opgave at konstatere, om den
pågældende opfylder de (eksakte) betingelser, som er fastsat i loven.
Derimod ville det stride mod grundloven, hvis den myndighed, som er-
klæringen skal afgives over for, skulle foretage en skønsmæssigt præ-
get vurdering med hensyn til, om en person kan meddeles dansk ind-
fødsret. Det kunne f.eks. være en vurdering af personens danskkund-
skaber.”
Delegationsforbuddet i grundlovens § 44 indebærer således, at der ikke kan indfø-
res betingelser for at opnå indfødsret ved erklæring, som overlader et skøn til myn-
dighederne, som f.eks. en vurdering af om den erklærende kan være til fare for
landets sikkerhed. Jeg vil på den baggrund ikke tage initiativ til en sådan drøftelse
med regeringerne i de øvrige aftalelande bag den nordiske aftale om statsborger-
skab, som spørgeren foreslår.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at ansøgninger om dansk statsborgerskab
ved lov (naturalisation), hvor Politiets Efterretningstjeneste høres over, hvorvidt
ansøgere, der er optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, kan være til
fare for landets sikkerhed, adskiller sig fra erklæringssagerne derved, at Politiets
Efterretningstjenestes vurdering forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg,
som herefter tager stilling til, om den pågældende skal tildeles statsborgerskab ved
lov.
3.
Som jeg tidligere har oplyst til Folketinget, mener jeg, at vi bør stille så strenge
betingelser som muligt over for nordiske statsborgere, der ønsker at anvende den
lempede erklæringsadgang i indfødsretslovens § 3.
Regeringen agter derfor at fremsætte et lovforslag om skærpelse af erklæringsad-
gangen for nordiske statsborgere, således at erklæring fremover ikke kan afgives i
en periode på 7 år efter endt afsoning i modsætning til en periode på 7 år efter
idømmelsen af frihedsstraf, som det er tilfældet i dag.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om den nordiske aftale om indfødsret
Med denne skærpelse af vandelskravet sikres det, at den danske implementering
af vandelskravet er så strengt, som muligt inden for rammerne af den nordiske af-
tale om statsborgerskab.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3