Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2972994_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
31. januar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 91 (Alm. del) af 20.
december 2024 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren
i forlængelse af samrådet om prisen for statens køb af aktiemajo-
riteten i Københavns Lufthavn A/S, jf. FIU alm. del
samrådsspørgsmål I
op-
lyse, inden for hvilket spænd staten er blevet rådgivet om ville være en realistisk
markedspris for købet af aktierne i Københavns Lufthavn A/S? Svaret bedes
oversendt offentligt tilgængeligt. Såfremt svaret oversendes fortroligt, bedes dette
begrundet uddybende.
Svar
Finansministeriet vurderer, at offentliggørelse af konkrete oplysninger om den
rådgivning, Finansministeriet har modtaget i forbindelse med indgåelse af den be-
tingede købsaftale med ATP om køb af aktier i Københavns Lufthavne A/S, vil
kunne skade statens økonomiske interesser. Det skyldes en række forhold.
Den aftalte pris mellem Finansministeriet og ATP er en forhandlet pris. Indsigt i
den rådgivning, som Finansministeriet har modtaget i den sammenhæng, vil give
informationer og viden om Finansministeriets ageren og forhandlingsmandat i
disse forhandlinger, og dermed også kunne give indsigt i Finansministeriets ageren
i forhandlingerne til kommende kommercielle forhandlingsparter. Denne indsigt
risikerer at stille Finansministeriet ringere i kommende, og mulige kommercielle,
forhandlinger på vegne af staten i fremtiden.
En offentliggørelse af de konkrete prisspænd vil desuden kunne påvirke kom-
mende kommercielle forhandlinger om Københavns Lufthavne A/S. Regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Det Kon-
servative Folkeparti og Radikale Venstre indgik d. 26. november 2024 en politisk
aftale om ”Statens
køb af aktiemajoritet i Københavns Lufthavne A/S og Statens efterføl-
gende ejerskabsvaretagelse”.
Det fremgår bl.a. af den politiske aftale, at: ”Aftalepartierne
er i den sammenhæng enige om, at staten herefter skal arbejde for at fastholde aktiemajoriteten i
CPH, men at staten skal arbejde for over tid og delvist at nedbringe sin ejerandel til 50,1 pct.
via et eller flere frasalg af aktier til langsigtede, ansvarlige investorer […]”.
Det bemærkes
for en god ordens skyld, at Det Konservative Folkeparti står uden for denne del af
den politiske aftale.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om inden for hvilket spænd staten er blevet rådgivet om ville være en realistisk markedspris for købet af aktierne i Københavns Lufthavn A/S mv.
Side 2 af 2
Aftalen indebærer, at Finansministeriet, efter gennemførsel af erhvervelsen af
yderligere 59,4 pct. af aktierne i Københavns Lufthavne A/S, over tid skal arbejde
for at nedbringe statens ejerandel i Københavns Lufthavne A/S, ved at frasælge
aktier til langsigtede og ansvarlige investorer. Staten vil i den sammenhæng natur-
ligvis arbejde for, at Staten til den tid modtager den højest mulige markedspris for
aktierne, idet denne pris forventeligt vil blive genstand for forhandlinger mellem
Finansministeriet og én eller flere potentielle købere/forhandlingspartner.
Såfremt Finansministeriet giver offentlighed på nuværende tidspunkt omkring den
konkrete rådgivning om den betingede købsaftale om køb af aktier i Københavns
Lufthavne A/S, herunder indsigt i konkrete prisspænd fra Finansministeriets råd-
givere, og således væsentlig indsigt i, hvad Finansministeriet og dets rådgivere vur-
derer udgør et relevant spænd for en markedspris i forhold til det konkrete sel-
skab, vurderes dette at ville svække Finansministeriets forhandlingsposition i de
fremtidige forhandlinger med kommercielle investorer om deres køb af minori-
tetsandele i Københavns Lufthavne A/S.
Derudover kan fremhæves statens til tider unikke rolle som kommerciel aktør og
ejer af selskaber og samarbejde med kommercielle aktører. Hvis staten skal kunne
varetage sine interesser i denne arena på optimal vis, herunder ift. børsnoterede
selskaber, forudsætter det mulighed for en vis fortrolighed omkring kommercielle
forløb. Dette hensyn er relevant i denne sammenhæng angående Københavns
Lufthavne A/S, dels fordi den betingede købsaftale ikke er gennemført endnu,
dels fordi der venter en vigtig efterfølgende fase, hvor staten ønsker at sælge ned
til 50,1 pct. ejerskab af Københavns Lufthavne A/S på sigt.
Jeg vil i forlængelse af nærværende svar fremsende et brev til formanden for Fi-
nansudvalget for at tilbyde en fortrolig teknisk gennemgang i Finansministeriet
vedrørende spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister