Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. februar 2025
Opfølgning på besvarelse af spørgsmål 26 alm. del stillet af udvalget
den 29. oktober 2024 efter ønske fra Rosa Eriksen (M).
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende en opgørelse over, hvordan bemandingen af lods-
både er, med antal personer ombord, i henholdsvis Danmark, Holland,
Norge og Storbritannien?
Svar:
Som opfølgning på min besvarelse af 22. november 2024 har Søfartsstyrel-
sen forespurgt søfartsmyndighederne i henholdsvis Nederlandene, Norge
og Storbritannien om bemandingsreglerne for lodsbåde. Nedenstående er
en opsummering af de svar, Søfartsstyrelsen har modtaget fra de udvalgte
lande sammenholdt med reglerne i Danmark.
Danmark
Udgangspunktet i Danmark for skibe, der transporterer lodser og udfører
lodsoverførsel, er en besætning på to personer. Med den nuværende praksis
er det dog muligt for rederiet at afvige herfor og reducere besætningen til
én fører, hvis særlige vilkår er opfyldt. Som minimum kræver det, at rede-
riet har sikret, at det kan foregå sikkert, at skibet er egnet og udstyret til
enmandsbetjening samt at disse tiltag er risikovurderet og inkluderet i ski-
bets sikkerhedsinstruks.
Nederlandene
Nederlandene har ikke specifikke bemandingsregler for lodsfartøjer, men
de følger bemandingsreglerne for handelsskibe. Udgangspunktet for min-
dre handelsskibe i begrænset kystfart er en besætning på to personer eller
flere, afhængig af det specifikke fartsområde, skibstype og udstyr mv.
Norge
Norske lodsfartøjer skal være bemandet med to navigatører. Under visse
omstændigheder kan den ene navigatør erstattes med en skibsassistent, men
der skal altid være en besætning på minimum to personer.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk