Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2973773_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. februar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 99 (Alm. del) af 6. januar
2025
Spørgsmål
I
publikationen ”Erfaringer med budgetloven 2014-2020”, Finansministeriet, april
2022, fremgår det af side 217, at ”I Europa-Kommissionens
seneste offentlig-
gjorte beregning af mindstekravet blev MTOMB beregnet til -1,3 pct. af BNP
(…)”. Vil ministeren oplyse,
om Kommissionen siden publikationens offentliggø-
relse har foretaget en ny beregning af mindstekravet? Ministeren bedes endvidere
oplyse, hvorvidt EU har en officiel metode til beregning af mindstekravet, herun-
der beregning af det repræsentative outputgab (ROG). I bekræftende fald bedes
ministeren oplyse, hvorvidt disse metoder benyttes i Danmark.
Svar
I
Erfaringer med budgetloven 2014-2020,
april 2022 henvises der til EU-Kommissio-
nens seneste offentliggjorte fulde genberegning fra 2019 af det såkaldte minimum
Medium-Term Objective (minimum MTO) for de enkelte medlemslande, hvor
Minimum-Benchmark kriteriet (MTO
MB
) er ét ud af tre MTO-kriterier. I den for-
bindelse beregnede EU-Kommissionen Danmarks MTO
MB
til -1,3 pct. af BNP,
jf.
Erfaringer med budgetloven 2014-2020,
april 2022. EU-Kommissionen har ikke efter-
følgende offentliggjort en fuld genberegning af minimum MTO. Kommissionen
har oplyst, at de efterfølgende har foretaget en beregning af MTO
MB
i 2021, men
at denne ikke blev publiceret.
Det bemærkes, at der er vedtaget en reform af de finanspolitiske regler i EU, der
trådte i kraft 30. april 2024,
jf. bl.a. boks 7.2 og boks 8.3 i Økonomisk Redegørelse,
maj
2024. Reformen indebærer bl.a., at den såkaldte offentlige nettoudgiftsindikator
skal danne grundlag for den løbende overvågning af finanspolitikken i EU, mens
EU’s hidtidige minimum Medium-Term
Objective (minimum MTO) kriterier ikke
er en del af de reformerede finanspolitiske regler i EU,
jf. også svar på Finansudvalgets
spørgsmål 98 (alm. del) af 6. januar.
Det bemærkes samtidigt, at reformen ikke ændrer på EU-traktatens grænser for
underskud på den faktiske offentlige saldo på 3 pct. af BNP og ØMU-gæld på 60
pct. af BNP.
Hensynet til at overholde EU’s underskudsgrænse for den faktiske
saldo på 3 pct. af BNP under en normal lavkonjunktur er det centrale kriterie i
fastlæggelsen af den danske budgetlovs underskudsgrænse for den strukturelle
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om Kommissionen siden publikationens offentliggørelse har foretaget en ny beregning af mindstekravet mv.
Side 2 af 2
saldo på 1 pct. af BNP. Det afspejler et hensyn til at opretholde en tilstrækkelig
sikkerhedsmargin til at lade de automatiske stabilisatorer virke under en normal
lavkonjunktur og samtidigt overholde EU’s grænse for faktiske underskud på 3
pct. af BNP.
Der henvises til
Erfaringer med budgetloven 2014-2020,
april 2022
herunder bl.a.
boks 9A.1
for en beskrivelse af Finansministeriets og EU-Kommissionens tidli-
gere metoder til beregning af MTO
MB
. Der henvises endvidere til
Vade Mecum on
the Stability & Growth Pact 2019 Edition,
april 2019 for yderligere information om
EU-Kommissionens tidligere beregningsmetoder ifm. MTO.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister