Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
2978453_0001.png
12. februar 2025
Dok.nr.: 971485
TALEPAPIR TIL BESVARELSE AF SAMRÅDSSPØRGSMÅL A-B
Det talte ord gælder.
Tak for spørgsmålene, som kredser om en lang række rele-
vante ting i forhold til både kampkraft i dansk forsvar, men
også generelt mange af de svære strukturelle spørgsmål, som
jeg glæder mig til, at vi kan få en diskussion om i dag.
Jeg vil indlede med at besvare spørgsmål A, hvor spørger an-
moder om en redegørelse for, hvilke fremskridt der er sket for
dansk forsvars kampkraft siden regeringens tiltræden.
Jeg vil starte med at slå fast, at det er helt relevant, det som
spørgeren har anmodet om et samråd om, nemlig hvordan
man kan styrke Forsvarets kampkraft. Der er ikke nogen tvivl
om, at kampkraften er afgørende i den sikkerhedspolitiske si-
tuation, som vi befinder os i, og derfor er det også noget, der
har min meget store opmærksomhed.
Når situationen er, som den er, skyldes det, at skiftende poli-
tiske flertal gennem årtier ikke har investeret tilstrækkeligt i
dansk forsvar. Jeg havde selv fornøjelsen af, i 2012, sammen
med den daværende forsvarsordfører for Det Konservative Fol-
keparti Lene Espersen at være med til at lave en aftale, hvor
man skulle effektivisere dansk forsvar med 15 pct., uden at det
skulle have nogle operative konsekvenser. Det må man nok
konstatere, at det har ikke været tilfældet for at sige det helt
stille og roligt. Det er blandt andet nogle af de børnesyg-
domme, som vi stadig arbejder med.
Side 1 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
Når jeg har sagt, at det er et kollektivt svigt, så skyldes det jo,
at man både fra politisk hold, men også fra Forsvarets hold,
ikke har været bevidst nok om, hvad det er for nogle konse-
kvenser, de beslutninger, vi har truffet, har fået. Derfor står vi
i dag over for en enorm opgave med at genopbygge og udruste
dansk forsvar.
Det har jeg også sagt, at det bliver hverken løst i dag eller i
morgen. Det kommer til at tage tid, og nok også en årrække,
inden vi er i mål på alle punkter.
Jeg havde selv fornøjelsen af at tage hul på genopbygningsop-
gaven fra nærmest dag ét, da jeg tiltrådte som fungerende
forsvarsminister for lige præcis 2 år siden i de her dage. Hvis
man ser på, hvad det var for et billede, jeg så ind på det tids-
punkt, så var det et billede, hvor Det nationale kompromis blev
indgået i starten af 2022, som lagde rammerne for en del af
diskussionen. Som bekendt har vi fulgt op med et nyt og meget
ambitiøst forsvarsforlig, som gælder for perioden 2024-2033.
Vi har samtidig iværksat en genopbygning af Forsvarets fun-
dament, det her kasseeftersyn, som de fleste af jer er bekendt
med. Og så har vi jo også indgået flere delaftaler med konkrete
indsatser for Forsvarets kampkraft.
Den genopbygning og udrustning af Forsvaret, som vi har
iværksat, kommer til at strække sig over flere år, og for nogle
tilfældes skyld også en årrække. Så spørgeren har jo ret i, at
vi ikke er i mål her efter to år, og jeg ville også
måske mere
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 2 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
end nogen anden
ønske, at opbygningen kunne gå endnu
hurtigere, end den gør nu. Derfor er der også grund til at over-
veje, hvad vi kan tage af andre politiske initiativer for at sætte
større hastighed i at få implementeret de beslutninger, der kan
give os en større grad af kampkraft.
***
Når det så er sagt, er jeg
ikke
enig med spørgeren i, at For-
svaret er svagt og ikke er styrket gennem de sidste to år. Jeg
tror ikke, at vi kan lave en gennemgang 1:1 af alle de beslut-
ninger, der er truffet i forhold til at styrke Forsvaret, og dermed
også kampkraften. Og der vil også være eksempler på ting,
hvor vi stadigvæk har udfordringer, det siger sig selv. Men jeg
vil fremhæve tre konkrete eksempler på, hvordan og hvorledes
Forsvarets kampkraft er styrket:
For det første, det er også det, spørgeren selv nævner, er vi i
gang med at implementere F-35-kapaciteten. Danmark fik se-
nest den 6. december fire kampfly mere til Flyvestation
Skrydstrup, og tre yderligere forventes at ankomme i januar.
Med de højteknologiske kampfly får Danmark et våben, der kan
løfte både Flyvevåbnet og Forsvaret op i endnu højere liga. De
nye kampfly vil i løbet af 2025 indgå i Flyvevåbnets afvisnings-
beredskab og bidrage til at håndhæve dansk suverænitet.
For det andet vil jeg fremhæve, at vi har besluttet at anskaffe
meget kortrækkende luftværn til brigaden. Det skrider også
godt frem. Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse har sidst i
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 3 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
september måned 2024 indgået kontrakt på de Skyranger-ma-
skinkanoner, der skal indgå i kapaciteten, som vil blive opbyg-
get på Oksbøl Kaserne, der jo i forvejen huser Hærens øvrige
ildstøtteenheder.
For det tredje synes jeg også, at vi kan glæde os over, at der
den 6. december er indgået kontrakt om anskaffelse af 115
infanterikampkøretøjer (IKK’er) til Hærens 1. Brigade. Det er
en både stor og vigtig milepæl i opbygningen af den tunge bri-
gade, som vi har aftalt i forligskredsen, og det kommer til at
styrke Danmarks operative kapacitet markant. Kontrakten er
indgået kun syv måneder efter den politiske beslutning om an-
skaffelse af flere IKK’er.
Det viser, at der kan være hastighed
i implementeringen af aftalerne.
Som jeg tror, at det også er spørgeren bekendt, er opbygnin-
gen af en tung brigade en kompleks opgave. Brigadens kamp-
kraft skal styrkes markant samtidigt med, at brigaden skal
være på beredskab og udsende bidrag til Baltikum. Der skal
derudover uddannes mere fast personel og flere værnepligtige.
Der skal udskiftes køretøjer, anskaffes nyt materiel og opbyg-
ges lagre. Der skal bygges garager, værksteder og belæg-
ningsstuer. Der skal etableres flere skydebaner.
Det kan ikke alt sammen løses hen over natten. Vi har derfor
også i forligskredsen aftalt, at en væsentlig del af brigadens
kampkraft skal være på plads i 2028. Og det vil jeg gerne igen
her i dag understrege, det er en ambitiøs beslutning.
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 4 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
På personaledelen har Personalestyrelsen oplyst, at der også
er sket en tilvækst af militære medarbejdere. Og jeg forventer,
at jeg her i løbet af kort tid kan give et nyt tal for, hvordan
tilvæksten så ser ud ift. 2024. Det er jo sådan set meget posi-
tivt, fordi for et år siden talte vi om, at vi havde meget svært
ved at fastholde folk i Forsvaret, og at vi så ind i kæmpe store
udfordringer. Der er ikke nogen tvivl om, at hele spørgsmålet
omkring tilvækst af personel, er et af de vigtigste temaer ift.
at opbygge kampkraft. Det siger sig selv. Og derfor er et også
glædeligt, at vi befinder os et bedre sted, end vi har gjort tid-
ligere.
Og så er det også vigtigt, at have fokus på hastighed i opbyg-
ningen af Forsvaret på tværs af alle myndighederne under For-
svarsministeriet. I bund og grund er vi vel nået dertil nu, at
der kun er én ting der skal tælle ift. fremtidige politiske beslut-
ninger, og det er hastighed.
Det er vel at mærke så også en hastighed, som kan kontrolle-
res. For det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg også har
fornøjelsen af at komme i fremtiden her i udvalget for at rede-
gøre for en sag, hvor hastigheden nok var alligevel for mar-
kant. Det var omkring hele Elbit-sagen. Så man bliver jo nødt
til at balancere det her, så det ikke kun handler om, at alt skal
gå meget stærkt, men at det også skal ske på et fagligt funde-
ret grundlag.
***
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 5 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
Jeg vil nu gå videre til besvarelsen af spørgsmål B, hvor der
spørges til, hvorfor der ikke sker hurtigere fremskridt i udbyg-
ningen af dansk forsvars kampkraft, og helt konkret fremskridt
i relation til uddannelse af værnepligtige, ammunitionsproduk-
tion i Danmark og økonomien i Forsvarets enheder.
Lad mig starte med at adressere de tre konkrete forhold.
Det første hold værnepligtige i den nye værnepligtsmodel skal
starte i august 2026. Det følger den plan, som vi har aftalt i
forligskredsen. Det er vi jo alle sammen enige om. Lovforsla-
gene er nu sendt i høring, og vi kommer til at vedtage det
lovgrundlag, der skal danne baggrund for den nye værnepligts-
model i indeværende folketingssamling.
