Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3001855_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 11. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 170 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 170:
”Ifølge
den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale mellem USA og Dan-
mark, får USA vidtgående og uklare myndighedsbeføjelser til at sikre
amerikansk brug, kontrol og forsvar af de aftalte anlæg og områder i
Danmark, men skal koordinere med danske myndigheder. Det er uklart,
om USA også er forpligtet til at følge denne koordinering, således at
danske myndigheder i praksis skal godkende enhver magtudøvelse
udenfor baserne, og ministeren bedes derfor redegøre, præcisere og
konkretisere aftalens ordlyd på dette punkt.”
Svar:
Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssam-
arbejde mellem regeringen i Danmark og regeringen i Amerikas For-
enede Stater (herefter forsvarssamarbejdsaftalen), der regulerer de
amerikanske styrkers aktiviteter i Danmark.
De danske myndigheder vil i medfør af forsvarssamarbejdsaftalens arti-
kel 6 have det primære sikkerhedsmæssige ansvar både på og uden for
de anlæg, der er omfattet af aftalen.
Det primære sikkerhedsmæssige ansvar indebærer, at det som ud-
gangspunkt vil være Danmark, der har ansvaret for at træffe de foran-
staltninger, som vil være nødvendige for at sikre og beskytte de ameri-
kanske styrker, deres materiel og oplysninger m.v., jf. forsvarssamar-
bejdsaftalens artikel 6, stk. 1, 1. pkt. De danske og amerikanske mili-
tære myndigheder vil skulle arbejde tæt sammen om at sørge for denne
sikkerhed og beskyttelse, jf. aftalens artikel 6, stk. 1, 2. pkt.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, stk. 2, 1. pkt., bemyndiger
Danmark
i overensstemmelse med artikel VII, stk. 10, i overenskomst
af 19. juni 1951 mellem deltagerne i Den nordatlantiske Traktat vedrø-
rende status for deres styrker, jf. bekendtgørelse nr. 44 af 11. august
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
7. april 2025
Lovgivning
2025/002783
1015720
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren vil redegøre, præcisere og konkretisere forsvarssamarbejdsaftalens ordlyd om myndighedsbeføjelser
1955 i Lovtidende C (NATO SOFA)
de amerikanske styrker til at udøve
alle rettigheder og beføjelser, der er nødvendige for de amerikanske
styrkers brug, drift og forsvar af samt kontrol over de aftalte anlæg og
områder, herunder iværksætte forholdsmæssige foranstaltninger til at
oprette eller genoprette orden og beskytte amerikanske styrker m.v. Det
bemærkes, at forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, stk. 2, supplerer
NATO SOFA artikel VII, stk. 10.
NATO SOFA artikel VII, stk. 10, fastsætter, at en styrkes opstillede en-
heder eller formationer skal have adgang til at udøve politimyndighed i
områder, som de har rådighed over efter aftale med modtagerlandet.
Styrkens militærpoliti kan træffe alle behørige foranstaltninger til at sikre
opretholdelsen af orden og sikkerhed sådanne steder. Det fremgår end-
videre af artikel VII, stk. 10, i NATO SOFA, at uden for disse områder
skal sådant militærpoliti kun udøve sin virksomhed i henhold til aftale
med modtagerlandets myndigheder, i samarbejde med disse myndighe-
der og kun i det omfang, sådan virksomhed er nødvendig for oprethol-
delsen af disciplin blandt styrkens medlemmer.
De amerikanske styrker vil i medfør af forsvarssamarbejdsaftalens arti-
kel 6, stk. 2, kunne udøve beføjelser over for civile personer på dansk
territorium, hvis det er nødvendigt for de amerikanske styrkers brug,
drift og forsvar af samt kontrol over de aftalte anlæg og områder i med-
før af artikel 6, stk. 2, 1. pkt. Disse beføjelser vil i medfør af forsvars-
samarbejdsaftalens artikel 6, stk. 2, 2. pkt., skulle udøves i overens-
stemmelse med sikkerhedsplaner, som skal koordineres med danske
myndigheder, hvorved de danske myndigheder vil have en kontrol over,
hvordan beføjelserne udøves.
Det er således i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 6, stk. 2, 2. pkt., for-
udsat, at de amerikanske styrker skal koordinere sikkerhedsplaner, her-
under etablere samarbejdsprocedurer vedrørende sikkerhedsforanstalt-
ninger, med de relevante myndigheder i Danmark. Der vil i henhold til
aftalen skulle ske en løbende koordinering mellem de danske og ameri-
kanske myndigheder om de amerikanske styrkers sikkerhedsforanstalt-
ninger i medfør af bestemmelsen. Som led heri forudsættes det, at der
foretages koordinering med alle relevante danske myndigheder med
henblik på at sikre den nødvendige inddragelse, og at der i den forbin-
delse tilrettelægges nærmere procedurer herfor. Danske myndigheder
vil således have kontrol med, hvordan sikkerhedsplanerne udmøntes i
praksis, ligesom de amerikanske styrker i almindelighed vil skulle sam-
arbejde med danske myndigheder om konkrete sikkerhedsforanstaltnin-
ger.
Sagsnr.: 2025/002783
Dok.nr.: 1015720
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren vil redegøre, præcisere og konkretisere forsvarssamarbejdsaftalens ordlyd om myndighedsbeføjelser
Amerikanske styrker vil undtagelsesvist kunne foretage konkrete sikker-
hedsforanstaltninger, der måtte ligge udover, hvad der følger af de ko-
ordinerede sikkerhedsplaner. I så fald vil dette skulle ske inden for ram-
merne af nødret og nødværge, jf. straffelovens §§ 13 og 14.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/002783
Dok.nr.: 1015720
Side 3 af 3