Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2930768_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. november 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 7 (Alm. del) af 8. oktober
2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingseffekten for hver enkelt af de skattelettelser, som
er vedtaget i denne regeringsperiode eller foreslået af regeringen i politiske udspil,
herunder finanslovsforslaget for 2025? Nærmere bestemt ønskes en tabel med
fordelingen af provenutabet på indkomstdeciler.
Svar
I besvarelsen opgøres fordelingen af det umiddelbare mindreprovenu før tilbage-
løb og adfærd på indkomstdeciler af vedtagne personskattelempelser under den
nuværende regering
1
samt af udspil til lempelser i forbindelse med forslaget til fi-
nanslov for 2025.
Opgørelsen omfatter dermed ikke afgiftsændringer, lempelser, der ikke er direkte
målrettet personbeskatningen, eller skatteforhøjelser i perioden, herunder indfø-
relsen af top-topskatten.
Samlet set er de betragtede personskattelempelser forbundet med et umiddelbart
mindreprovenu på knap 13,5 mia. kr., hvoraf knap 0,2 mia. kr. kan henføres til de
10 pct. af befolkningen med de laveste disponible indkomster og ca. 3,9 mia. kr.
kan henføres til de 10 pct. af befolkningen med de højeste disponible indkomster,
jf. tabel 1.
1
Aftale om Iværksætterpakken af juni 2024
forventes vedtaget i november 2024.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om fordelingseffekten for hver enkelt af de skattelettelser, som er vedtaget i denne regeringsperiode eller foreslået af regeringen i politiske udspil, herunder finanslovsforslaget for 2025
2930768_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Fordeling af mindreprovenu på indkomstdeciler af gennemførte personskattelempelser under den
nuværende regering samt med forslag til finanslov for 2025, 2030-virkning i 2024-niveau
Mio. kr. (2024-ni-
veau)
Forhøjet beskæftigel-
sesfradrag
Forhøjet beskæftigel-
sesfradrag for enlige
forsørgere
Ekstra beskæftigel-
sesfradrag til seniorer
Nedsættelse af tops-
katten (ny mellemskat
og ny topskat)
Forhøjelse af det
maksimale fradrag for
fagforeningskontin-
genter
Forhøjelse af person-
fradraget for personer
under 18 år
Forhøjelse af service-
fradraget fra
Aftale
om finansloven for
2024
Nedsættelse af bund-
skatten som følge af
kommunale skatte-
stigninger fra 2024
Lempelse af BoligJob-
ordning (FFL25)
Afskaffelse af AM-bi-
drag for unge under
18 år (FFL25)
Forhøjelse af progres-
sionsgrænse for aktie-
indkomstskat fra
61.000 kr. til
80.000 kr.
Gradvis forhøjelse af
loftet for indskud på
aktiesparekontoen til
140.800 kr.
(2024-niveau) fra
2026
Forhøjelse af loftet for
indskud på aktiespa-
rekontoen til 160.000
kr.
(2024-niveau)
I alt
Lempelse i procent af
den samlede skatte-
betaling
Memopost: Indførelse
af top-topskat
Memopost: Fasthol-
delse af loft i investor-
fradrag
1
130
10
1
2
2
240
80
3
2
3
280
95
3
5
4
470
100
9
15
5
670
65
15
45
6
810
45
20
100
7
920
35
30
210
8
1.000
25
30
410
9
1.200
15
45
930
10
1.200
7
70
2.100
Alle
6.900
500
225
3.800
1
4
6
10
20
25
25
30
30
25
170
2
4
4
4
8
6
8
8
9
9
60
1
2
3
4
5
6
8
10
10
20
70
20
40
45
50
60
70
80
90
100
140
695
5
7
10
20
20
15
30
20
35
20
45
20
60
30
65
30
85
25
130
25
490
210
-1
0
2
3
7
6
10
20
40
190
280
2
1
1
2
2
3
4
5
7
10
40
1
1
1
1
1
2
2
3
4
7
20
180
1,3
410
1,4
480
1,4
720
1,8
950
2,0
1.160
2,1
1.420
2,2
1.730
2,3
2.500
2,6
3.930
2,0
13.460
2,0
0
-1
0
-1
0
-1
0
-1
0
-2
0
-2
0
-2
-1
-2
-1
-3
-1.000
-4
-1.000
-20
Anm.: Provenuer under 10 mio. kr. er uafrundet, provenuer mellem 10 mio. kr. og 100 mio. kr. er afrundet til nærmeste
5 mio. kr., provenuer mellem 100 mio. kr. og 1 mia. kr. er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og provenuer over 1
mia. kr. er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Summer er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet (2024),
FIU alm. Del
spørgsmål 239 af 29. juni,
som er et opdateret svar på
SAU alm del.
spørgsmål 20 af 10. januar 2023,
oktober 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om fordelingseffekten for hver enkelt af de skattelettelser, som er vedtaget i denne regeringsperiode eller foreslået af regeringen i politiske udspil, herunder finanslovsforslaget for 2025
Side 3 af 3
Det bemærkes, at hvis indførelsen af top-topskatten indregnes, så falder lempelsen
for de 10 pct. med de højeste disponible indkomster til 2,9 mia. kr. Top-topskat-
ten indebærer endvidere, at personer med indkomster i den øvre del af 10. decil vil
få en øget skattebetaling som følge af personskattereformen fra december 2023.
Mindreprovenuets fordeling på indkomstdeciler skal endvidere ses i sammenhæng
med, at skattebetalingen i udgangspunktet er stigende med indkomsten. Således
udgør skattelempelserne 2,2 pct. af skattebetalingen for 7. decil, hvor den for per-
soner i 10. decil udgør 2,0 pct.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister