Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
2981782_0001.png
Dato:
24. februar 2025
Sagsnr.: 2025 - 36
Akt-id.: 104
Besvarelse af spørgsmål nr. 125 (Alm. del) fra Folketingets For-
svars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 124 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 27. ja-
nuar 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Villa Fonseca
(UFG).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/2
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om regeringen vil etablere et nationalt program, der lancerer en omfattende informationskampagne for at få danskerne til at forstå deres rolle i beredskabet
Spørgsmål nr. 125 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Mange borgere er stadig ikke forberedt på længereva-
rende forsyningssvigt. Vil regeringen etablere et nationalt
program, der lancerer en omfattende informationskam-
pagne for at få danskerne til at forstå deres rolle i bered-
skabet?”
Svar:
Det fremgår af
Aftale om beredskabsområdet 2025-2026
fra den 15.
januar 2025, at den borgervendte beredskabs- og krisekommunika-
tion styrkes. Så borgerne ved, hvordan de selv kan sørge for at være
godt forberedt og tage hånd om sig selv og hinanden i tilfælde af
kriser og hændelser. Og så myndighederne kommunikerer hurtigt og
effektivt ved større hændelser og kriser.
Der er bl.a. behov for en fortsat indsats og opmærksomhed gennem
kampagner, kurser og andre tiltag for at understøtte, at befolkningen
forberedes på større hændelser og kriser. Aftaleparterne lægger
særlig vægt på, at den borgervendte kommunikation til sårbare grup-
per som ældre og personer med funktionsnedsættelse styrkes og pri-
oriteres. Derudover vil kommunikation målrettet børn og unge være
et særligt fokusområde. Den borgervendte kommunikation gennem-
føres bl.a. i samarbejde med relevante aktører og civilsamfund, der
har borgerkontakt.
Side 2/2