Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2981505_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. februar 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 61 (Alm. del) af 29.
november 2024
Spørgsmål
Vil ministeren beregne de
økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle
2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP?
Svar
Finansministeriets vurdering af forslagene i DI’s 2030-plan
fremgår af tabel 1.
Oversigten
over DI’s reformforslag er baseret
på beskrivelserne, der fremgår af
www.danskindustri.dk/2030-plan/
og de dertilhørende metodenotater. Der er
kun udarbejdet skøn for de forslag, der på forhånd kan vurderes konkret med af-
sæt i ministeriernes regnemetoder.
I forhold til Finansministeriets vurdering bemærkes det, at en række af DI’s for-
slag ikke på forhånd kan vurderes med afsæt i ministeriernes regnemetoder. Når
forslag ikke kan vurderes på forhånd, kan det generelt skyldes, at der ikke er til-
strækkelig empirisk evidens med tilhørende regnemetoder for forslagenes virk-
ning, eller at forslagene ikke er tilstrækkeligt konkrete til at foretage en egentlig
vurdering. I sådanne tilfælde vil forslagenes virkning (såfremt forslagene vedtages)
indgå i de løbende vurderinger af dansk økonomi og de offentlige finanser, i takt
med at virkningerne optræder.
Denne skelnen mellem, hvad der på forhånd kan indregnes, og hvad der først ind-
regnes, når virkninger realiseres, gør sig i det aktuelle tilfælde gældende for en væ-
sentlig del af de initiativer, som DI foreslår. I disse tilfælde har det ikke været mu-
ligt at beregne beskæftigelsesvirkningen mv. af forslagene med afsæt i ministerier-
nes metoder, og virkningen af disse forslag indgår derfor ikke i Finansministeriets
kvantitative skøn.
Positive arbejdsudbudseffekter, som ligger ud over det, der kan indregnes på for-
hånd, vil isoleret set styrke de offentlige finanser efterhånden som de realiseres.
Det vil dog i tråd med forsigtighedsprincippet i budgetloven først være muligt at
disponere over sådanne midler, når de positive effekter på beskæftigelsen og de
offentlige finanser kan konstateres. Sådanne effekter indregnes dermed først i de
mellemfristede fremskrivninger i takt med, at de indtræder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
Side 2 af 20
Finansministeriet finder en samlet beskæftigelsesvirkning af DI’s reformforslag,
som på forhånd kan vurderes konkret med afsæt i ministeriernes regnemetoder,
på ca. 17.000 fuldtidspersoner i 2030. Det skal ses i forhold til DI’s vurdering af
de samme forslag, der ligeledes er på samlet set ca. 17.000 fuldtidspersoner.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0003.png
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Arbejdsmarkedsreformer
Ny erhvervsordning for overenskomst-
dækket arbejde
0,6
4,0
4,2
-
-
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil indføre
’en
ny ordning
med lavere beløbsgrænser for certificerede virksomheder, der er omfattet af
ordnede løn og arbejdsvilkår.’
De økonomiske konsekvenser af den nye
-
erhvervsordning vil afhænge af, hvordan ordningen konkret udformes. På
baggrund af foreliggende grundlag, er det ikke muligt at skønne over de
økonomiske konsekvenser.
Finansministeriet vurderer tilsvarende DI, at forslaget først vil have betydning
fra 2030, da ledigheden i dansk økonomi aktuelt ikke forventes at lukke for
nye tilgange på den supplerende beløbsordning i de kommende år, idet brut-
toledigheden ikke skønnes at overstige 3,75 pct. Efter 2030 vil de skønnede
virkninger være stigende.
0,3 Saldovirkningen er beregnet ud fra øgede skatteindtægter
og fraregnet øgede udgifter til indkomstoverførsler mv. Forslaget indebærer
også, at den beregnede vækst i det demografiske træk på de offentlige for-
brugsudgifter øges, idet den indvandrende arbejdskraft og medrejsende fami-
lie isoleret set øger befolkningsstørrelsen. En prioritering af væksten i det de-
mografiske træk
der forudsætter diskretionære beslutninger
vil derfor
lægge beslag på en del af saldovirkningen.
I DI’s
2030-plan
foreslås en tilbagetrækningsreform, som ved ændringer af
en eller flere af de tidlige tilbagetrækningsordninger øger beskæftigelsen med
- 10.000-20.000 fuldtidspersoner. DI har ikke skitseret en konkret model for en
sådan tilbagetrækningsreform, hvorfor det ikke har været muligt at regne på
initiativet.
Finansministeriet vurderer, at det ikke er muligt at foretage en vurdering af
forslagets økonomiske konsekvenser i forslagets nuværende udformning.
- Det skyldes for det første, at det ikke har været muligt at foretage en entydig
afgrænsning af målgruppen omfattet af forslaget. Herunder særligt om
personer i efterlønsordningen er omfattet af forslaget og dermed kan optjene
såvel efterlønspræmie som den foreslåede bonus på samme tid, eller om de
Én beløbsordning på 393.000 kr.
0,1
0,5
0,5
0,1
0,3
Reform af tilbagetrækningsordninger
8,3
20
21,5
-
-
Bonus for mange år på arbejdsmarke-
det
-1,0
1,5
1,6
-
-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0004.png
Side 4 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
vil skulle melde sig ud af ordningen, få de indbetalte bidrag tilbage og
herefter optjene den nye bonus.
For det andet har det ikke været muligt at skønne over, hvor meget en
opgjort adfærdsvirkning efter sædvanlige regneprincipper vil skulle
nedjusteres som følge af, at personerne ikke har sikkerhed for, om hvorvidt
de opfylder betingelserne den foreslåede bonus, idet opgørelsestidspunktet
strækker sig helt frem til det tidspunkt, hvor personen skal træffe
beslutningen om at fortsætte på arbejdsmarkedet.
Finansministeriets skøn tager udgangspunkt i den gennemsnitlige effekt i
0,3 2030-2035 af en forhøjelse af seniorpræmien til 60.000 kr. (2023-pl) i op til
tre år efter folkepensionsalderen.
DI har lagt op til at seniorjobordningen afvikles. DI’s skøn bygger på
Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 316 (Alm. del) af 21. maj 2021.
DI har heref-
ter nedskaleret virkningen som følge af et forventet fald i aktiviteten på se-
niorjob frem mod 2030.
0,3
Finansministeriets skøn blev senest opdateret i forbindelse med arbejdet i
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats, der afrapporterede juni
2024.
DI har lagt op til, at kontanthjælpsmodtagere som udgangspunkt skal blive
mødt som jobparate i systemet. Et lignende forslag var en del af
0,0
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats’ anbefalinger fra juni
2024. Det blev i den forbindelse vurderet, at tiltaget ikke medfører ændret
beskæftigelse eller provenu.
DI foreslår at reducere det maksimale fleksløntilskud og at øge modregnings-
satsen ved lave arbejdsindkomster. Forslaget forventes umiddelbart at med-
føre mindreudgifter grundet en reduktion i udbetalte fleksløntilskud.
-
Der er ikke tilstrækkelig evidens til at kunne regne adfærdseffekter af forsla-
get. Det er dog muligt at skønne over den umiddelbare virkning på den of-
fentlige saldo, dvs. før indregning af eventuelle adfærdseffekter. Et illustrativt
regneeksempel af samme forslag blev foretaget i forbindelse
med Svar på Fi-
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Udvid retten til seniorpræmie
-0,3
0,2
0,2
-0,4
0,2
Seniorjobordningen bør afvikles
0,1
0,3
0,3
0,1
0,3
Nye modtagere af kontanthjælpsydel-
ser skal som udgangspunkt være
jobparate
0,5
2,0
2,1
0,0
0,0
Større tilskyndelse til at arbejde flere ti-
mer i fleksjob
0,5
2,0
2,1
-
-
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0005.png
Side 5 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
G-dagene bør afskaffes
-0,2
0,1
0,1
-0,2
0,1
nansudvalgets spørgsmål 460 af 29. september 2020,
der viser, at den umid-
delbare virkning på den offentlige saldo efter skat og tilbageløb af forslaget er
omkring 0,1 mia. kr. årligt.
DI lægger op til, at de såkaldte G-dage afskaffes. G-dagene medfører, at
arbejdsgiverere som hovedregel skal betale lediges dagpenge de første to
ledighedsdage.
Dagpengemodellen som anvendes til konsekvensberegninger ved ændringer
0,1 i dagpengereglerne er aktuelt under opdatering,
jf. også
Beskæftigelsesudvalget Alm. del
bilag 77, 16. december 2024.
Der er
derfor taget udgangspunkt i tidligere skøn som angivet i
Svar på
Finansudvalgets spørgsmål 460 (Alm. del) af 28. september 2021,
som er
opregnet til 2024-niveau.
Det er lagt til grund, at det alene er folkepension og dagpenge ved ledighed,
der er undtaget fra den skitserede mindreregulering. Dermed er
førtidspension antaget at være omfattet af forslaget og det er forudsat, at
forslaget kan implementeres på en måde, så de ydelser, der er bundet op på
dagpengesatsen (fx efterløn) kan være omfattet af mindrereguleringen,
selvom dagpengesatsen ikke ændres.
En årlig mindreregulering på 0,75 pct.-point fra 2025 til 2030 svarer til en
samlet reduktion i indkomstoverførslerne på godt 4¼ pct., svarende til en
mindreudgift til de omfattede indkomstoverførsler på 6 mia. kr. i 2024-niveau.
Efter skat og tilbageløb samt afledte merudgifter til boligstøtte og
2,9
mindreudgifter til den obligatoriske pensionsopsparing for
overførselsmodtagere vurderes forslaget at være forbundet med en
saldovirkning på 2,9 mia. kr.
En reduktion af indkomstoverførslerne vil bidrage til en styrkelse af det
økonomiske incitament til beskæftigelse. Det vurderes med betydelig
usikkerhed, at en mindreregulering på 0,75 pct.-point i årene 2025-30 vil
bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet svarende til 3.200 fuldtidspersoner.
Da forsikrede ledige samt folkepensionister er undtaget fra forslaget kan
arbejdsudbudsvirkningen hovedsagelig henføres til studerende og modtagere
af sygedagpenge. De opgjorte adfærdsvirkninger er baseret på en skalering
Genindføre mindreregulering af over-
førselsindkomst frem til 2030
dog
ikke dagpenge og pension
5,2
2,5
2,6
3,3
3,2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0006.png
Side 6 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
af en tidligere opgørelse i forbindelse med svar på
Finansudvalgets
spørgsmål 180 af 15. marts 2022.
Inkluderes saldovirkningen af øget arbejdsudbud kan den samlede
mindreudgift forbundet med en mindreregulering fra 2025 til 2030 opgøres til
3,3 mia. kr. (2024-niveau). Forslaget vurderes at bidrage til en stigning i
indkomstforskellene på 0,14 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det skal bemærkes, at regulering af indkomstoverførslerne er omfattet af
forlig frem til næste valg. Derudover skal det bemærkes, at der med
gældende regler foretages en mindreregulering af indkomstoverførslerne på
0,45 pct.-point i 2027 med henblik på at neutralisere virkningen af
afskaffelsen af store bededag som helligdag.
Det vurderes generelt, at der er et vist potentiale for at øge
arbejdstiden i den offentlige sektor, herunder hvis flere medarbejdere øger
arbejdstiden fra deltid til fuldtid. Det er dog kommuner og regioner, der
ansætter og aftaler arbejdstiden med medarbejderne. Dertil afhænger
-
arbejdstiden af en række forhold i både den offentlige og private sektor,
herunder den enkelte lønmodtagers ønsker og præferencer i forhold til
arbejde og fritid mv. samt arbejdsgiverens behov for at planlægge
arbejdstilrettelæggelsen.
Der indregnes som udgangspunkt kun virkninger af reduceret sygefravær på
strukturel beskæftigelse og offentlige saldo, hvis reduktionen bygger på
- konkrete tiltag med en veldokumenteret effekt. Såfremt sygefraværet i
kommunerne og regionerne reduceres, vil det isoleret set bidrage til øget
arbejdsudbud og en forbedring af de offentlige finanser.
DI lægger til grund, at den gennemsnitlige uddannelsestid fra starten på en
ungdomsuddannelse til fuldførelse af en lang videregående uddannelse redu-
- ceres med et kvartal. Der præsenteres ikke konkrete tiltag, der skal
tilvejebringe denne reduktion, og det er derfor ikke muligt at skønne over
virkningerne på offentlig saldo, strukturel beskæftigelse eller BNP.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Kommuner og regioner skal udbyde
flere fuldtidsstillinger
2,4
8,0
8,4
-
-
Kommuner og regioner skal reducere
sygefraværet blandt medarbejdere
0,8
1,5
1,6
-
-
Samlet indsats for at få færre omveje i
uddannelsessystemet
Effektiviseringer og besparelser
0,7
3,6
2,5
-
-
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0007.png
Side 7 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Reform af beskæftigelsesindsatsen
3,1
3,0
0,3
-
-
DI lægger op til at spare 3,1 mia. kr. varigt på beskæftigelsesindsatsen med
henvisning til arbejdet i Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
samt en række forslag, som DA-fællesskabet har udarbejdet. Det vurderes
ikke muligt at skønne over effekterne af de forskellige forslag. En vurdering af
de økonomiske konsekvenser vil kræve yderligere specificering af forslagene
- samt en lang række konkrete valg.
Det bemærkes dog, at anbefalingerne til en beskæftigelsesreform fra Ek-
spertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats skønnes at tilvejebringe et
provenu på 3,0 mia. kr. i 2030 og 3,1 mia. kr. varigt og at øge den strukturelle
beskæftigelse med ca. 500 fuldtidspersoner i 2030.
Det fremgår, at DI’s forslag svarer til initiativet i regeringsgrundlaget
vedrørende besparelser på kommuner og regioners udgifter til administration,
der skal finansiere en ekstraordinær ramme på 1 mia. kr. i 2024 stigende til 3
mia. kr. i 2030 til løn og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd. Det er med
0,0
ØA24 og ØA25 aftalt, at kommuner og regioner skal nedbringe deres udgifter
til administration med samlet 1,3 mia. kr. (2024-pl). Forskellen på de 3 mia.
kr. og de allerede aftalte administrationsbesparelser udgør således 1,7 mia.
kr. (2024-pl).
DI foreslår, at der sker målrettede rammereduktioner i staten for mindst 2
mia. kr. i 2025, stigende til 5 mia. kr. i 2030. Det er lagt til grund for vurderin-
gen, at der foretages en reduktion af bevillingerne svarende til det forudsatte
provenu.
0,0
Finansministeriet bemærker, at antallet
af beskæftigede med administration i
staten besluttes lokalt i de enkelte regioner, kommuner og statslige institutio-
ner inden for de fastlagte økonomiske rammer.
Boligstøtte består af boligydelse, der er et tilskud til folkepensionister og
førtidspensionister (på gammel ordning) i lejebolig, og boligsikring, der er til
øvrige i lejebolig. De samlede offentlige udgifter til boligstøtte var på 16,3
0,1 mia. kr. i 2023, hvoraf boligydelsen udgjorde 11 mia. kr.
Overordnet set kan der ydes boligydelse svarende til et beløb på 75 pct. af
huslejen plus et tillæg på 8.100 kr. minus 22,5 pct. af husstandsindkomsten
Administration i kommuner og regioner
2,0
0,0
0,0
1,7
0,0
Administration i staten
5,0
0,0
0,0
5,0
0,0
Beløbsgrænserne i boligydelsen skal
fremover reguleres med prisudviklin-
gen
0,3
0,0
0,0
0,6
0,1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0008.png
Side 8 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
over 192.200 kr. Da grænsen for indkomstmodregning efter gældende regler
reguleres i takt med lønudviklingen, vil en overgang til prisregulering af be-
løbsgrænserne indebære gradvis øget indkomstmålretning af boligydelsen.
Provenuvirkningen vil således være stigende over tid. Samlet set skønnes
den varige virkning af omlægningen at udgøre 6,2 mia. kr. i offentlig mindre-
udgift efter tilbageløb og adfærd.
Der er alene opgjort og indregnet adfærdsvirkninger i form af øget arbejdsud-
bud. Eventuelle virkninger fra ændringer i bolig-formue og sammensætning
samt fra ændringer i pensionsopsparing indgår således ikke.
Mediechecken blev indført i 2019 i forbindelse med udfasningen af medieli-
censen, som blev omlagt til en generel indkomstskat med
Aftale om fokuse-
ring af DR og afskaffelse af medielicensen (2018).
Formålet var at kompen-
0,0
sere de pensionister, der tidligere havde haft mulighed for nedsat licens.
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning anbefalede en afskaffelse
af mediechecken.
Den grønne check blev indført i 2010 med henblik på at kompensere
personer med relativt lave indkomster for en række afgiftsforhøjelser, der
skete i forbindelse med 2009-skattereformen (Forårspakke 2.0). Siden
indførelsen er den grønne check ændret ad flere omgange. Således blev der
fx, som kompensation for øgede afgifter, med Finansloven for 2012 indført et
tillæg på 280 kr. for personer med en indkomst på under 267.400 kr. (2024-
niveau). Modsat blev der i forbindelse med tilbagerulning af
forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) fra efteråret 2014 og afskaffelse af PSO-
0,2 afgiften fra 2016 foretaget gradvise reduktioner i den grønne check.
Med seneste ændring i forbindelse med vedtagelsen af L 200 den 9. juni
2022, der udmønter initiativer i
Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi,
består den gønne check herefter af et årligt beløb på 875 kr. til
pensionister, et årligt beløb på 240 kr. pr. barn op til to til forældre med børn
og et årligt tillægsbeløb på 280 kr. til pensionister med en indkomst under
267.400 kr. (2024-niveau). De årlige beløb i grøn check er nominelt fastholdt.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Afskaffelse af mediecheck
0,2
0,0
0,0
0,2
0,0
Afskaffelse af grøn check
0,6
0,0
0,0
1,1
0,2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0009.png
Side 9 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Forslaget om afskaffelse af den grønne check (alle tre beløb) skønnes at
medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,2 mia. kr. i 2025
faldende til 1,1 mia. kr. i 2030 opgjort i 2024-niveau. Faldet skyldes, at grøn
check er nominelt fastholdt. Målt på den finanspolitiske holdbarhed skønnes
en positiv virkning på i størrelsesorden 0,3 mia. kr.
Afskaffelsen af den grønne check skønnes at bidrage til en stigning i
arbejdsudbuddet svarende til ca. 180 fuldtidspersoner i 2030, samt at bidrage
til en stigning i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten på 0,05 pct.-
point i 2030.
Det er en betingelse for modtagelse af den supplerende pensionsydelse, at
folkepensionisten og denne eventuelle samlever har en likvide formue, der
ikke overstiger 99.200 kr. (2024-niveau). Det fremgår af DI’s
2030-plan,
at DI
ønsker, at den supplerende pensionsydelse i højere grad målrettes mod
pensionister med begrænsede midler
”…ved at
indføre en ny formuegrænse
på 2 mio. kr. i nettoformue i stedet for den nuværende formuegrænse på
99.200 kr. (2024-niveau)
i likvid formue”.
Trods denne formulering lægges det
til grund, at det nye formuekriterie ikke skal erstatte det nuværende, men skal
indføres som et supplement. Det skal ses i lyset af, at der ellers ikke vil være
tale om en yderligere målretning og at forslaget ikke i så fald ikke ville
indebære en besparelse for det offentlige. Hvis det indføres som et
supplerende formuekriterie er forslaget identisk med en af anbefalingerne fra
0,0
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning.
Det supplerende formuekriterie indebærer, at fx værdi af ejendomsaktiver
også får betydning for, hvem der kan modtage ydelsen.
Forslaget vurderes med den nævnte fortolkning at indebære en umiddelbar
besparelse på udgifterne til den supplerende pensionsydelse på ca. 200 mio.
kr. (2024-niveau) i 2030, hvor der i opgørelsen er taget højde for forhøjelsen
af den supplerende pensionsydelse med 4.800 kr. (2024-niveau) fra og med
2025 samt at grænserne for indkomstmodregning gradvist reduceres frem
mod 2030. Opgjort efter skat og tilbageløb fra moms og afgifter skønnes den
umiddelbare besparelse at udgøre ca. 100 mio. kr. (2024-niveau) i 2030. Der
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Styrket formuemålretning af den sup-
plerende pensionsydelse (ældrecheck)
0,1
0,0
0,0
0,1
0,0
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0010.png
Side 10 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
vurderes ikke at være nævnevædige adledte virkninger af forslaget på
arbejdsudbuddet.
DI foreslår, at folkepensionister med en nettoformue på mere end 2 mio. kr.
kan få den supplerende pensionsydelse udbetalt som et lån. Udbetaling af
disse lån vurderes ikke at påvirke den offentlige saldo nævneværdigt, hvis
det lægges til grund, at lånene forrentes med en passende rente. Det skal
bemærkes, at den supplerende pensionsydelse modsat et lån er skattepligtig
indkomst, hvorfor lånet skal opgøres ved værdien af ydelsen efter skat.
DI foreslår, at det eksisterende nedslag i ejendomsværdisskatten for
folkepensionister gradvist udfases ifm., at de nye ejendomsvurderinger
træder i kraft.
Fjern nedslag i ejendomsværdiskat for
boliger købt før 1998 og udfasning af
nedslaget i ejendomsværdiskatten for
personer i folkepensionsalderen
0,1
0,0
0,0
0,6
-
-
Det vurderes, at nedslaget ikke kan udfases i takt med udsendelsen af
ejendomsvurderingerne, da næsten alle 2020-ejerboligvurderinger er
udsendt. Provenuet er derfor beregnet som en afskaffelse.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Sænk statstilskuddet til højskolerne
0,14
0,0
0,0
0,14
0,0
Fasthold DR's fase 2-besparelse
0,29
0,0
0,0
0,29
0,0
Gevinster fra digitaliseringsomstillings-
fonden mv.
8,17
0,0
0,0
-
-
Der opgøres normalt ikke arbejdsudbuds- eller BNP-effekter af ændringer i
ejendomsværdiskatten.
Der fremgår ikke
af DI’s 2030-plan,
hvordan besparelsen konkret skal
0,0 implementeres. Det er derfor lagt til grund, at udspillet vil have en
saldovirkning svarende til, hvad der fremgår af
DI’s 2030-plan.
DI foreslår, at den nuværende ramme afsat til Danmarks Radio nedjusteres
med 290 mio. kr. årligt. Det vil som udgangspunkt indebære en tilsvarende
0,0
forbedring af den offentlige saldo. Det bemærkes dog, at DI ikke anfører
konkret, hvordan besparelsen ville skulle implementeres.
Det fremgår, at DI skønner, at der kan realiseres besparelser og
effektiviseringer i den offentlige sektor som følge af kunstig intelligens på
godt 8 mia. kr., baseret på blandt andet en rapport fra BCG. Finansministeriet
-
har ikke foretaget beregninger af de mulige produktivitetsgevinster ved brug
af kunstig intelligens i den offentlige sektor. Finansministeriet har derfor ikke
en vurdering af det økonomiske besparelsespotentiale.
Flere hænder til arbejdsmarkedet
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0011.png
Side 11 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
DI foreslår, at servicefradraget udvides til også at omfatte udgifter til
arbejdsløn ved reparation af hårde hvidevarer i boligen samt lektiehjælp.
Derudover foreslår DI enten at øge det maksimale fradrag og/eller
fradragsprocenten. DI foreslår, at der afsættes yderligere 150 mio. kr. udover
de 100 mio. kr., der blev afsat med finansloven for 2025.
Forbedring af servicefradraget
-0,3
0,2
0,2
-0,1
0,3
-
Forøgelse af servicefradraget med yderligere 150 mio. kr. skønnes at
medføre en forøgelse af beløbsgrænsen fra 17.500 til 110.000 kr., en
forøgelse af fradragsværdien fra 25,7 pct. til 28 pct samt at der gives fradrag
for lønudgifter afholdt til lektiehjælp.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Sænk skatten på arbejde
-9,0
7,7
11,1
-11,7
10,5
Det bemærkes, at omkostningerne ved at forøge servicefradraget med 100
mio. kr., som blev vedtaget med aftale om finansloven for 2025, ikke er
medregnet i Finansministeriets vurdering.
DI foreslår, at mellemskatten, topskatten samt top-topskatten afskaffes.
Finansministeriets skøn tager udgangspunkt i opdaterede
19,8 beregningsforudsætninger for adfærdseffekter af ændringer i personskatter,
jf. Regneprincipper på personskatteområdet (maj 2024).
Det bemærkes, at
virkningen på BNP alene afspejler virkningen af det ændrede arbejdsudbud.
Fremtidssikring af konkurrencekraf-
ten
DI foreslår, at selskabsskatten sænkes i det omfang, at konkurrenter og
nabolande vedtager sænkelser mhp. at Danmark får en konkurrencedygtig
selskabsskat ift. udlandet. DI har i deres beregninger taget udgangspunkt i en
sænkelse af selskabsskatten til 15 pct.
Ministeriernes beregninger afspejler de strukturelle effekter ved en sænkelse
af selskabsskatten til 15 pct.
DI foreslår at afsætte en pulje til afskaffelse og lempelse af en række
forbrugsafgifter.
-1,8
0,4
0,7
-1,5
0,1
0,2
Der er skønnet over en afskaffelse af afgifterne på konsumis,
engangsservice, glødelamper, kaffe, mousserende vin, lystfartøjsforsikring,
Konkurrencedygtig selskabsskat (15
pct. i 2030)
-13,3
2,8
19,0
-15,1
2
1,5
2
18,7
2
Yderligere sanering af skatter og afgif-
ter, herunder punktafgifter
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0012.png
Side 12 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
pvc og ftalater, pvc-folier samt en harmonisering og nedsættelse af afgiften
på chokolade og slik.
DI foreslår at NOx-afgiften afskaffes.
Afskaf NOx-afgiften
-0,1
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
Der er skønnet over en afskaffelse af NOx-afgiften. BNP-effekt er skønnet på
baggrund af ændret arbejdsudbud.
DI foreslår at arbejdsskadeafgiften afskaffes.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Afskaf arbejdsskadeafgiften
-0,5
0,1
0,1
-0,6
0,1
Beregningerne tager udgangspunkt i den budgetterede indtægt i 2026 på ca
0,65 mia. kr., omregnet til 2024-niveau. Der er forudsat lønnedvæltning for
0,1
private arbejdsgivere svarende til 7,5 pct. og 0 pct. tilbageløb for offentlige
arbejdsgivere. Det er antaget, at ca. 62 pct. af arbejdsgivere er private,
hvilket giver et samlet tilbageløb på ca. 4,7 pct. Der er forudsat
arbejdsudbuds- og BNP-virkning svarende til en lempelse af AM-bidraget.
DI foreslår, at den kommunale dækningsafgift afskaffes.
-
Det er lagt til grund for beregningerne, at afskaffelsen alene gælder
erhvervsdækningsafgift og ikke offentlig dækningsafgift.
DI foreslår at øge virksomhedernes fradrag for restaurationsmoms fra de
nuværende 25 pct. til 50 pct. som det første skridt i retning mod et fremtidigt
fuldt fradrag.
Det er lagt til grund for beregningerne, at virksomhedernes fradragsret for
restaurationsmoms øges til 50 pct.
DI foreslår at udfase begrænsningen på, hvor meget et opbygget (fremført)
underskud kan nedbringe årets skattepligtige overskud.
Afskaf dækningsafgiften
3
-1,5
0,0
0,0
-1,4
-
Gradvis normalisering af regler for virk-
somheders restaurationsmoms
-1,4
0,2
0,3
-1,2
0,1
0,1
Ophæv begrænsningen på at udnytte
fremførte underskud
-0,1
0,0
0,1
-0,3
0,0
Det bemærkes, at der med vedtagelsen af L 28 af 19/12-2024, blev justeret i
reglerne om underskudsfremførsel, så grundbeløbet blev forhøjet fra 9,5 til
0,3
20 mio. kr. Det bemærkes desuden, at det skønnede mindreprovenu på den
primære saldo i 2030 vil være større end den varige virkning, da afskaffelsen
af underskudsbegrænsningen primært indebærer en udskydelse af
beskatningen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0013.png
Side 13 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Ved vurderingen af effekten på den strukturelle beskæftigelse og BNP tages
udgangspunkt i de forventede effekter ved en provenuækvivalent
nedsættelse af selskabsskattesatsen.