Der er flere grunde til, at vi ikke bare starter op med den nye
model allerede nu. Først og fremmest skal vi have lovændrin-
gen på plads. Derudover skal vi også sørge for, at vi er klar til
at tage imod de værnepligtige og ikke mindst, at vi sikrer, at
de værnepligtige får en god oplevelse, når de kommer ind i
Forsvaret.
Det er en forudsætning for uddannelse af flere værnepligtige,
at vi også nu får uddannet flere befalingsmænd, der kan ud-
danne og lede de nye værnepligtige. Desuden skal der også
bygges ny indkvartering og renoveres bygninger, så der over
tid er plads til at øge optaget på kasernerne. Det er en priori-
teret opgave, og jeg har vil flere lejligheder sagt, at jeg synes
ikke, vi kan være den stand af bygninger bekendt, som vi har,
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 6 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
og derfor bliver vi også nødt til at overveje, om vi skal lave
midlertidige faciliteter for de værnepligtige, når vi øger opta-
get.
Så skal alle de værnepligtige også have uniformer og våben,
og der skal være materiel at uddanne dem på. Der skal både
være systemer, som tager højde for det, og der skal i bund og
grund opbygges en helt anderledes struktur, som gør, at vi nu
er i stand til at øge optaget af værnepligtige. Det kan virke som
en let øvelse det her. Det vil jeg gerne advare mod at tro, at
det er. Der er mange forskellige ting, der skal hænge sammen
men vi er på rette vej, og vi følger den plan, som vi politisk
i forligskredsen har aftalt.
I forhold til produktionen af ammunition siger spørgeren, at der
er gået 700 dage. Jeg ved ikke hvordan og hvorledes, man
nødvendigvis regner, men vi traf jo altså først en beslutning
om at generhverve Elling i 2023 og generhvervede først Elling
1. april 2024. Så er det jo helt rigtigt, at vi i forligskredsen har
haft en lang række diskussioner om, hvordan og hvorledes vi
får det bedst mulige beslutningsgrundlag for at genintroducere
en ammunitionsproduktion i Danmark. Og jeg skal heller ikke
lægge skjul på, at jeg er klar over spørgerens holdning til det
her spørgsmål. Uden at referere fra møder, så er jeg jo klar
over, at spørgeren har en lidt anden holdning end det, der var
flertal for ift. det der blev besluttet. Man kan jo også godt dis-
kutere, om det var fornuftigt at lave en udbudsrunde, eller om
man skulle have gået direkte til tildeling på det tidspunkt. Vi
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 7 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
valgte jo, at det her skal trykprøves, så man fik den rigtige
model både ift. selskabsform, men også ift. økonomi.
Jeg vil også sige, at det at introducere en ny ammunitionspro-
duktion i Danmark er jo noget, der kommer med en meget stor
økonomisk udfordring, men jo også er noget, der skal tilrette-
lægges, så vi er sikre på, at kandidaten, der bliver valgt, er i
stand til at producere den ammunition, som vi har brug for.
Jeg forventer, at vi her i februar måned kan lave den endelige
beslutning ift. fremtidens ammunitionsproduktion i Danmark
som også er vigtigt ift. hastighed.
I forhold til spørgsmålet vedrørende økonomien i Forsvaret, så
har vi jo haft lejlighed til at diskutere det tidligere, også hele
spørgsmålet om besparelser eller ej
både i 2024 og 2025.
Med forsvarsforliget 2024-2033 er der afsat ca. 190 mia. kr. til
styrkelse af det danske forsvar, hvoraf ca. 170 mia. kr. allerede
er udmøntet. Alene fra 2023 til 2024 er Forsvarsministeriets
bevilling steget med 3,8 mia. kr., hvoraf Forsvarskommandoen
har fået tilført ca. 300 mio. kr. Heraf har Hæren fået ca. 48
mio. kr., Søværnet har fået ca. 75 mio. kr. og Flyvevåbnet har
fået ca. 104 mio. kr. Derudover har de støttende styrelser fået
tilført flere midler
og stigningen kommer til at fortsætte i de
kommende år.
Og så vil jeg for god ordens skyld nævne, at alle tallene for
2024 ikke er opgjort endnu, så derfor er det for tidligt at drage
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 8 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
en samlet konklusion for året. Herunder i forhold til, hvordan
midlerne har fundet anvendelse.
Når det er sagt, må jeg også konstatere, at nogle myndighe-
der, som jeg også havde lejlighed til at redegøre for i efteråret,
havde planlagt med et langt højere aktivitetsniveau, end der
var budget til. Det havde den konsekvens, at der skulle fore-
tages prioriteringer med fokus på kerneopgaverne. Det har lo-
kalt kunnet opfattes som besparelser. Til trods for, at der sam-
let set er flere penge til rådighed i 2024 end der var i 2023.
Da jeg blev bekendt med den uhensigtsmæssige planlægning i
april 2024, blev der med det samme iværksat omprioriteringer
på tværs af hele Forsvarsministeriets driftsøkonomi for at af-
hjælpe de væsentligste økonomiske udfordringer vi havde.
Denne problematik vedrørende merplanlægning og ompriorite-
ringer har også tidligere været drøftet både her i udvalget og i
forligskredsen.
Forsvarsministeriets økonomistyring kan og skal forbedres. So-
lid økonomistyring er både en forudsætning for, at vi lykkes
med at få omsat forsvarsforliget til egentlig kampkraft, og at
der kan foretages langsigtet planlægning i Forsvaret, ikke
mindst ift. operative enheder.
Generelt set synes jeg, at vi i dag er et langt bedre sted ift.
Forsvarets økonomistyring, end vi var år tilbage.
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 9 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
I den forbindelse vil jeg nævne, at Forsvarets Interne Revision
i oktober 2023 har udgivet en rapport, der indeholder en række
anbefalinger til ministeriets fremadrettede arbejde med øko-
nomistyring og håndtering af merplanlægning. Opfølgningen
herpå indgår som et af de spor i det videre arbejde med en
bedre økonomistyring i ministeriet. Det skal også tilføjes, at
rapporten generelt fandt arbejdet med etablering af valide øko-
nomiske prognoser i koncernen tilfredsstillende.
Et andet spor, som jeg har fortalt om ved tidligere lejligheder,
er arbejdet med den nye model for forligs- og økonomistyring.
Denne model har til formål at sikre større gennemsigtighed,
stærkere styring og tættere opfølgning på de politiske beslut-
ninger i forligsøkonomien.
Der skal arbejdes på konkrete tiltag, som fremadrettet yderli-
gere udbygger vores økonomistyring og budgettering, men jeg
synes generelt set, at vi er et langt bedre sted, end vi har væ-
ret, i hvert fald ift. tidligere beslutninger.
Ud over de konkrete forhold, som jeg har nævnt, vil jeg gerne
tage et sidste punkt op til besvarelse.
En af de største udfordringer som vi står over for i Forsvaret
er rekruttering og fastholdelse af personel. Med både første og
anden delaftale er der derfor iværksat en række initiativer, som
har til formål at skabe bedre vilkår og muligheder for at de
ansatte bliver i Forsvaret, eller har lyst til at være en del af
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 10 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
Forsvaret. Samtidig arbejdes der på at forbedre de fysiske for-
hold for soldaterne på de enkelte kaserner, flyve- og flådesta-
tioner. For mig er ordentlige rammer er en forudsætning for,
at vi kan fastholde vores personel. Dette er en massiv opgave,
der danner selve grundlaget for, at indkøb af materiel kan om-
dannes til reel kampkraft.
***
Til sidst, som jeg også startede med at sige, så er jeg faktisk
enig med spørgeren i, at Forsvaret skal styrkes, og at der sta-
digvæk er meget, der skal gøres. Jeg synes også, at det er
vigtigt at understrege, at det danske forsvar løser en lang
række vigtige opgaver, herunder også i tæt samarbejde med
nære allierede.
Vi kan jo glæde os over, at en dansk bataljonskampgruppe på
ca. 850 soldater kom hjem op imod jul efter fire måneders ud-
sendelse til Letland, hvor de har
bidraget til at sikre NATO’s
østlige flanke. Derudover har vi jo også udsendt danske solda-
ter som uddanner ukrainske soldater i Operation INTERFLEX.
Og Danmark har jo også gjort en helt uvurderlig stor indsats
ift. uddannelse af piloter og personel ift. den donation, som vi
har givet af F-16-kampfly til Ukraine, bare for at nævne et par
eksempler.
Men vi er i en svær og skrøbelig sikkerhedspolitisk situation.
Derfor er der også anledning til, at vi løbende må overveje,
hvordan vi potentielt kan tage yderligere politiske initiativer for
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 11 af 12
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/2-25 om dansk forsvars kampkraft
at få styrket vores kampkraft af dansk forsvar, og derfor er det
også meget velkomment, at vi har lejlighed til at drøfte det her
i dag i et samråd.
Tak for ordet.
Sagsnr.: 2024/011617
Dok.nr.: 971485
Side 12 af 12