Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
2978344_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. februar 2025
Beredskab og Krisestyring
Anna Jupp
-
-
Besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Forsvars-, Sikkerheds-
og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del), som Folketin-
gets Forsvars-, Sikkerheds- og Beredskabsudvalg har stillet til ministeren
for samfundssikkerhed og beredskab den 20.januar 2025. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mike Villa Fonseca (UFG).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om, hvordan beslutningen om ikke at udskifte miljøskibene vil påvirke Danmarks evne til at reagere på havmiljøkatastrofer sammenlignet med andre nordiske lande
Spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Sikkerheds- og Be-
redskabsudvalg:
”I lyset af Rigsrevisionens ”Beretning nr. 7/2023 om Forsvars-
ministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalieforure-
ning af havet” og det opfølgende ”Notat om beretning om For-
svarsministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalie-
forurening af havet” fra december 2024, hvor Forsvarsministe-
riets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalieforurening af
havet vurderes som "meget utilfredsstillende", og de seneste be-
kymringer om russiske skyggeflådeskibe i Østersøen og mang-
ler i beredskabsaftalen, hvordan vil ministeren da adressere de
identificerede mangler i havmiljøberedskabet, og hvilke kon-
krete tiltag planlægges der for at sikre en effektiv beskyttelse af
Danmarks havmiljø mod både forurening og potentielle sikker-
hedstrusler?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist understrege, at jeg ser med stor alvor på udfordrin-
gerne for havmiljøberedskabet. Evnen til at bekæmpe olie- og kemikaliefor-
urening af havet udgør en afgørende samfundsopgave. Der er ingen tvivl
om, at der er behov for at se på løsninger ift. havmiljøkapaciteten.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har i forbindelse med mi-
nisteriets etablering overtaget ansvaret for bl.a. de fire dedikerede skibe til
forureningsbekæmpelse fra Forsvarsministeriet.
De fire miljøskibe (Gunnar Thorsen, Gunnar Seidenfaden, Mette Miljø og
Marie Miljø), der i dag udgør kernen af havmiljøberedskabet, er teknisk ud-
fordrede grundet alder og deraf følgende nedslidning. Det medfører, at ski-
bene ofte rammes af fejl og nedbrud med tilhørende behov for reparationer,
der udfordrer skibenes bidrag til havmiljøberedskabet.
I lyset af den sikkerhedspolitiske situation i og omkring Østersøen kan der
ikke oplyses detaljeret om den aktuelle kapacitet for de fire skibe.
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om, hvordan beslutningen om ikke at udskifte miljøskibene vil påvirke Danmarks evne til at reagere på havmiljøkatastrofer sammenlignet med andre nordiske lande
Det danske beredskab til forureningsbekæmpelse til søs er dimensioneret
efter at kunne håndtere udslip på op til 5.000 tons efter The Baltic Marine
Environment Protection Commissions (HELCOM) anbefalinger. Større ud-
slip håndteres med assistance fra regionale partnere (Sverige, Tyskland,
Norge mfl.)
Ved forurening på lave vanddybder, hvor havmiljøskibene og Søværnets
skibe ikke kan sejle, råder Beredskabsstyrelsen over lægtvandsfartøjer,
hvoraf 12 kontinuerligt er både indsatsduelige og fuldt bemandet.
Herudover bidrager Marinehjemmeværnet til havmiljøberedskabet. Marine-
hjemmeværnets enheder er alle på en times varsel i relation til søredning og
større miljøkatastrofer. De er strategisk placeret rundt om i de danske far-
vande. Uanset hvor forurening bliver konstateret, vil et marinehjemme-
værns-fartøj ofte være et af de første i indsatsområdet. 13 af Hjemmeværnets
skibe medbringer flydespærrer, så inddæmning i tilfælde af miljøforurening
hurtigt kan påbegyndes.
Herudover kan Søværnets enheder indgå i havmiljøberedskabet. Fem af Sø-
værnets skibe af DIANA-klassen kan medbringe flydespærringer. Ved olie-
udslip mv. vil man fra Søværnskommandoen også se på, om andre af Sø-
værnets enheder i nærheden vil kunne assistere opgaveløsningen.
De forskellige dele af det danske havmiljøberedskab indsættes på baggrund
af Søværnets farvandsovervågning og indrapporteringer hertil om eventu-
elle olie- og kemikalieudslip i havet.
Som jeg har svaret Rigsrevisionen den 5. november 2024, er der ingen tvivl
om, at der er behov for at se på løsninger ift. havmiljøberedskabet. Helt ge-
nerelt skal det på både kort og langt sigt sikres, at havmiljøberedskabet er
bedre rustet til at håndtere de hændelser, som kan ramme os. Jeg noterer mig
i den forbindelse, at det fremgår af
Delaftale 1 om Arktis og Nordatlanten
under forsvarsforliget 2024-2033,
at der ”på
et analytisk grundlag vil skulle
tages stilling til anskaffelse af yderligere nye skibe til at forny og forstærke
flåden og til erstatning af havmiljøkapaciteten”.
Side 3/3