Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2961409_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. januar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 64 (Alm. del) af 5.
december 2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse hhv. den offentlige saldo og den primære offentlige saldo i
pct. af BNP med og uden pensionskommissionens anbefaling om en lempet in-
deksering? Tallene bedes illustreret i to figurer, samt oplyst i en tabel for hvert en-
kelt år frem til 2130.
Svar
Indeværende svar er baseret på Finansministeriets seneste mellemfristede frem-
skrivning,
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
1
Til grund for forløbet
ligger en forudsætning for pensionsalderen, som følger de principper, der er aftalt
i
Velfærdsaftalen (2006).
I 2022 foreslog
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning
en ændret levetidsin-
deksering af folkepensionsalderen. Ændringerne i forhold til den nuværende in-
dekseringsmekanisme var bl.a. at tage udgangspunkt i den forventede middelleve-
tid ved folkepensionsalderen frem for 60-årige, og at kun 80 pct. af en stigning i
den forventede restlevetid skulle lede til en stigning i folkepensionsalderen mod
100 pct. i den nuværende mekanisme. Kommissionens forslag indebærer en lang-
sommere udvikling i folkepensionsalderen end det, som følger af
Velfærdsaftalen
(2006).
De af spørgeren ønskede oplysninger fremgår af figur 1 og 2 samt tabel 1 og 2.
Det bemærkes, at for lange fremskrivninger, hvor holdbarhedsindikatoren ikke er
tæt på nul, vil renters rente-effekter dominere fremskrivningen af den strukturelle
saldo. Selv mindre, varige forskydninger i den primære saldo, vil derfor generere
store ændringer i den strukturelle saldo, når man ser længere frem end nogle få år-
tier.
Finansministeriet har opdaget en fejl i skønnet for effekten på beskæftigelsen af stigende levetid for alders-
trin over folkepensionsalderen (dvs. indregning af effekten af delvis sund aldring,
jf.
også faktaarket ”Revision af
virkning på beskæftigelse og offentlige finanser ved lempeligere levetidsindeksering af folkepensionsalderen” på fm.dk).
Indevæ-
rende svar tager udgangspunkt i opdaterede tal efter at nævnte fejl er rettet, og kan derfor ikke sammenlignes
med de tal for
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidnings
anbefalede indeksering virkning på de offentlige
finanser, som er offentliggjort i
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om den offentlige saldo og den primære offentlige saldo i pct. af BNP med og uden pensionskommissionens anbefaling om en lempet indeksering mv.
2961409_0002.png
Side 2 af 4
Figur 1
Strukturel primær saldo
Pct. af BNP
3
Pct. af BNP
3
Figur 2
Strukturel saldo
Pct. af BNP
12
Pct. af BNP
12
10
2
2
10
8
6
4
Budgetlovens
underskudsgrænse
2
8
1
1
6
4
2
0
0
-1
-1
0
-2
2020
-2
2035
2050
2065
2080
2095
2110
2125
Opdateret 2030-forløb
Kommissionsanbefaling
0
-2
2035
2050
2065
2080
2095
2110
2125
Opdateret 2030-forløb
Kommissionsanbefaling
-2
2020
Anm.: Eftter 2030 vises tre års centreret glidende gennemsnit i begge figurer.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Tabel 1
Strukturel saldo og primær strukturel saldo i
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
Pct. af BNP
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
2021
2,0
1,5
2031
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
-0,6
-0,8
2041
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
-0,5
-0,4
2051
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
0,6
0,6
2061
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
2,6
2,0
2071
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
3,5
2,0
2022
2,4
1,8
2032
-0,6
-0,9
2042
-0,5
-0,5
2052
0,7
0,7
2062
2,7
2,1
2072
3,6
2,0
2023
1,1
0,5
2033
-0,7
-0,9
2043
-0,5
-0,4
2053
0,9
0,9
2063
2,8
2,1
2073
3,6
1,9
2024
0,6
0,0
2034
-0,8
-1,0
2044
-0,4
-0,4
2054
1,1
1,0
2064
2,9
2,1
2074
3,6
1,8
2025
0,2
-0,4
2035
-0,7
-0,9
2045
-0,2
-0,1
2055
1,4
1,3
2065
3,1
2,2
2075
3,7
1,8
2026
-0,1
-0,8
2036
-0,7
-0,8
2046
-0,1
0,0
2056
1,6
1,5
2066
3,1
2,1
2076
3,8
1,8
2027
-0,2
-0,8
2037
-0,8
-0,9
2047
0,0
0,1
2057
1,8
1,6
2067
3,2
2,1
2077
3,8
1,7
2028
-0,3
-0,8
2038
-0,8
-0,9
2048
0,1
0,2
2058
2,0
1,7
2068
3,2
2,1
2078
3,8
1,6
2029
-0,5
-0,9
2039
-0,8
-0,8
2049
0,2
0,3
2059
2,2
1,8
2069
3,3
2,0
2079
3,9
1,6
2030
-0,5
-0,8
2040
-0,7
-0,7
2050
0,4
0,5
2060
2,4
2,0
2070
3,5
2,1
2080
4,0
1,6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om den offentlige saldo og den primære offentlige saldo i pct. af BNP med og uden pensionskommissionens anbefaling om en lempet indeksering mv.
2961409_0003.png
Side 3 af 4
2081
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
4,0
1,6
2091
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
5,2
1,8
2101
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
6,7
2,1
2111
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
7,9
1,8
2121
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
9,0
1,5
2082
4,1
1,5
2092
5,4
1,8
2102
6,8
2,1
2112
8,0
1,8
2122
9,2
1,5
2083
4,1
1,5
2093
5,5
1,8
2103
7,0
2,0
2113
8,1
1,7
2123
9,3
1,4
2084
4,2
1,5
2094
5,6
1,9
2104
7,1
2,0
2114
8,2
1,7
2124
9,4
1,4
2085
4,4
1,5
2095
5,8
1,9
2105
7,2
2,0
2115
8,3
1,7
2125
9,6
1,5
2086
4,5
1,5
2096
6,0
2,0
2106
7,3
1,9
2116
8,5
1,7
2126
9,7
1,5
2087
4,6
1,6
2097
6,1
2,0
2107
7,4
1,9
2117
8,6
1,6
2127
9,9
1,5
2088
4,7
1,6
2098
6,2
2,0
2108
7,5
1,9
2118
8,7
1,6
2128
10,0
1,5
2089
4,8
1,6
2099
6,4
2,0
2109
7,6
1,8
2119
8,8
1,5
2129
10,2
1,5
2090
5,1
1,8
2100
6,6
2,1
2110
7,8
1,8
2120
8,9
1,5
2130
10,4
1,5
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Tabel 2
Strukutrel saldo og primær strukturel saldo ved Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidnings
anbefalede levetidsindeksering af folkepensionsalderen
2021
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
2,0
1,5
2031
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
-0,6
-0,8
2041
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
-0,5
-0,4
2051
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
0,4
0,5
2061
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
1,9
1,6
2071
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
2,6
1,4
2081
Strukturel saldo
2,5
2022
2,4
1,8
2032
-0,7
-0,9
2042
-0,5
-0,5
2052
0,5
0,6
2062
2,0
1,6
2072
2,6
1,4
2082
2,5
2023
1,1
0,5
2033
-0,7
-0,9
2043
-0,5
-0,4
2053
0,7
0,8
2063
2,1
1,5
2073
2,5
1,3
2083
2,5
2024
0,6
0,0
2034
-0,8
-1,0
2044
-0,5
-0,4
2054
0,9
0,9
2064
2,1
1,6
2074
2,5
1,2
2084
2,6
2025
0,2
-0,4
2035
-0,7
-0,9
2045
-0,4
-0,2
2055
1,1
1,1
2065
2,3
1,7
2075
2,5
1,1
2085
2,7
2026
-0,1
-0,8
2036
-0,7
-0,8
2046
-0,3
-0,2
2056
1,3
1,2
2066
2,4
1,6
2076
2,5
1,0
2086
2,7
2027
-0,2
-0,8
2037
-0,8
-0,9
2047
-0,2
-0,1
2057
1,5
1,3
2067
2,4
1,6
2077
2,5
0,9
2087
2,8
2028
-0,3
-0,8
2038
-0,8
-0,9
2048
-0,1
0,0
2058
1,6
1,4
2068
2,4
1,5
2078
2,4
0,8
2088
2,9
2029
-0,5
-0,9
2039
-0,8
-0,8
2049
0,1
0,2
2059
1,7
1,5
2069
2,5
1,5
2079
2,4
0,8
2089
2,9
2030
-0,5
-0,8
2040
-0,7
-0,7
2050
0,3
0,4
2060
1,8
1,5
2070
2,6
1,5
2080
2,5
0,8
2090
3,0
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om den offentlige saldo og den primære offentlige saldo i pct. af BNP med og uden pensionskommissionens anbefaling om en lempet indeksering mv.
2961409_0004.png
Side 4 af 4
Strukturel primær
saldo
0,8
2091
0,7
2092
3,2
0,8
2102
3,9
0,9
2112
4,3
0,5
2122
4,6
0,2
0,6
2093
3,2
0,8
2103
4,0
0,8
2113
4,3
0,4
2123
4,7
0,1
0,6
2094
3,3
0,8
2104
4,0
0,8
2114
4,3
0,4
2124
4,7
0,1
0,7
2095
3,5
0,9
2105
4,1
0,9
2115
4,4
0,4
2125
4,8
0,1
0,7
2096
3,6
0,9
2106
4,2
0,9
2116
4,5
0,4
2126
4,8
0,1
0,7
2097
3,6
1,0
2107
4,2
0,8
2117
4,5
0,4
2127
4,8
0,1
0,7
2098
3,7
0,9
2108
4,2
0,7
2118
4,5
0,3
2128
4,9
0,1
0,8
2099
3,8
0,9
2109
4,3
0,7
2119
4,6
0,3
2129
4,9
0,0
0,8
2100
3,8
0,9
2110
4,3
0,6
2120
4,6
0,2
2130
5,0
0,1
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
3,1
0,8
2101
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
3,9
0,9
2111
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
4,3
0,5
2121
Strukturel saldo
Strukturel primær
saldo
4,6
0,2
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister