Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
2976299_0001.png
Dato:
Kontor:
7. februar 2025
Beredskab og Krisesty-
ring
Sagsbeh: JLMP
Besvarelse af spørgsmål nr. 91 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 91 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 17. ja-
nuar 2025.
Torsten Schack Pedersen
Side 1/4
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/10-24 fra Lars Balstrup, Brønshøj og præsentation fra foretræde 16/1-25 vedrørende nedlæggelse af beskyttelsesrum
Spørgsmål nr. 91 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfundssik-
kerheds- og Beredskabsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20/10-24 fra
Lars Balstrup, Brønshøj og præsentationen fra foretræde
16/1-25 vedrørende nedlæggelse af beskyttelsesrum, jf.
FOU alm. del - bilag 9?”
Svar:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for be-
svarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Beredskabssty-
relsen, der har oplyst følgende:
”Der skelnes mellem tre forskellige typer af beskyttelses-
rum:
Sikringsrum, der er beregnet til personer, som bor, ar-
bejder eller har ærinde i den pågældende ejendom.
Offentlige beskyttelsesrum, der er beregnet til perso-
ner, f.eks. trafikanter eller beboere fra ejendomme
uden beskyttelsesrum.
Supplerende rum til beskyttelse, der er lokaliteter, der
ikke lever op til de konstruktionsmæssige krav til of-
fentlige beskyttelsesrum eller sikringsrum, men yder
en vis beskyttelse.
Administration af beskyttelsesrumsområdet har siden 1.
januar 1993 henhørt under kommunerne, jf. lov om be-
skyttelsesrum. Kommunalbestyrelsen har bl.a. ansvaret
for vedligeholdelse, drift og klargøring af de eksisterende
offentlige beskyttelsesrum.
For så vidt angår sikringsrum, påhviler ansvaret den en-
kelte bygningsejer, og kommunerne har en tilsynsforplig-
telse i forbindelse med eventuel klargøring. Kommunalbe-
styrelsen træffer endvidere afgørelser i henhold til lov om
beskyttelsesrum, f.eks. påbud om at opføre sikringsrum i
nye bygninger og om nedlæggelse af sikringsrum eller be-
tondækningsgrave.
I forhold til sikringsrum kan kommunalbestyrelsen efter §
20, stk. 2, i lov om beskyttelsesrum beslutte, at et sikrings-
rum nedlægges, uden at der skal opføres erstatningsrum.
Det fremgår af forarbejderne, at Folketinget med denne
bestemmelse, der blev sat ind i lov om beskyttelsesrum
Side 2/4
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/10-24 fra Lars Balstrup, Brønshøj og præsentation fra foretræde 16/1-25 vedrørende nedlæggelse af beskyttelsesrum
ved § 2 i lov nr. 294 af 30. april 2003, ønskede at åbne
mulighed for, at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde
kan godkende, at et sikringsrum nedlægges. Dette kan
ske uden, at bygningen samtidig nedrives, såfremt sik-
ringsrummet udgør en hindring for en planlagt ombygning
eller lignende.
I lov om beskyttelsesrum stilles der ikke krav til nyopfø-
relse af sikringsrum i bygninger, som nedrives. En byg-
ning, som rummer et eller flere sikringsrum, kan således
lovligt nedrives, hvorved sikringsrummet også nedlægges.
Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der vurderer be-
hovet for sikringsrum. Kommunalbestyrelsen har således
mulighed for at påbyde, at der skal opføres sikringsrum i
nye bygninger efter § 4, stk. 1 og 2, i lov om beskyttelses-
rum. Ministeren har efter § 4, stk. 4, mulighed for at på-
lægge kommunalbestyrelsen at udnytte mulighederne for
at pålægge sikringsrumspligt.
Offentlige beskyttelsesrum, der er opført som betondæk-
ningsgrave, kan nedlægges efter reglerne i bekendtgø-
relse nr. 77 af 18. februar 1993 om fjernelse af betondæk-
ningsgrave som ændret ved bekendtgørelsen nr. 1152 af
8. november 2004. Det er kommunalbestyrelsen, bered-
skabskommissionen eller den fælles beredskabskommis-
sion (normalt delegeret til forvaltningen), der træffer afgø-
relse om eventuel fjernelse af betondækningsgrave. Fjer-
nelse af betondækningsgrave kan ske i følgende tilfælde:
Hvis ansøger betaler for fjernelse og samtidig opfører
et offentligt beskyttelsesrum (erstatningsrum) med et
antal pladser, som svarer til betondækningsgravens.
(§ 3)
Hvis betondækningsgraven udgør en absolut fysisk
hindring for gennemførelse af et aktuelt byggeri eller
vejanlægsarbejde. Kommunalbestyrelsen afholder ud-
gifterne til fjernelsen. Der er ikke krav om opførelse af
erstatningsrum. (§ 4)
I særlige tilfælde, hvis ansøgerne afholder udgifterne
til fjernelse af betondækningsgraven, uden at ansøger
skal opføre et erstatningsrum. (§ 5)
I særlige tilfælde på kommunalbestyrelsens initiativ og
efter dennes beslutning uden at der skal opføres et er-
statningsrum. Kommunalbestyrelsen afholder udgif-
terne til fjernelsen af betondækningsgraven. (§ 5 a)
Det bemærkes, at Beredskabsstyrelsen ikke er klagein-
stans for kommunernes afgørelser efter lov om beskyttel-
sesrum. Legaliteten af en kommunes afgørelse på
Side 3/4
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/10-24 fra Lars Balstrup, Brønshøj og præsentation fra foretræde 16/1-25 vedrørende nedlæggelse af beskyttelsesrum
beskyttelsesrumsområdet henhører under Ankestyrel-
sens kompetence.
Beredskabsstyrelsens opgørelse pr. 19. juni 2024 viser, at
der er ca. 3.681.000 pladser i beskyttelsesrum. Af disse
findes langt de fleste (ca. 3.440.000) pladser i sikringsrum.
Antallet af pladser i offentlige beskyttelsesrum, herunder
betondækningsgrave, er opgjort til ca. 170.000. De reste-
rende pladser findes i supplerende rum til beskyttelse. Det
bemærkes, at den nævnte opgørelse bygger på indmel-
dinger til Beredskabsstyrelsen fra kommunerne samt, for
så vidt angår pladser i sikringsrum, oplysninger, som Vur-
deringsstyrelsen har trukket fra Bygnings- og Boligregiste-
ret (BBR). Det bemærkes, at det fra Beredskabsstyrelsens
side ikke har været forudsat, at de ansvarlige for beskyt-
telsesrum i kommunerne har foretaget en fysisk besigti-
gelse af disse eller foretaget en vurdering af, om rummene
fortsat er egnede som beskyttelsesrum.”
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab kan yderligere op-
lyse, at det af den netop indgåede aftale om beredskabsområdet
2025-2026 fremgår, at der med henblik på at styrke samfundssikker-
heds- og beredskabsområdet på længere sigt er behov for at analy-
sere og belyse en række emner samt danne overblik over samfun-
dets sårbarheder.
Det fremgår af aftalen, at: ”Civilbeskyttelse, herunder evnen til at be-
skytte civilbefolkningen og videreføre samfundets grundlæggende
funktioner under krig, kriser eller katastrofer, er en grundsten i et ro-
bust, modstandsdygtigt og sikkert samfund. Efter den kolde krig af-
viklede Danmark størstedelen af civilbeskyttelseskapaciteten. Den
skærpede sikkerhedspolitiske situation kalder nu på, at der igen ta-
ges konkret stilling til, hvordan Danmark bedst griber civilbeskyttel-
sen an, og hvordan der bedst sikres beskyttelse af civilbefolkningen
i tilfælde af kriser og i yderste tilfælde krig. Ministeriet for Samfunds-
sikkerhed og Beredskab vil på den baggrund i foråret 2025 iværk-
sætte en analyse af civilbeskyttelsesområdet, herunder i relation til
beskyttelsesrum. Analysen vil tage udgangspunkt i det aktuelle trus-
sels- og risikobillede samt forventninger til udviklingen på kort og mel-
lemlangt sigt”.
Side 4/4