Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
2979556_0001.png
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
den 20. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 110 (Alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe
(ALT).
Spørgsmål nr. 110:
”Vil ministeren uddybe vurderingen af, at FNs våbenhandelstraktat ikke
finder anvendelse på international flytning af dele og komponenter til
konventionelle våben, når disse forbliver den pågældende stats ejen-
dom, herunder den definition af eksport, der er lagt til grund?”
Svar:
Jeg har den 23. december 2024 orienteret Forsvars-, Samfundssikker-
heds- og Beredskabsudvalget om vurderingen af de juridiske rammer for
håndtering af F-35-reservedele på lageret i Skrydstrup, jf. FOU bilag 47
(Alm. del).
Som det fremgår af orienteringen, har Forsvarsministeriet under inddra-
gelse af Justitsministeriet og Udenrigsministeriet foretaget en vurdering
af de juridiske rammer.
Samlet set er det Forsvarsministeriets vurdering, under inddragelse af
Justitsministeriet og Udenrigsministeriet, at flytning af de amerikansk-
ejede F-35-reservdedele fra lageret i Skrydstrup er undtaget fra våben-
lovens krav om eksporttilladelse, idet de forbliver amerikansk ejendom.
Samtidig er det vurderingen, at FN’s våbenhandelstraktat ikke finder an-
vendelse på international flytning af dele og komponenter til konventio-
nelle våben, når disse forbliver den pågældende stats ejendom. Der vur-
deres således at være juridisk grundlag for at opretholde den eksiste-
rende praksis, hvorefter amerikansk flytning af F-35-reservedele fra la-
geret i Skrydstrup er undtaget eksportkontrol efter FN’s våbenhandels-
traktat og våbenloven.
Som det fremgår af orienteringen, er USA som leder af driftsorganisati-
onen bag F-35-samarbejdet ansvarlig for at sikre fordeling af F-35-re-
servedele til F-35-landene. Som led i F-35-samarbejdet er det aftalt, at
USA kan forhåndsplacere reservedele på lageret i Skrydstrup, der enten
kan anvendes i danske F-35-kampfly eller efter amerikansk beslutning
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
19. februar 2025
International Jura
2025/000707
980395
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om eksporten af F-35 dele vil kunne fortsætte som hidtil, hvis der ikke foretages præciseringer i gældende dansk ret
videresendes til et andet lager i et F-35-land med et prioriteret behov.
Oplagring såvel som omfordeling ved F-35-reservedelslageret i Skryds-
trup finder således sted som led i USA’s internationale flytning af de
amerikanskejede reservedele, der ikke medfører krav om eksportkon-
trol.
Det fremgår også af orienteringen, at henset til, at der ikke udtrykkeligt
er taget stilling til et internationalt samarbejde af den type, som der er
tale om i F-35-programmet, i den gældende lovgivning på området, vur-
derer Forsvarsministeriet det nødvendigt at præcisere den gældende
undtagelse i våbenloven til kravet om tilladelse til udførsel, så der skabes
den fornødne klarhed om, at undtagelsen finder anvendelse for såvel
danske som udenlandske militære styrker og personel.
Som det herudover fremgår af orienteringen, uddybes vurderingerne og
baggrunden for præciseringen nærmere i bemærkningerne til det udkast
til lovforslag om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas For-
enede Stater m.v., som er sendt i offentlig høring den 23. december
2024, jf. FOU bilag 48 (Alm. del).
Af afsnit 3.2.1.2 i de almindelige bemærkninger til udkastet til lovforsla-
get fremgår følgende om FN’s våbenhandelstraktat:
”Af artikel 1 i den vedtagne våbenhandelstraktat fremgår det, at
traktaten bl.a. har til formål at fastsætte de højest mulige fælles
standarder for regulering af international handel med konventio-
nelle våben samt at forhindre og afskaffe ulovlig handel med kon-
ventionelle våben samt forhindre uretmæssig spredning deraf
med henblik på at bidrage til international og regional fred, sik-
kerhed og stabilitet.”
Af afsnit 3.2.1.2 fremgår endvidere følgende:
”International handel defineres i traktatens artikel 2, stk. 2, som
eksport, import, transit, omladning og formidling og omtales i
traktaten under betegnelsen ”overførsel”.
I henhold til artikel 2, stk. 3, finder traktaten ikke anvendelse på
international overførsel af våben, der gennemføres af eller på
vegne af en kontraherende stat til egen brug, forudsat de konven-
tionelle våben forbliver under den pågældende stats ejerskab.
Det bemærkes i den henseende, at der er en diskrepans mellem
den danske oversættelse af traktaten og flere officielle sprogver-
sioner, herunder den engelske version. I den officielle engelske
version fremgår det, at undtagelsen vedrører ”international mo-
vement”. I den danske oversættelse er det anført, at undtagelsen
Sagsnr.: 2025/000707
Dok.nr.: 980395
Side 2 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om eksporten af F-35 dele vil kunne fortsætte som hidtil, hvis der ikke foretages præciseringer i gældende dansk ret
vedrører ”international overførsel”. Som det fremgår ovenfor fast-
sætter traktaten regler for international handel under samlebe-
tegnelsen ”overførsel” og ikke flytning, hvorfor det må antages,
at hensigten har været helt at udelade regulering af staters ”flyt-
ning” af våben, komponenter m.v.
Det fremgår af artikel 4, at enhver deltagerstat skal etablere og
opretholde et nationalt kontrolsystem til regulering af eksport af
dele og komponenter, hvor eksporten sker i en form, der giver
mulighed for at samle de konventionelle våben, der er omfattet af
artikel 2, stk. 1, og at deltagerstaten skal anvende bestemmel-
serne i artikel 6 og 7, inden der gives tilladelse til eksport af de
pågældende dele.
Artikel 6 indeholder en række forbud mod, at en deltagerstat giver
tilladelse til overførsel af konventionelle våben omfattet af artikel
2, stk. 1, eller genstande omfattet af artikel 3 (ammunition til de
konventionelle våben oplistet i artikel 2, stk. 1) eller artikel 4,
herunder, hvis overførslen vil være i strid med statens forpligtel-
ser, som følger af foranstaltninger vedtaget af FN’s Sikkerhedsråd.
Efter artikel 7 skal den eksporterende deltagerstat forud for en
tilladelse til eksport af konventionelle våben omfattet af artikel 2,
stk. 1, eller genstande omfattet af artikel 3 og artikel 4, hvis eks-
port ikke er forbudt efter artikel 6, foretage en objektiv vurdering
af en række parametre, herunder hvorvidt de konventionelle vå-
ben eller genstande vil kunne medvirke til eller underminere fred
og sikkerhed.
Formålet med artikel 4 er således at sikre, at man bl.a. ved ad-
skillelse af de oplistede konventionelle våben i artikel 2, stk. 1, i
delkomponenter forud for en overførsel over en international lan-
degrænse ikke kan omgå reglerne om eksportkontrol.
Det må på den baggrund antages, at undtagelsen i artikel 2, stk.
3, tilsvarende finder anvendelse ved international flytning af dele
og komponenter til konventionelle våben, når disse forbliver den
pågældende stats ejendom.
Formålet med artikel 4 er samtidig ikke, at en deltagerstat skal
regulere udførsel af alle dele og komponenter og disses generelle
cirkulation gennem forsyningskæder, uanset om de kan bruges i
konventionelle våben, men derimod at undgå omgåelse af ek-
sportkontrol ved bl.a. adskillelse i delkomponenter forud for en
overførsel. Artikel 4 må således antages ikke at finde anvendelse
i tilfælde, hvor der sker udførsel af dele og komponenter, som skal
bruges i reparationer eller til vedligeholdelse af konventionelle vå-
ben, idet artikel 4 er begrænset til at regulere den form for udfør-
sel, der giver mulighed for at samle de konventionelle våben i ar-
tikel 2, stk. 1.”
Sagsnr.: 2025/000707
Dok.nr.: 980395
Side 3 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om eksporten af F-35 dele vil kunne fortsætte som hidtil, hvis der ikke foretages præciseringer i gældende dansk ret
Af afsnit 3.2.1.1 fremgår følgende:
”Efter våbenlovens § 8, stk. 1, gælder en række bestemmelser i
våbenloven (§ 1, § 2, stk. 1 og 4, §§ 3-5 og § 7), herunder for-
buddet mod at indføre eller fremstille våben uden tilladelse, ikke
for militære myndigheder.
Det fremgår af våbenlovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at forbuddet mod
udførsel af våben uden tilladelse i § 6, stk. 1, ikke gælder for mi-
litære styrker og militært personel som led i den militære tjene-
steudøvelse, forudsat at de våben m.v., som udføres, forbliver
statens ejendom. Forbuddet mod udførsel af våben uden tilladelse
i § 6, stk. 1, gælder endvidere ikke for militære myndigheders
midlertidige udførsel af udrustning og materiel med henblik på re-
paration og vedligeholdelse, jf. 2. pkt.
For så vidt angår udtrykket ”militære styrker og militært personel
som led i den militære tjenesteudøvelse” fremgår det af forarbej-
derne til § 8, stk. 2, 1. pkt., at kravet om udførselstilladelse efter
fast praksis ikke gælder for udførsel af udrustning og materiel, der
medbringes af danske eller udenlandske NATO-styrker. I forhold
til de udenlandske styrker er det i forarbejderne forudsat, at ud-
førsel kun omfatter udrustning og materiel, der med Forsvarsmi-
nisteriets godkendelse er bragt her til landet af de nævnte styrker
eller særskilt er sendt til disse under deres ophold her i landet.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at tilsvarende også gæl-
der i relation til f.eks. Partnerskab for Fred samt OSCE- og FN-
opgaver, jf. Folketingstidende 1998- 99, tillæg A, side 3098.
Af bemærkningerne til § 1 i lov nr. 143 af 29. april 1955 om gen-
nemførelse af overenskomst om retsstillingen for NATO-styrker og
af protokol om NATOs militære hovedkvarterer (NATO-styrkelo-
ven), som ændret ved lov nr. 201 af 7. april 1999, fremgår det,
at våbenlovens § 8 også gælder de fremmede militære styrker,
der måtte kunne blive tale om at modtage her i landet, jf. Folke-
tingstidende 1954-55, tillæg A, sp. 1684. Udtrykket ”NATO-styr-
ker” er efterfølgende blevet ændret i NATO-styrkeloven til ”styrker
tilhørende deltagerne i NATO”, således at det er tydeliggjort, at
også styrker, der ikke teknisk set er under NATO-kommando, er
omfattet, jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg A, s. 3539.
Den anden betingelse i § 8, stk. 2, 1. pkt., hvorefter undtagelsen
fra våbenlovens § 6, stk. 1, er betinget af, at de udførte våben
m.v. ”forbliver statens ejendom”, blev indsat ved lov nr. 1623 af
26. december 2013, hvorved der samtidig blev givet samtykke til,
at Danmark ratificerede FN’s Våbenhandelstraktat.
Det fremgår af forarbejderne, at betingelsen ”forbliver statens
ejendom” blev indsat med henblik på at sikre overensstemmelse
mellem dansk ret og våbenhandelstraktaten, herunder traktatens
Sagsnr.: 2025/000707
Dok.nr.: 980395
Side 4 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om eksporten af F-35 dele vil kunne fortsætte som hidtil, hvis der ikke foretages præciseringer i gældende dansk ret
artikel 2, stk. 3, om undtagelsen til traktatens regler om eksport-
kontrol. Det fremgår endvidere af forarbejderne, at bestemmelsen
omfatter danske, men i visse tilfælde også udenlandske militære
styrker. Det fremgår i den forbindelse af forarbejderne, at bestem-
melsen eksempelvis vil omfatte en situation, hvor en britisk NATO-
styrke udfører sine egen våben m.v. fra Danmark, idet der i så-
danne tilfælde vil gælde et krav om, at de pågældende våben m.v.
skal forblive den britiske stats ejendom, jf. Folketingstidende
2013-14, tillæg A, L 9, som fremsat, s. 6.
Det fremgår herudover af forarbejderne til bestemmelsen, at § 6,
stk. 1, finder anvendelse, hvis et våben, der udføres af militært
personel som led i den militære tjenesteudøvelse, skal sælges el-
ler foræres til f.eks. forsvarsmyndigheder i et andet land, således
at udførsel først må foretages efter, at der er meddelt tilladelse
hertil, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 9 som fremsat, s.
8.
Det fremgår desuden af forarbejderne, at hvis ejerskabet til de
våben m.v. som militære styrker eller militært personel udfører
fra Danmark som led i den militære tjenesteudøvelse, fremover
skal kunne overgå til andre, f.eks. forsvarets samarbejdspartnere
i et missionsområde, skal udførslen være dækket af en udførel-
sestilladelse i henhold til våbenlovens § 6, stk. 1. Hvorvidt der
hermed er indlagt en forudsætning om, at en udførsel af Danmark
ikke vil være omfattet af undtagelsen til eksportkontrol, hvis der
på tidspunktet for udførslen vurderes at kunne opstå et behov for
at kunne overføre våbnet m.v. til en tredjepart, fremgår ikke.”
Af afsnit 3.2.2 fremgår følgende:
”Det fremgår ikke nærmere af forarbejderne til § 8, stk. 2, i lov
om våben og eksplosivstoffer m.v. (våbenloven), jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1736 af 26. august 2021, som ændret ved § 1 i lov nr.
654 af 11. juni 2024 og § 4 i lov nr. 665 af 11. juni 2024, hvordan
”udenlandske NATO-styrker” skal forstås, herunder om det er et
krav, at styrken er udsendt som NATO-styrke, eller om der blot
kan være tale om styrker fra et NATO-land.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at ”militære styrker” og
”militære myndigheder” i våbenlovens § 8, stk. 2, efter en sprog-
lig- og formålsfortolkning samt i lyset af praksis bør forstås som
også at omfatte udenlandske styrker fra andre NATO-lande, inklu-
siv styrker som ikke teknisk set er under NATO-kommando. En
sådan forståelse støttes dels af forarbejderne til våbenlovens § 8,
stk. 2, og dels af forarbejderne til i lov nr. 143 af 29. april 1955
om gennemførelse af overenskomst om retsstillingen for NATO-
styrker og af protokol om NATOs militære hovedkvarterer (NATO-
styrkeloven), som ændret ved lov nr. 201 af 7. april 1999, for så
vidt angår styrker, der ikke teknisk set er under NATO-kom-
Sagsnr.: 2025/000707
Dok.nr.: 980395
Side 5 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om eksporten af F-35 dele vil kunne fortsætte som hidtil, hvis der ikke foretages præciseringer i gældende dansk ret
mando. Det er desuden Forsvarsministeriets opfattelse, at ”mili-
tære myndigheder” i våbenlovens § 8, stk. 1 – i lyset af forarbej-
derne til NATO-styrkeloven – skal fortolkes på samme måde.
Det er samtidig Forsvarsministeriets vurdering, at det er hensigts-
mæssigt at tydeliggøre i lovteksten, at udenlandske militære styr-
ker og myndigheder og militært personel er omfattet af bestem-
melserne i våbenlovens § 8, stk. 1 og 2, således at bestemmelsen
også fremover omfatter det i bemærkningerne til NATO-styrkelo-
ven forudsatte om, at styrker tilhørende deltagerne i NATO er om-
fattet af våbenlovens § 8. I relation til § 8, stk. 1, vil det være en
forudsætning for anvendelsen af undtagelsen for udenlandske mi-
litære myndigheder, at danske myndigheder er indforstået med
de udenlandske myndigheders handlinger. Det vil – ligesom efter
gældende ret – være en forudsætning for, at de udenlandske mi-
litære styrker er omfattet af undtagelsen i § 8, stk. 2, 1. og 2.
pkt., at det pågældende materiel er bragt til Danmark med For-
svarsministeriets godkendelse, og at de udenlandske styrker fort-
sat har ejerskabet over det pågældende materiel ved udførslen
eller flytningen, jf. nærmere herom nedenfor.
Internationale samarbejdsaftaler og -programmer i relation til for-
svarsmateriel, delkomponenter og reservedele er afgørende for
Danmarks og Europas sikkerhed. Der vil som led i sådanne sam-
arbejder og programmer kunne befinde sig våben, delkomponen-
ter og reservedele på dansk jord, som er ejet af andre lande, f.eks.
som led i den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA eller
internationale våben- og komponentprogrammer. Det er efter For-
svarsministeriets og Justitsministeriets opfattelse vigtigt særligt i
relation til sådanne samarbejdsaftaler og programmer, at våben-
loven klart og tydeligt er forenelig med Danmarks deltagelse heri,
herunder når våben, delkomponenter og reservedele skal ind- og
udføres til og fra Danmark.
Efter fast dansk praksis gælder våbenlovens § 8, stk. 2, 1. og 2.
pkt., også for udenlandske militære styrker og militært personel,
når de udfører deres materiel, herunder våben, delkomponenter
og reservedele fra dansk territorium som led i den militære tjene-
steudøvelse. Det er en forudsætning, at det pågældende materiel
er bragt til Danmark med Forsvarsministeriets godkendelse, og at
de udenlandske styrker fortsat har ejerskabet over det pågæl-
dende materiel ved udførslen. Såfremt de udenlandske styrker ef-
ter udførslen fra dansk territorium måtte lade ejerskabet til det
pågældende materiel overgå til andre, f.eks. ved salg eller gave,
så er det fast praksis, at det er de udenlandske styrkers hjemstat,
der vil have ansvaret for at foretage eksportkontrol. Danmark vil
i sådanne situationer således ikke skulle foretage eksportkontrol
efter dansk ret. Det afgørende i disse situationer er således – i
overensstemmelse med våbenhandelstraktaten – hvornår ejer-
skabet til det pågældende materiale overgår.”
Sagsnr.: 2025/000707
Dok.nr.: 980395
Side 6 af 7
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om eksporten af F-35 dele vil kunne fortsætte som hidtil, hvis der ikke foretages præciseringer i gældende dansk ret
Af afsnit 3.2.2 fremgår endvidere følgende:
”På den baggrund er det Forsvarsministeriets vurdering, at æn-
dringen af våbenloven fra 2013 ikke er til hinder for, at undtagel-
sen for kravet om udførelsestilladelse i § 8, stk. 2, 1. pkt., kan
finde anvendelse på internationale samarbejdsaftaler og –pro-
grammer, hvor der befinder sig våben, delkomponenter og reser-
vedele på dansk jord, som er ejet af andre lande f.eks. som led i
den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA eller internatio-
nale våben- og komponentprogrammer.
Det er dog Forsvarsministeriets vurdering, at det som følge af den
bestående uklarhed herom i forarbejderne til lovændringen i 2013
er nødvendigt at præcisere den gældende undtagelse i våbenloven
til kravet om tilladelse til udførsel, jf. våbenlovens § 6, stk. 1, så
der skabes den fornødne klarhed om, at undtagelsen finder an-
vendelse for udenlandske militære styrkers udførsel af materiel
fra dansk jord, hvis det pågældende materiel er bragt her til landet
af de nævnte styrker efter Forsvarsministeriets godkendelse, og
de udenlandske styrker har ejerskabet på tidspunktet for udførs-
len.”
Af afsnit 3.2.2 fremgår herudover følgende:
”Det bør være ejerskabet på tidspunktet for udførslen, der er af-
gørende for, om der skal gælde et krav om eksportkontrol efter
våbenloven, medmindre den udførende styrke på tidspunktet for
udførslen er vidende om, at ejerskabet skal overdrages til en be-
stemt tredje stat, eller dette er formålet med udførslen.”
Af afsnit 3.2.2 fremgår yderligere følgende:
”Forsvarsministeriet bemærker, at det må være op til ejerstaten
at sikre, at der foretages eksportkontrol, hvis ejerskabet til det
pågældende materiel overgår til andre på et senere tidspunkt efter
udførsel fra dansk territorium.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2025/000707
Dok.nr.: 980395
Side 7 af 7