Grønlandsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
25. november 2024
Besvarelse af spørgsmål 11 alm. del stillet af udvalget den 1. novem-
ber 2024 efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Spørgsmål:
I den gældende lovgivning for søfart i Grønland fremgår det, at skibe, der
medtager mere end 12 personer, herunder turister, primært skal være
bygget i stål. Dette er ikke tilfældet i øvrige sammenlignelige lande, her-
under nordisk-arktiske lande, hvor skibe kan være bygget i glasfiber, kul-
fiber eller aluminium. Grønlands kystlinje er markant længere end den
danske. At sejle afstande med stålskibe besværliggør sejlads med passa-
gerer. Vil ministeren på den baggrund se på en mere fleksibel lovgivning,
som er mere tidssvarende til de nuværende behov, så man ikke længere
nærmest udelukkende kan sejle mere end 12 passager med stålskibe?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Søfartsstyrelsen, der
har oplyst følgende:
”Der er to bærende sikkerhedshensyn, som i udgangspunkt afgøres af det
materiale, et skib er bygget af: Modstandsdygtighed ved grundstødning,
påsejling af is eller undersøiske skær og brandbeskyttelse.
Stål er i udgangspunkt stærkere og mere modstandsdygtigt over for ska-
der ved grundstødninger og påsejlinger. Endvidere yder stål en højere
beskyttelse over for brand sammenlignet med materialer som aluminium
eller komposit, da stål ikke kan brænde selv.
Ved passagersejlads i farvande med is og undersøiske skær som i Grøn-
land, er det særligt vigtigt, at skibets skrog har tilstrækkelig styrke til at
modstå påsejling af is eller skær. Dette skærpes af de store afstande til
nærmeste hjælp. Endvidere gælder generelt, at brandbeskyttelsen i passa-
gerskibe skal være høj.
Derfor er der krav om, at passagerskibe som udgangspunkt skal være
bygget af stål.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk