Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
2991856_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Grønlandsudvalget
Folketinget
19. marts 2025
2025-1215
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 28. februar 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål (GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Spørgsmål nr. 72:
Vil ministeren oplyse, om Naalakkersuisut er blevet hørt i forbin-
delse med regeringens planer om at forringe flypassagers rettighe-
der, som også vil ramme flyvninger til Grønland? Vil ministeren
desuden bekræfte, at vejrlig i forvejen er en ”usædvanlig omstæn-
dighed”, der som udgangspunkt fritager flyselskaberne fra at udbe-
tale kompensation?
Svar:
Jeg kan oplyse, at forslaget til ændring af forordningen om flypas-
sagerers rettigheder har været sendt i høring hos Ineqarnermut At-
taveqaasersuutinullu Naalakkersuisoqarfik (Departementet for Bo-
liger og Infrastruktur) den 10. januar 2025.
Transportministeriet har som led i høringen modtaget et admini-
strativt høringssvar fra Grønlands Departement for Boliger og In-
frastruktur den 29. januar 2025.
Høringssvaret er vedhæftet.
Om baggrunden for høringen kan jeg oplyse, at det polske for-
mandskab for Rådet genoptog forhandlingerne om forslaget om
ændring af forordning (EF) nr. 261/2004 om flypassagerers ret-
tigheder i januar 2025. Det har været vigtigt for mig at få inddraget
Grønland i processen med det formål at få belyst forslagets betyd-
ning for flyvninger i Grønland og mellem den Europæiske Union
og Grønland.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt vejrlig i forvejen er en
”usædvanlig
omstændighed”, kan jeg henvise til betragtning num-
mer 14 i forordningen. Det fremgår af betragtningen, at transporte-
rende luftfartsselskabers forpligtelser bør begrænses eller bort-
falde, hvis en begivenhed skyldes usædvanlige omstændigheder,
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om Naalakkersuisut er blevet hørt i forbindelse med regeringens planer om at forringe flypassagers rettigheder, som også vil ramme flyvninger til Grønland
2991856_0002.png
Side 2/2
som ikke kunne have været undgået, selv om alle forholdsregler,
der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet. Her
oplistes en række eksempler og blandt andet
”vejrforhold,
der er
uforenelige med gennemførelsen af den pågældende flyvning”.
Betragtningen præciserer ikke, hvilke vejrforhold eller scenarier
der specifikt er omfattet.
Forordningens regler er løbende blevet fortolket af EU-domstolen,
der igennem omfangsrig retspraksis blandt andet har fastlagt,
hvilke tilfælde og omstændigheder der skal betragtes
som ”usæd-
vanlige omstændigheder”.
EU-domstolspraksis har medført en geografisk udvidelse af anven-
delsesområdet for forordningen om flypassagerers rettigheder.
Denne udvidelse har resulteret i, at passagerer, der køber en samlet
rejse med afrejse fra et EU-land til et tredjeland med mellemlan-
ding i et tredjeland, kan være berettiget til kompensation og assi-
stance efter de gældende regler, selvom rejseforstyrrelsen alene
sker på mellemlandingen i tredjelandet.
Grønland er som bekendt kendetegnet af vejrlig, der ofte medfører
aflysninger og forsinkelser af fly, hvorfor konsekvensen ved, at for-
ordningen også finder anvendelse i bestemte rejsetilfælde udenfor
EU, kan være forbundet med store økonomiske byrder for luftfarts-
selskaber, som vælger at flyve til og operere i Grønland.
Jeg vil derfor som led i de videre forhandlinger om nye regler på
området lægge stor vægt på, at der sikres gode betingelser for flyv-
ninger mellem Grønland og EU.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen