Transportministeren
Grønlandsudvalget
Folketinget
15. september 2022
2022-3964
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 14. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 125:
Ministeren oplyser i svar på GRU alm. del – spm. 2, at det er opbak-
ning til og ønske om, at kunne anvende narkometer i Grønland. Vil
ministeren redegøre for, hvad der skal til af uddannelse, udstyr og
lign. for at narkometre kan tages i anvendelse i Grønland? Hvor stor
en udgift vurderer ministeren, at det vil medføre, og kræver det æn-
dringer af lovgivning for at implementere?
Svar:
Den grønlandske færdselslov indeholder ikke en hjemmel, der gør
det muligt at fastsætte nærmere grænser for, hvor høj en koncentra-
tion af bevidsthedspåvirkende stoffer, der er acceptabel for at føre et
motorkøretøj på lovlig vis, ligesom der ikke er hjemmel til, at politiet
kan udtage udåndings-, spyt- eller svedprøve og dermed anvende
narkometer i forbindelse med mistanke om kørsel i påvirket til-
stand.
I § 10 i den grønlandske færdselslov er der fastsat regler om et gene-
relt førerevnekriterie, hvorefter et motordrevet køretøj ikke må fø-
res eller forsøges ført af nogen, der befinder sig i en sådan tilstand,
at den pågældende er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt be-
tryggende måde, f.eks. på grund af narko- eller spirituspåvirkning.
Hvis politiet har mistanke om, at en person fører et køretøj med be-
vidsthedspåvirkende stoffer i blodet, forudsætter det således, at der
føres bevis for den mistænktes manglende førerevne, hvilket blandt
andet kan ske ved en efterfølgende lægelig undersøgelse.
Hvis der er ønske om, at politiet i Grønland skal kunne anvende nar-
kometer som et supplerende screeningsværktøj ved mistanke om
kørsel i påvirket tilstand, vil det kræve en ændring af den grønland-
ske færdselslov, så der skabes hjemmel til, at politiet kan kræve, at