Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
2935534_0001.png
Transportministeren
Grønlandsudvalget
Folketinget
15. september 2022
2022-3964
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 14. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 125:
Ministeren oplyser i svar på GRU alm. del – spm. 2, at det er opbak-
ning til og ønske om, at kunne anvende narkometer i Grønland. Vil
ministeren redegøre for, hvad der skal til af uddannelse, udstyr og
lign. for at narkometre kan tages i anvendelse i Grønland? Hvor stor
en udgift vurderer ministeren, at det vil medføre, og kræver det æn-
dringer af lovgivning for at implementere?
Svar:
Den grønlandske færdselslov indeholder ikke en hjemmel, der gør
det muligt at fastsætte nærmere grænser for, hvor høj en koncentra-
tion af bevidsthedspåvirkende stoffer, der er acceptabel for at føre et
motorkøretøj på lovlig vis, ligesom der ikke er hjemmel til, at politiet
kan udtage udåndings-, spyt- eller svedprøve og dermed anvende
narkometer i forbindelse med mistanke om kørsel i påvirket til-
stand.
I § 10 i den grønlandske færdselslov er der fastsat regler om et gene-
relt førerevnekriterie, hvorefter et motordrevet køretøj ikke må fø-
res eller forsøges ført af nogen, der befinder sig i en sådan tilstand,
at den pågældende er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt be-
tryggende måde, f.eks. på grund af narko- eller spirituspåvirkning.
Hvis politiet har mistanke om, at en person fører et køretøj med be-
vidsthedspåvirkende stoffer i blodet, forudsætter det således, at der
føres bevis for den mistænktes manglende førerevne, hvilket blandt
andet kan ske ved en efterfølgende lægelig undersøgelse.
Hvis der er ønske om, at politiet i Grønland skal kunne anvende nar-
kometer som et supplerende screeningsværktøj ved mistanke om
kørsel i påvirket tilstand, vil det kræve en ændring af den grønland-
ske færdselslov, så der skabes hjemmel til, at politiet kan kræve, at
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om det findes hensigtsmæssigt i forhold til trafiksikkerheden i Grønland, at der i færdselsloven for Grønland ikke er hjemmel til, at politiet kan udtage spytprøver
2935534_0002.png
Side 2/2
føreren af et køretøj afgiver udåndings-, spyt- eller svedprøve eller
lader sine øjne besigtige.
For så vidt angår udgifterne forbundet med at indføre narkometer i
Grønland, herunder udgifter til uddannelse, udstyr og lignede har
jeg til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
justitsministeren, som oplyser følgende:
”Til brug for besvarelsen heraf har Justitsministeriet indhentet et
bidrag fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
Rigspolitiet skal indledningsvis henvise til Transportministeriets
besvarelse af 22. december 2021 af spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra
Folketingets Grønlandsudvalg. Rigspolitiet kan dertil oplyse, at så-
fremt det lovmæssige grundlag for brug af narkometre i Grønland
tilvejebringes, så vil det skulle afdækkes, hvordan måleudstyret kan
implementeres hos Grønlands Politi, herunder udbredelse i politi-
kredsen, økonomi, uddannelse af instruktører og brugere, mv.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at uddannelse i brugen af
narkometre sker lokalt i politikredsene ved gennemførelse af et fire
timers kursus. Kurset er målrettet polititjenestemænd og forestås af
lokale instruktører, der således vil skulle uddannes hertil.
Det er Rigspolitiets vurdering, at spørgsmålet om økonomi nødven-
digvis må følge en eventuel kommende implementeringsmodel. Det
er således vanskeligt at vurdere, hvilke udgifter det vil medføre før-
end en model er på plads.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen