Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
2989354_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. marts 2025
Nordatlantkontoret
Rune Kistrup
2025-02059
3618660
Besvarelse af spørgsmål nr. 65 (Alm. del) fra Folketingets
Grønlandsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 65 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om, hvorfor Grønlands Politis nødgenerator ikke blev taget i brug med det samme under det seneste strømsvigt
Spørgsmål nr. 65 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Under det seneste strømsvigt i Nuuk oplevede Grønlands Politi
et telefonnedbrud, hvilket betød, at borgerne var afskåret fra at
kontakte politiets vagtcentral i en periode. Vil ministeren
oplyse, hvorfor Grønlands Politis nødgenerator ikke blev taget i
brug med det samme og om der er iværksat initiativer for at
undgå lignende hændelser?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen foretaget en høring af
Grønlands Politi.
Grønlands Politi har oplyst, at politikredsen har en batteridrevet
backup løsning, som holder vagtcentralen i Nuuk forsynet med
strøm, indtil nødgeneratoren slår til og leverer strøm.
Den batteridrevne backup løsning, der kan levere strøm i ca. 10-
15 minutter, fungerede som den skulle i forbindelse med det
seneste strømnedbrud. Imidlertid viste starterbatteriet til
nødgeneratoren sig at være uvirksomt, og indtil denne fejl var
identificeret og håndteret, gik der ca. 30 minutter, hvor
vagtcentralen var uden strøm. På grund af en beklagelig
procedurefejl hos politiet, var fejlen på det pågældende batteri
ikke blevet konstateret forud for strømnedbruddet.
Grønlands Politi har efterfølgende taget de fornødne
forholdsregler for at sikre, at der ikke igen opstår udfordringer
som følge af et uvirksomt batteri til nødgeneratoren. Grønlands
Politi har i øvrigt faste procedurer for, hvordan borgere kan
kontakte politiet, hvis der er nedbrud i telekommunikationen,
herunder telefonforbindelsen til politiet, internetforbindelsen og
mobildatanetværket. Ved sådanne nedbrud, der også kan
skyldes andet end strømnedbrud, orienterer politikredsen i
muligt omfang typisk borgerne via sin Facebook-kanal i
kombination med udsendelse af en pressemeddelelse til
medierne, herunder KNR, som kan inddrage informationen i
sine radioudsendelser som en beredskabsmeddelelse. Disse
tiltag suppleres med kørende patruljer på gaden for at sikre, at
borgerne kan komme i kontakt med politiet, selv om normale
kommunikationsmidler er ude af drift.”
Side 2/2