Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2962248_0001.png
Samrådstale om Finansministeriets
betingede køb af aktiemajoriteten i
Københavns Lufthavne A/S d. 20.
december 2024
Samrådsspørgsmål stillet efter ønske af Ole Birk Olesen (LA)
20. december 2024
Samrådsspørgsmål 1
Hvad er ministerens holdning til, at både lufthavnsanalytikere
og aktieanalytikere vurderer, at prisen, som staten har betalt
for aktierne i Københavns Lufthavn, er så høj, at staten beta-
ler markant mere pr. indtjeningskrone, end hvad værdien er i
nogle af verdens mest ombejlede selskaber? Der henvises til
artiklen ”Eksperter
undrer sig over pris:
”Helt uden for kate-
gori”” bragt i Børsen d. 5. december
2024. Der henvises end-
videre til FIU alm. del
bilag 47.
Taletid ca. 10 minutter (1446 ord).
Det talte ord gælder.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samråd om Københavns Lufthavn A/S afholdt den 20. december 2024, jf. FIU alm. del - samrådsspm. I
Side 2 af 8
*** [Indledning]
Regeringen indgik den 2. december 2024 en politisk aftale om
”Køb
af aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne A/S og
Statens efterfølgende ejerskabsvaretagelse”.
Tak til alle, der tog ansvar for den vigtige
og rigtige beslut-
ning.
Og tak for spørgsmålet. Jeg er glad for at få en anledning til
at sætte nogle flere ord på den politiske aftale, vi har indgået
og den betingede købsaftale, Finansministeriet har indgået.
Jeg håber det kan give afklaring på spørgsmålene.
Og i det hele taget øge oplysningsgrundlaget i drøftelserne
om den betingede købsaftale.
For en god ordens skyld vil jeg indlede med, at der i sagens
natur er en række forhold omkring Finansministeriets arbejde
med den betingede købsaftale, der er fortrolige, bl.a. af hen-
syn til, at Københavns Lufthavne A/S er et børsnoteret sel-
skab, at der kan være tale om forretningsfølsomme oplysnin-
ger og af hensyn til statens økonomiske interesser. Det er
derfor langt fra alt jeg vil kunne fortælle om i dag.
*** [Den politiske aftale] ***
Jeg vil starte med at give lidt baggrund for at forklare regerin-
gens motivation for at købe en majoritetsandel i Københavns
Lufthavne.
Københavns lufthavn er en central brik i Danmarks infra-
struktur. Den bidrager til Danmarks internationale tilgænge-
lighed.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samråd om Københavns Lufthavn A/S afholdt den 20. december 2024, jf. FIU alm. del - samrådsspm. I
Side 3 af 8
Der er samtidig tale om en veldrevet lufthavn, som er lønsom
og som har en klar og ambitiøs grøn profil. Københavns
Lufthavne er for eksempel med i Luftfartens Klimapartner-
skab og har en målsætning om, at selskabets drift skal være
klimaneutral i 2030.
Jeg vil samtidig nævne Københavns lufthavns betydning for
samfundsøkonomien i Danmark. Der er tale om en af Dan-
marks største arbejdspladser. Og ifølge en tidligere analyse fra
Københavns Lufthavne skaber aktiviteten i lufthavnen be-
skæftigelse for op imod 60.000 personer i hele Danmark.
Jeg kan i øvrigt også forstå, at erhvervsorganisationer som
Dansk Industri og Dansk Erhverv er kommet med positive
reaktioner på offentliggørelse af den politiske aftale.
Danmark havde inden den politiske aftale en aktiepost på
39,2 pct. i selskabet, men stod reelt uden indflydelse som
medejer.
Det skyldes, at den canadiske lærerpensionskasse OTPP og
ATP har samlet deres aktier i Københavns Lufthavne A/S i
et fælles selskab, og koordinerer deres ejerdispositioner.
Med opkøbet står staten nu til at blive majoritetsejer af Kø-
benhavns Lufthavne.
I aftalekredsen er vi enige om, at vi investerer for at øge sta-
tens ejerandel i Københavns Lufthavne, som et kommercielt
selskab, og at ejerskabet skal udøves efter armslængdeprincip
mellem staten og ledelsen i Københavns Lufthavne.
Målet er et langsigtet, ansvarligt ejerskab, der understøtter og
bakker op om en stabil og værdiskabende udvikling af luft-
havnen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samråd om Københavns Lufthavn A/S afholdt den 20. december 2024, jf. FIU alm. del - samrådsspm. I
Side 4 af 8
På sigt, når tiden og rammerne er rigtige, er det planen at ar-
bejde for at nedbringe statens ejerandel (til 50,1 pct.), men
stadig bevare statens majoritetsejerskab.
Det vil give andre ansvarlige og langsigtede investorer mulig-
hed for at være med og bidrage til en sund og værdiskabende
udvikling for lufthavnen.
*** [Prisen og den betingede købsaftale ml. FM og ATP]
Når staten indgår en kommerciel købsaftale som denne, lig-
ger der naturligvis et grundigt forarbejde bag.
Finansministeriet er blevet bistået af tre professionelle eks-
terne rådgivere.
Det vedrører to finansielle rådgivere Rothschild & Co fra
London og den skandinaviske finansielle institution Skandi-
naviska Enskilda Banken
eller ”SEB”.
Rothschild & Co er en internationalt anerkendt finansiel insti-
tution, som har bidraget med alle relevante og nødvendige
professionelle kompetencer. Derudover har de et internatio-
nalt perspektiv og indsigt i relevante, globale lufthavns-trans-
aktioner.
Rothschild & Co har bl.a. stor erfaring med luftfartsindu-
strien. De har ifølge Finansministeriets oplysninger bl.a. råd-
givet på en lang række lufthavnstransaktioner og -projekter
de seneste ca. 2 år. Det er en væsentlig erfaring ift. europæi-
ske og globale lufthavne.
Rothschild & Co har bistået Finansministeriet med finansiel
og strategisk rådgivning, herunder udarbejdelse af en mar-
kedsbaseret værdiansættelse af Københavns Lufthavne.
SEB er en internationalt anerkendt skandinavisk finansiel in-
stitution. SEB har
i tillæg til Rothschild & Co’s rådgivning af
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samråd om Københavns Lufthavn A/S afholdt den 20. december 2024, jf. FIU alm. del - samrådsspm. I
Side 5 af 8
Finansministeriet ydet supplerende finansiel rådgivning til Fi-
nansministeriet, herunder en formel vurdering af, om den på-
tænkte købspris vil svare til en markedspris. Dvs. en såkaldt
”fairness opinion”.
Endeligt har Finansministeriet været bistået af det danske ad-
vokathus Plesner i forhold til juridisk og strategisk rådgiv-
ning. Mere konkret ift. de kommercielle forhandlinger og
spørgsmål om bl.a. selskabsret, konkurrenceret og børsret
samt EU-statsstøtteret.
Og så kommer jeg til samrådsspørgsmålet om, at nogle ek-
sperter undrer sig over prisen.
Jeg vil gerne fremhæve et par pointer.
For det første har Rothschild & Co og SEB begge vurderet,
at den aftalte pris udgør en markedsmæssig pris. Det vil jeg
gerne understrege.
For det andet vil jeg bemærke, at Københavns lufthavn er et
infrastrukturaktiv, der som et centralt skandinavisk knude-
punkt
hvorfra der opererer ca. 50 flyselskaber
i 2024 for-
ventes at betjene knap 30 millioner passagerer. Lufthavnen
fylder 100 år til næste år, og aktivet har en lang levetidshori-
sont.
Derfor skal værdiansættelsen også afspejle, at der er tale om
et infrastrukturaktiv med både historik og forventeligt en lang
levetid foran sig. Og dette afspejler sig i, hvad en kommerciel
investor vil betale for et sådant aktiv.
Finansministeriets eksterne finansielle rådgivere har ifølge Fi-
nansministeriet begge brugt de gængse værdiansættelsesmeto-
der for denne type investeringer, og konkluderer altså begge,
at staten har aftalt at betale en markedsmæssig pris for en så-
dan aktiepost i Københavns Lufthavne.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samråd om Københavns Lufthavn A/S afholdt den 20. december 2024, jf. FIU alm. del - samrådsspm. I
Side 6 af 8
For det tredje skal man huske på, at staten med købsaftalens
gennemførsel vil opnå aktiemajoriteten i selskabet. Eller med
andre ord, staten vil få ejerskabsmæssigt enekontrol med sel-
skabet. Dette vil der helt markedsmæssigt skulle tages højde
for i en vurdering af, hvad andre kommercielle investorer vil
være villige at betale som markedspris for en sådan aktiepost.
For det fjerde vil jeg nævne, at Københavns lufthavn
også
internationalt
er en attraktiv lufthavn. Det skal ses i lyset af,
at lufthavnen udgør en velfungerende skandinavisk hub af
høj kvalitet, og en lufthavn, der også forventer vækst i antallet
af passagerer i de kommende år.
Nogle kommentatorer har bemærket, at prisen er højere end
den aktiepris, man kunne købe enkelte aktier i Københavns
Lufthavne for inden Finansministeriets betingede købsaftale
blev offentliggjort.
Til det vil jeg fremhæve, at der kun er få aktier i selskabet Kø-
benhavns Lufthavne i fri handel. Det vil sige at likviditeten i
aktien har været meget lav, hvilket kan påvirke, hvor retvi-
sende prisdannelsen på børsen er.
Det har derfor været Finansministeriets eksterne rådgiveres
vurdering, at den specifikke aktiepris på børsen ikke fagligt
kan anses for at være en god indikator for værdien af selska-
bet.
Finansministeriets finansielle rådgivere har derfor vurderet, at
der fagligt set ikke skal tillægges aktiekursen stor vægt i for-
bindelse med en markedsmæssig værdiansættelse af Finans-
ministeriets aftale med ATP om 59,4 pct. af aktierne i Kø-
benhavns Lufthavne.
Opsummerende vil jeg sige, at det er Finansministeriets vur-
dering, at der tale om en betinget købsaftale til markedspris.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samråd om Københavns Lufthavn A/S afholdt den 20. december 2024, jf. FIU alm. del - samrådsspm. I
Side 7 af 8
*** [Om staten skal eje lufthavnen (politisk/ideologisk afsnit)]
Jeg kan yderligere forstå, at nogle har spurgt til, om staten
mere principielt bør være majoritetsejer i landets primære
lufthavn.
Dette kan man gøre sig mange ideologiske og politiske over-
vejelser om.
Statens nuværende rolle som største enkelaktionær med 39,2
pct. men uden for ejermæssig indflydelse var i min optik aty-
pisk.
Som majoritetsejer har man mulighed for at definere de over-
ordnede, ejermæssige rammer for selskabet. Det vil sige den
overordnede strategiske ramme for selskabets forretning, her-
under for bestyrelsens og direktionens ledelsesrum.
Lad mig nævne et par eksempler:
Skal lufthavnen f.eks. alene tænke på kortsigtet profit
eller mere balanceret i forhold til langsigtede, løn-
somme investeringer?
Skal lufthavnen sigte efter høj kvalitet og efter at bi-
drage til Danmarks internationale tilgængelighed?
Skal lufthavnen have modet og tålmodigheden til at in-
vestere i grønne tiltag, der kunne være relevante for
lufthavnens drift og lufthavnens økosystem?
Det betyder ikke, at staten skal give svar på disse spørgsmål.
Staten vil arbejde med respekt for princippet om armslængde
mellem staten som ejer og selskabets ledelse. Men staten vil
kunne sikre, at bestyrelsen og direktionen vil have frihedsgra-
derne til at varetage den strategiske og daglige ledelse af sel-
skabet.
Derudover vil jeg gerne understrege, at jeg finder det både
klogt og ansvarligt, at vi i en tid med geopolitisk usikkerhed
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om talepapir fra samråd om Københavns Lufthavn A/S afholdt den 20. december 2024, jf. FIU alm. del - samrådsspm. I
Side 8 af 8
sikrer, at Københavns Lufthavne har en langsigtet og ansvar-
lig majoritetsejer, og at dette bliver den danske stat, det vil
sige fællesskabet.
Jeg kan også konstatere, at vi ikke er det eneste land, der syn-
tes, at offentligt ejerskab eller majoritetsejerskab af en central
lufthavn er en god idé.
I Stockholm, Oslo og Helsinki er lufthavnene ifølge Finans-
ministeriet oplysninger alle 100 pct. statsejede, enten direkte
eller indirekte.
I Amsterdam, Berlin, Frankfurt, München og Paris ejer den
offentlige sektor majoriteten af lufthavnen.
Det kan jeg godt forstå.
For en langsigtet og stabil ejerkreds kan skabe stabilitet og
tryghed omkring rammerne for og ledelsen af lufthavnen. Vi
sikrer, at ejerskabet ikke bliver kortsigtet fokuseret eller skrø-
beligt, og at der er stabile rammer for både drift og investe-
ringer.
Tak for ordet. Jeg ser frem til at modtage spørgsmål fra ud-
valgets medlemmer.