Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2961776_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. januar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 75 (Alm. del) af 10.
december 2024 stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne de tre scenarier og virkningerne, der er opstillet i tabel 1 i
"Revision af virkning på beskæftigelse og offentlige finanser ved lempeligere leve-
tidsindeksering af folkepensionsalderen" af 28. november 2024, jf. FIU alm. del
bilag 48, med en holdbarhedsindikator, der opgøres ved årstal 2100, 2130 og
2200?
Svar
Indeværende svar er baseret på Finansministeriets seneste mellemfristede frem-
skrivning,
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
1
Til grund for forløbet
ligger en forudsætning for pensionsalderen, som følger de principper, der er aftalt
i
Velfærdsaftalen (2006).
Aktuelt løber tidshorisonten for Finansministeriets mellemfristede fremskrivnin-
ger til 2130. Det er i det nuværende modelsystem ikke muligt at lave en fremskriv-
ning til 2200.
De af spørgeren ønskede oplysninger ved en beregning af den finanspolitiske
holdbarhedsindikator ved et slutår for fremskrivningen i 2130 fremgår af tabel 1.
De tilsvarende tal ved et slutår i 2100 fremgår af tabel 2.
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) kan med Finansministeriets sene-
ste mellemfristede fremskrivning,
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
opgøres til 1,3 pct. af BNP svarende til 41 mia. kr. (2025-niveau). I et forløb med
en fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040 og frem kan HBI opgøres til -1,0
pct. af BNP. Det medfører et konsolideringsbehov på 29 mia. kr. (2025-niveau)
varigt for, at forløbet bliver netop holdbart.
Siden offentliggørelsen af
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
har Finansministeriet opdaget en
fejl i skønnet for effekten på beskæftigelsen af stigende levetid for alderstrin over folkepensionsalderen, som
påvirker alternativscenarier, hvor folkepensionsalderen stiger langsommere end med Velfærdsaftalens regule-
ring,
jf.
også faktaarket ”Revision af virkning på beskæftigelse og offentlige finanser
ved lempeligere levetidsindeksering af folke-
pensionsalderen” på fm.dk).
Indeværende svar tager udgangspunkt i opdaterede tal efter at nævnte fejl er rettet.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om ministeren vil beregne de tre scenarier og virkningerne, der er opstillet i tabel 1 i "Revision af virkning på beskæftigelse og offentlige finanser ved lempeligere levetidsindeksering af folkepensionsalderen" af 28. november 2024 mv.
2961776_0002.png
Side 2 af 3
I 2022 foreslog
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning
en ændret levetidsin-
deksering af folkepensionsalderen. Ændringerne i forhold til den nuværende in-
dekseringsmekanisme var bl.a. at tage udgangspunkt i den forventede middelleve-
tid ved folkepensionsalderen frem for 60-årige, og at kun 80 pct. af en stigning i
den forventede restlevetid skulle lede til en stigning i folkepensionsalderen mod
100 pct. i den nuværende mekanisme. Kommissionens forslag indebærer en lang-
sommere udvikling i folkepensionsalderen end det, som følger af
Velfærdsaftalen
(2006).
Kommissionens anbefaling indebærer, at HBI svækkes med 0,8 pct. af
BNP.
Tabel 1
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) ved udvalgte scenarier for forhøjelser af
folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i 2130
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (grundforløb)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
1,3
-1,0
0,5
40�½
-29
16
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
-2,3
-0,8
-69�½
-24�½
Anm.: Der er afrundet itl nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator stiger beregningsteknisk fra 1,3 pct. til
1,6 pct. når slutåret i fremskrivningen flyttes fra 2130 til 2100,
jf. tabel 2.
Det skal
ses i lyset af, at den primære saldo i 2100 beregningsteknisk vurderes at være hø-
jere end i 2130,
jf. Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
I et forløb med en fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040 og frem kan
HBI opgøres til -0,3 pct. af BNP, når fremskrivningen kun går til 2100. Forløbet
er således fortsat ikke holdbart. Den reducerede virkning af at fastholde folkepen-
sionsalderen på 70 år fra 2040 og frem skal blandt andet ses i lyset af, at forskellen
i folkepensionsalderen ift. den nuværende indeksering er mindre i 2100 end i
2130, idet levetiden skønnes at stige fra 2100 til 2130.
Når slutåret flyttes fra 2130 til 2100 medfører kommissionens anbefaling til en al-
ternativ levetidsindeksering, at HBI svækkes med 0,7 pct. af BNP. Det er samme
virkning som fremgik af rapporten i 2022, hvor fremskrivningshorisonten løb til
2100.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om ministeren vil beregne de tre scenarier og virkningerne, der er opstillet i tabel 1 i "Revision af virkning på beskæftigelse og offentlige finanser ved lempeligere levetidsindeksering af folkepensionsalderen" af 28. november 2024 mv.
2961776_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) ved udvalgte scenarier for forhøjelser af
folkepensionsalderen ved slutår for fremskrivningen i 2100
Pct. af BNP
Scenarie
Nuværende indeksering (grundforløb)
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
1,6
-0,3
0,9
47�½
-9
26
Mia. kr. (2025-niveau)
Virkning ift. nuværende indeksering
Fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040
Lempeligere indeksering anbefalet af
Kommission om
tilbagetrækning og nedslidning
(maj 2022)
-1,9
-0,7
-56
-21�½
Anm.: Der er afrundet itl nærmeste 0,1 pct. af BNP og �½ mia. kr.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister