Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3003919_0001.png
Folketinget
Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. april 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Ida Marie Spiegelhauer
2025-03621
3666051
Besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del), som
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til justitsministeren den 12. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mike Villa Fonseca (UFG).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om regeringen vil tage skridt til at fjerne de nuværende regler om fremstillingstilladelser og ejerskabsbegrænsninger i forsvarsindustrien for at tiltrække mere investering og innovation
Spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg:
Forsvars-,
”Vil regeringen tage skridt til at fjerne de nuværende regler om
fremstillingstilladelser
og
ejerskabsbegrænsninger
i
forsvarsindustrien for at tiltrække mere investering og
innovation?”
Svar
:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet som vedrørende reglerne i lov om
krigsmateriel m.v. (krigsmaterielloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1004 af
22. oktober 2012.
Formålet med loven er at sikre, at danske interesser varetages. Jeg bemærker
i den forbindelse, at det er væsentligt at have kendskab til, hvad der bliver
produceret af krigsmateriel af danske virksomheder, samt om denne
produktion kan blive påvirket og/eller kontrolleret af fremmed magter f.eks.
gennem bestemmende indflydelse i virksomhederne eller gennem
udenlandske lån eller lån med udenlandsk garanti.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det følger af krigsmateriellovens §
2, at krigsmateriel kun må fremstilles, herunder samles, hvis
justitsministeren giver tilladelse dertil. Justitsministeren fastsætter de
nærmere vilkår for tilladelsen.
Efter krigsmateriellovens § 3 kræver bestemte forhold om ejerskab eller
ledelsen mv. i en virksomhed særskilt tilladelse fra justitsministeren, når der
bliver meddelt tilladelse efter § 2. Dette samme gælder ved efterfølgende
ændringer i forholdene. De forhold, der kræver særskilt tilladelse, er
følgende:
1. en personligt drevet virksomhed har eller får en indehaver, der ikke
er dansk statsborger,
2. aktieselskaber, anpartsselskaber, andelsselskaber eller lignende har
eller får hjemsted uden for Danmark,
3. virksomheden har eller får direktører eller tegningsberettigede
medarbejdere, som ikke er danske statsborgere,
4. andelen af virksomhedens bestyrelsesmedlemmer, som er danske
statsborgere, er eller bliver mindre end 80 pct.,
5. andelen af dansk ejet selskabskapital er eller bliver mindre end 60
pct.,
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om regeringen vil tage skridt til at fjerne de nuværende regler om fremstillingstilladelser og ejerskabsbegrænsninger i forsvarsindustrien for at tiltrække mere investering og innovation
6. udlændinge gennem ejerskab til selskabskapitalen repræsenterer
eller kommer til at repræsentere over 20 pct. af stemmerne og
7. udlændinge i øvrigt gennem besiddelse af kapital eller på anden
måde har eller får bestemmende indflydelse på virksomheden.
Krigsmateriellovens regler om bl.a. udenlandsk ejerskab blev senest ændret
ved lov nr. 503 af 7. juni 2006. Her ophævedes det dagældende forbud mod
udenlandsk ejerskab, der gik ud over de begrænsninger, der var opstillet i
§§4-6 i den dagældende lov. I stedet blev det med § 3 muligt at overskride
de ovenfor opstillede begrænsninger, såfremt justitsministeren giver
særskilt tilladelse hertil.
Ændringen af krigsmaterielloven i 2006 indebærer bl.a., at udenlandske
personer og virksomheder vil kunne eje, deltage i ledelsen af eller i øvrigt
have bestemmende indflydelse på danske virksomheder, der producerer
krigsmateriel, medmindre de danske myndigheder i den konkrete sag kan
pege på udenrigspolitiske eller sikkerhedsmæssige betænkeligheder herved.
Side 3/3