Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2967302_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. januar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 68 (Alm. del) af 9.
december 2024 stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, efter hvilke kriterier investeringsrammen i de mellem-
fristede fremskrivninger fastlægges, og hvor stor en andel af den offentlige inve-
steringsramme der allerede er disponeret? Spørgsmålet skal ses i sammenhæng
med, at Det Økonomiske Råds formandskabs ”Dansk Økonomi, efterår 2022”,
hvor de på. s. 146 skriver: ”Et andet eksempel er, at det bør præciseres, hvad der
nærmere forstås ved den offentlige investeringsramme. De offentlige investeringer
er ikke omfattet af budgetlovens system med udgiftslofter og sanktioner, men æn-
dringer i den offentlige investeringsramme indgår ofte i politiske aftaler. Den of-
fentlige investeringsramme kan findes i Finansministeriets mellemfristede frem-
skrivninger, men den vedtages ikke i folketinget, og det er uklart, hvordan investe-
ringsrammen konkret er defineret.”
Svar
Den offentlige investeringsramme fastsættes i de mellemfristede planer og udgør
en ramme til offentlige investeringer i bygninger og anlæg. Det finansierede inve-
steringsniveau frem mod 2030 fremgår af den seneste mellemfristede fremskriv-
ning,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Den offentlige investeringsramme i bygninger og anlæg frem mod 2030
Mia. kr., 2025-priser
Offentlige investeringer i bygninger og anlæg
2026
84,8
1
2027
88,4
2028
80,4
2029
81,7
2030
82,6
Anm:
De offentlige investeringer i bygninger og anlæg er blevet nedjusteret med �½ mia. kr. i 2026 som følge af
at en andel af den økonomiske ubalance i
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark (november 2024)
beregningsteknisk er forudsat håndteret via en reduktion af den offentlige investeringsrammei forbindelse
med
Økonomisk Redegørelse,
december 2024.
Kilde:
Opdateret 2030-plan: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024.
1)
Niveauet for investeringsrammen skal ses i sammenhæng med den overordnede
tilrettelæggelse af udgiftspolitikken og de finanspolitiske rammer i de mellemfri-
stede planer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, efter hvilke kriterier investeringsrammen i de mellemfristede fremskrivninger fastlægges mv.
2967302_0002.png
Side 2 af 4
Investeringsrammen finansierer blandt andet materielleverancer på forsvarsområ-
det, vedligeholdelse og udbygning af infrastrukturen samt kommunale investerin-
ger i daginstitutioner og skoler og regionale investeringer i eksempelvis sygehuse.
Den offentlige investeringsramme skal foruden allerede planlagte og igangsatte in-
vesteringer også finansiere nye politiske prioriteringer frem mod 2030. Rammen er
således udtryk for et samlet finansieret niveau for både statslige, kommunale og
regionale investeringer mv.
Udmøntningen af investeringsrammen til offentlige investeringer i bygninger og
anlæg sker generelt løbende, blandt andet i forbindelse med de årlige finanslove
samt økonomiforhandlinger med kommuner og regioner mv. De samlede offent-
lige udgifter til investeringer i bygninger og anlæg er således kun planlagt ét år
frem, hvilket blandt andet afspejler, at økonomiaftalerne med kommuner og regi-
oner er ét-årige, hvormed der aktuelt ikke er planlagt kommunale og regionale an-
lægsrammer længere frem end 2025.
Det bemærkes, at den offentlige investeringsramme i 2025 er udmøntet i forbin-
delse med tilrettelæggelse af udgifts- og finanspolitikken for 2025, herunder i for-
bindelse med de indgåede økonomiaftaler for 2025.
Investeringer i stat, kommuner og regioner
For en opgørelse af det planlagte investeringsniveau fra 2026 og frem henvises der
til finansloven for 2025 mv. Nedenfor gennemgås investeringer i stat, kommune
og regioner. Det bemærkes, at opgørelserne er opgjort ekskl. moms.
De budgetterede anlægsudgifter på finansloven for 2025 fordelt på ministerområ-
der fremgår af
tabel 2.
Tabel 2
Oversigt over budgetterede anlægsudgifter på finansloven for 2025
Mia. kr., 2025-priser
Skatteministeriet
Justitsministeriet
Forsvarsministeriet
Transportministeriet
Øvrige ministerområder
I alt
2026
1,4
1,8
11,2
13,4
3,5
31,3
2027
1,3
2,1
12,6
15,1
3,3
34,4
2028
1,3
3,5
10,1
16,2
3,0
34,1
Anm: Der er foretaget afrundninger. Tabellen indeholder budgetterede anlægsbevillinger (standardkonto 51) samt
bevillinger på anskaffelser og igangværende udviklingsprojekter mv. på de omkostningsbaserede områder på
finansloven for 2025. På finansloven for 2025 er der også budgetteret med udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms på anlæg svarende til 5,0 mia. kr. årligt i 2026-2028, som ikke fremgår af tabellen. Det bemærkes,
at tal for budgetoverslagsårene 2026-2028 skal tages med forbehold, da udmøntningen af rammen til offent-
lige investeringer sker med et étårigt planlægningsfokus.
Kilde: Finansloven for 2025.
Størstedelen af de budgetterede udgifter til anlægsudgifter i staten frem mod 2028
kan henføres til anlæg af veje, fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet og
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, efter hvilke kriterier investeringsrammen i de mellemfristede fremskrivninger fastlægges mv.
2967302_0003.png
Side 3 af 4
anlægsprojekter på jernbaneområdet på transportområdet samt materielanskaffel-
ser på forsvarsområdet.
Derudover har de selvejende uddannelsesinstitutioner fireårige investeringsram-
mer, som fastsættes med finansloven. Investeringsrammen på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område er på finansloven for 2025 fastsat til 3,4 mia. kr. i
2026-2028, mens investeringsrammen på Børne- og Undervisningsministeriets
område er fastsat til 1,5 mia. kr. årligt i 2026-2028,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Investeringsrammer på Uddannelses- og Forskningsministeriets og Børne- og
Undervisningsministeriets områder
Mia. kr., 2025-priser
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
I alt
2026
3,4
1,5
4,8
2027
3,4
1,5
4,9
2028
3,4
1,5
4,9
Anm: Der er foretaget afrundninger.
Kilde: Finansloven for 2025.
Udover den årlige planlægning af anlægsudgifter, som sker i forbindelse med øko-
nomiaftalerne med kommuner og regioner, foreligger der en række øvrige beslut-
tede anlægsudgifter i kommuner og regioner frem til 2035,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Besluttede anlægsudgifter i kommuner og regioner
Mia. kr., 2025-priser
Aftale om Sundhedsreform 2024
- herunder ramme til investeringer i moderne sygehuse
- herunder ramme til investeringer i udbredelse af nye digitale løsninger i regi af Digital
Sundhed Danmark og Nationalt Center for sundhedsinnovation
- herunder investeringer i bedre fysiske rammer for lokale sundhedshuse
1)
Kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
2)
Idrætsmilliarden
22,0 i perioden 2026-2035
2,0 i perioden 2026-2035
3,5 i perioden 2027-2031
66,4 i perioden 2009-2029
1,0 i perioden 2022-2030
Anm:
Der er tale om prioritering af tidligere afsatte midler som led i
Aftale om Sundhedsreform af maj 2022.
er baseret på regionernes indrapportering og godkendte styrende budgetter pr. 3. kvartal 2024
for sygehusbyggerierne.
Kilde: Status på kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 3. kvartal 2024,
Aftale om Sundhedsreform 2024 (november
2024),
Tættere på - grønne byer og en hovedstad i udvikling
(maj 2021)
og egne beregninger.
1)
2)
Opgørelsen
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, efter hvilke kriterier investeringsrammen i de mellemfristede fremskrivninger fastlægges mv.
Side 4 af 4
Finansminister