DI foreslår, at virksomheder ifm. omstrukturering, udvidelse eller
indskrænkning af virksomheder gives fradrag for eksterne omkostninger på
samme måde, som de har fradrag interne lønomkostninger mv.
Fradrag for eksterne omkostninger ved
udvidelse og omstrukturering
-0,3
0,0
0,3
-0,3
0,0
0,3 Beregningerne er baseret på information om omsætning og typer af
serviceydelser i relevante brancher i Erhvervsstatistikken fra Danmarks
Statistik. Det er ikke muligt specifikt at udsøge den del af omsætningen der
vedr. udvidelse og omstrukturering af virksomhed, hvorfor beregningen af
behæftet med betydelig usikkerhed.
DI foreslår at afskaffe kildeskatten på udbytter til danske og udenlandske
institutionelle investorer.
Det er ikke muligt ud fra Skattestyrelsens registre at foretage en opsplitning
af udbytteskatten fra udenlandske investorer. Det er derfor ikke muligt at
opgøre, hvor stor en andel af udbytteskatten, der vedrører udenlandske
institutionelle investorer, som er hjemmehørende i EU.
Ingen kildeskat på udbytter til institutio-
nelle investorer i EU’s indre marked
En skattefritagelse af udenlandske institutionelle investorer i EU vil dog
medføre en risiko for, at det danske skatteprovenu fra udbyttekildeskatten vil
0,0
blive udhulet i betydeligt omfang. Det skyldes, at udenlandske investorer
lovligt vil kunne undgå den danske kildebeskatning af aktieudbytter blot ved
at investere i danske aktier via institutionelle investorer i EU (fx
investeringsinstitutter). En fritagelse kan derfor medføre et mindreprovenu i
milliardklassen for det offentlige, som dog ikke umiddelbart lader sig
kvantificere nærmere. Det er lagt til grund, at forslaget ikke er betinget af, at
skattefritagelsen indføres på tværs af hele EU, hvormed den også ville
omfatte udbytter til danske institutionelle investorer.
Forslaget vurderes ikke at påvirke arbejdsudbud og produktivitet.
DI foreslår en større provenuneutral omlægning af kapitalbeskatningen, så
-
den bliver mere ensartet.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
-0,8
0,0
0,0
-
0,0
Gennemfør en ambitiøs kapitalskatte-
reform efter Nordisk forbilledet
-0,5
0,0
0,0
-
-
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0014.png
Side 14 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Det centrale i forslaget er, at indkomst fra noterede aktier fremover skal
beskattes med maksimalt 30 pct., mens indkomst fra unoterede aktier som
hovedregel skal indgå i lønindkomsten med en marginalskat på op til 55,9
pct. efter gældende regler. Med forslaget indføres en særlig
”hovedaktionærmodel” for unoteret aktieindkomst, som skal begrænse
hovedaktionærers mulighed for at udbetale løn som lavt beskattet kapitalind-
komst. Hertil foreslår DI, at aktiesparekontoen og investorfradraget skal af-
skaffes.
Der er tale om en omfattende reform, som kan have vidtrækkende konse-
kvenser, herunder særligt ift. den foreslåede hovedaktionærmodel. Det vil så-
ledes være afgørende for de provenumæssige konsekvenser, om modellen
vil udgøre et effektivt værn mod hovedaktionærers indkomsttransformation.
Den foreslåede hovedaktionærmodel vurderes umiddelbart at medføre
afgrænsningsproblemer samt kontrolmæssige udfordringer og dermed
væsentlig usikkerhed om konsekvenserne af modellen. De svenske og
norske erfaringer indikerer, at det er vanskeligt at opnå en robust løsning,
hvor der er et stort spænd mellem skatten på kapitalafkast og
arbejdsindkomst.
Hensigten om at sikre en mere ensartet beskatning af forskellige former for
kapitalafkast er positiv og vil kunne medføre en samfundsøkonomisk gevinst.
Omlægningen vil dog kunne have væsentlige fordelingsmæssige
konsekvenser, da forslaget for langt hovedparten af de danske skatteydere,
herunder fx almindelige boligejere og personer med begrænset opsparing (i
størrelsesordenen under 1 mio. kr. udenfor pensionsopsparing), vil indebære
en stramning af beskatningen, mens lempelserne er koncentreret om en
mindre gruppe.
Den skitserede omlægning vurderes at kunne udformes, så den er omtrent
provenuneutral. Der er imidlertid tale om en større reform af
kapitalafkastbeskatningen og en egentlig vurdering af de økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser vil kræve et større analysearbejde.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0015.png
Side 15 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Reduktionsmål for administrative byr-
der
stop den stigende byrdemængde
0,0
0,0
0,0
-
-
Fjern byrder og bureaukrati med Min-
Virksomhed
0,0
0,0
0,0
-
-
Effekterne af et reduktionsmål for administrative byrder afhænger af, hvordan
et reduktionsmål for administrative byrder konkret sammensættes, hvordan
administrative byrder opgøres, og hvilken regulering der konkret ændres.
Dette fremgår ikke af DI’s plan, hvorfor der ikke
er grundlag for at udarbejde
-
en konkret effektberegning. Det bemærkes dog, at et reduktionsmål på 25
pct. kan medføre reduktioner af erhvervsøkonomiske omkostninger og
derigennem øge produktivitet og BNP. Omvendt kan det ske på bekostning af
fx forbrugerbeskyttelse.
Effekterne af byrdelettelser ved indførelse af automatisk erhvervsrapportering
afhænger af, hvilke indberetningsløsninger der kan overgå til automatisk
datadeling mellem myndigheder og virksomheder. Det fremgår ikke af DI’s
2030-plan, hvor mange indberetningsprocedurer der forventes at kunne
- automatiseres. Det vurderes derfor ikke på foreliggende grundlag muligt at
skønne effekterne af forslaget. DI foreslår, at afsætte 250 mio. kr. frem mod
2030. Profilen herfor fremgår ikke. Der er ikke grundlag for at foretage et
konkret skøn for omkostningerne til det af DI skitserede
automatiseringsprojekt.
Ambitiøs grøn omstilling
Løft af FoU til klima
Produktionsstøtte til Power-to-X
-1,5
-0,4
0,0
0,0
0,3
0,0
-1,5
-0,4
-
-
-
Forslagets effekter på beskæftigelse og BNP afhænger af den konkrete ud-
møntning af midlerne.
Statslig finansiering af brintinfrastruktur
0,0
0,0
0,0
0,0
-
Fremryk og øg mængden af CO2-re-
duktioner fra CCS
-0,2
0,0
0,0
-1,9
-
DI foreslår, at der afsættes 3-4 mia. over en ti-årig periode til støtte af PtX
- produktion i Danmark i form at et nyt PtX-udbud. Der lægges til grund, at det
har negativ saldoeffekt på 0,3-0,4 mia. kr. årligt i den tiårige periode.
Finansministeriet vurderer effekten på primær offentlig saldo i 2030 til 0, idet
forslaget alene indebærer finansiering i perioden 2025-2027. Efter Finansmi-
-
nisteriets regneprincipper regnes der ikke effekter på BNP eller den struktu-
relle beskæftigelse af tilskud.
DI foreslår, at der afsættes 0,245 mia. kr. årligt fra 2030 til at indfri et
yderligere CCS-potentiale på mellem 0,5 og 2,4 mio. tons årligt.
-
I Klimastatus- og fremskrivning 2024 skønnes CCS-puljen at levere
reduktioner for i alt 2,3 mio. ton i 2030. Der er afsat 1,791 mia. kr. årligt fra
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0016.png
Side 16 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
2029 og frem. Baseret på en teknisk beregning fra CCS-puljen er
skyggeprisen for CCS knap 800 kr/ton CO2.
Med en skyggepris på knap 800 kr./ton CO2 skønnes det at medføre
statslige udgifter for ca. 0,4 mia. kr. årligt at opnå reduktion for 0,5 mio.
tons/CO2 i 2030 og ca. 1,9 mia. kr. årligt at opnå reduktioner for 2,4 mio.
ton/CO2 i 2030.
DI foreslår, at der oprettes en klimatilpasningsfond på 800 mio. kr. årligt frem
- til 2030. Der fremgår ikke konkrete initiativer. Det er derfor lagt til grund, at
udspillet vil have en saldovirkning svarende til, hvad der fremgår DI’s udspil.
DI foreslår, at ikke-momspligtige virksomheder skal betale samme nettoafgift
på elforbrug på 0,4 øre/kWh som det øvrige erhvervsliv.
0,0
El-forbruget til ikke-momspligtige virksomheder dækker fortrinsvist over
finansielle virksomheder, hvorfor skønnet er baseret på forbruget i den
finansielle sektor.
DI foreslår, at der gennemføres en omlægning af elvarmeafgiften på
elopvarmede boliger mhp. at den marginale elafgift bliver mere ensartet. DI
foreslår således, at bundgrænsen for at betale elvarmeafgiften nedsættes fra
4.000 til 3.000 kWh om året, og at marginalafgiften forhøjes, så alt elforbrug
over 10.000 kWh om året beskattes med satsen for den almindelige elafgift.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
En samlet strategi for klimatilpasning
-0,8
0,0
0,0
-0,8
-
Lav elafgift for ikke-momspligtige virk-
somheder
-0,2
0,0
0,0
-0,1
0,0
Forslag til energieffektivisering og elaf-
giftsreform
-1,0
0,0
0,0
-0,2
0,0
Fremtidssikring af vindmølletransporter
Bilbeskatningen skal være grønnere
0,0
-0,5
0,0
1,5
0,0
1,3
0,0
-
0,0
-
0,0 Der er skønnet over den umiddelbare provenuvirkning ved en nedsættelse af
den nedre grænse for el til rumvarme og ladning af elbiler til 3000 kWh. Dertil
indebærer omlægningen, at forbrug over 10.000 kWh i hustande med
elvarme eller elbil pålægges satsen for den almindelige elafgift, uanset
anvendelse. Hustande uden elvarme og elbil betaler fortsat satsen for den
almindelige elafgift. Elforbruget til elbiler er fremskrevet med udviklingen i
bestanden af elbiler fra Klimastatus- og fremskrivning 2024.
Der afsættes i DI’s
2030-plan
275 mio. kr. årligt i perioden 2025-2028 til dette
0,0 tiltag. Der er derfor ikke påvirkning af saldoen i 2030. Tiltaget vurderes
hverken at påvirke den strukturelle beskæftigelse eller BNP i 2030.
DI foreslår en omlægning af registreringsafgiften på helt eller delvist eldrevne
-
person- og varebiler. DI foreslår, at elbilers bundfradrag og
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0017.png
Side 17 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
indfasningsprocent fastholdes med udgangspunkt i 2024-niveau, og at
indfasningsprocenten for registreringsafgiften fastfryses på 40 pct. DI foreslår
samme princip for elvarebiler, så bundfradrag og indfasningsprocenter for
disse ligeledes fastfryses i 2024-niveau. Derudover foreslår DI, at eksisterede
skatterabatter for plug-in hybrider bortfalder helt.
Der er ikke skønnet over de økonomiske konskevenser for tiltaget. Det
skyldes usikkerhed i forhold til finansieringselementerne i den foreslåede
omlægning, som ikke er specificeret i tilstrækkelig grad. Det forventes
imidlertid, at tiltaget isoleret set vil medføre et mindreprovenu.
DI foreslår at fastfryse registreringsafgiften for eldrevne varebiler på 2024-
niveau, samt at vægtafgiften på varebiler erstattes med en grøn ejerafgift.
Derudover anbefaler DI en sanering af reglerne for brug af el-køretøjer
således, at der tages højde for vægten af køretøjets batteri.
0,0
0,0
0,0
-
-
-
Der er ikke skønnet over de økonomiske omkostninger ved tiltaget, da tiltaget
ikke er specificeret i tilstrækkelig grad. Det forventes, at tiltaget isoleret set vil
medføre et mindreprovenu, uden at der er skønnet nærmere over
størrelsesordenen.
DI forudsætter en flad profil over årene for puljen til flere grønne lastbiler,
men nævner risikoen for, at puljen på 1 mia. kr. er tom inden 2030. Det må
derfor antages, at puljen ikke afsætter årlige midler, men afsættes over
perioden indtil den tømmes uden årlige lofter for søgningen. Som følge af
den store efterspørgsel på tidligere puljer til bl.a. ellastbiler antages det, at
-
der ikke vil være tilbageværende midler i 2030.
Det antages videre, at de 100 mio. kr. til vejinfrastruktur lægges fladt over
perioden. Dertil kommer den årlige pulje på 100 mio. kr. til opladning af
ellastbiler hos virksomhederne.
Det er lagt til grund, at der disponeres 0,5 mia. kr. i 2030, som foreslået af DI.
Det vurderes ikke muligt på baggrund af forslaget at skønne over eventuelle
-
virkninger på strukturel beskæftigelse eller BNP, fx gennem øget brug af
kollektiv transport, som kan reducere trængselsproblemer.
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Fastfrysning af registreringsafgiften på
grønne varebiler
Flere grønne lastbiler på vejene
-0,3
0,0
0,0
-0,1
-
Styrk den kollektive trafik
-0,5
0,0
0,0
-0,5
-
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0018.png
Side 18 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Afgiftsfritagelse af biogas
-0,8
0,0
0,0
-0,0
0,0
Det bemærkes, at regeringen i maj 2023 nedsatte et ekspertudvalg om kol-
lektiv mobilitet i Danmark. Ekspertudvalget skal bl.a. afdække mulige
modeller for en ny takststruktur.
Det vurderes på baggrund af Skatteministeriets analyse af afgiftsfritagelse for
biogas ved køb af oprindelsesgarantier, at det er muligt at afgiftsfritage ustøt-
0,0
tet biogas, hvilket skønnes at medføre et mindreprovenu på 20 mio. kr. i
2030.
DI har en ambition om 100 pct. grøn gas i 2027, som foreslås indfriet ved at
arbejde videre med kommende støtteudbud for biogas og andre grønne
gasser, afgiftsfritage biogas (jf. ovenfor) og indføre
krav til gasleverandører
om at levere en stigende andel ustøttet grøn gas. Tiltagene er ikke præcise-
ret tilstrækkeligt til at foretage en egentlig vurdering.
-
DI vurderer, at det vil være muligt at stille krav om 100 pct. grønne
gasleverancer fra 2026. Det bemærkes, at et iblandingskrav kombineret med
en afgiftsfritagelse af biogas i yderste tilfælde vil kunne medføre et statsligt
mindreprovenu på ca. 2 mia. kr. i 2026, såfremt hele det danske gasforbrug
afgiftsfritages,
jf. Skatteministeriets analyse af afgiftsfritagelse for biogas ved
køb af oprindelsesgarantier.
DI foreslår, at der tilføres 75 mio. kr. årligt fra 2025 og frem til en vækstplan
for vandområdet inden for regeringens globaliseringsstrategi. Der fremgår
-
ikke konkrete initiativer. Det er derfor lagt til grund, at udspillet vil have en
saldovirkning svarende til, hvad der fremgår DI’s udspil.
-
DI har lagt til grund, at den politiske vedtagelse af
Aftale om et Grønt Dan-
mark
ville indebære et mindreprovenu på 2,3 mia. kr. i 2030. Sidenhen er der
med
Aftale om Implementering af et Grønt Danmark
indgået en politisk
-
rammeaftale, hvoraf det fremgår, at der prioriteres ca. 5 mia. kr. til aftalens
indsatser i 2030, hvoraf der med aftalen konkret finansiering for ca. 3 mia. kr.
svarende til et udestående finanseringsbehov på ca. 2,0 mia. kr.
DI foreslår at forbedre vilkårene for pendlere, der cykler til og fra arbejde. DI
0,0 foreslår, at der indføres et skattefrit bundfradrag for virksomhedsbetalte
cykler på 5.000 kr., samt at den skattepligtige værdi af cykler eller leasing-
100 pct. grøn gas
0,0
0,0
0,0
-
-
Vækstplan på vandområdet
Indsats for oprensning af generations-
forureningerne
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-
-
Aftale om et Grønt Danmark vedtages
-2,3
0,0
0,0
-2,0
-
Cykelvenlig skattelovgivning
-0,1
0,0
0,0
-0,1
0,0
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0019.png
Side 19 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
aftaler for cykler over dette beløb udgør 22,5 pct., svarende til det tal, der gør
sig gældende i modellen for fri bil.
Det er er i beregningerne lagt til grund, at værdien af den virksomhedsbetalte
cykel ikke må overstige 10.000 kr. og at cykler i gennemsnit koster 7.500 kr.
Mere forskning og udvikling
Det samlede skøn dækker over hhv. effekten af at hæve de offentlige
forskningsinvesteringer i forskning og innovation fra at udgøre 1 pct. af BNP
til 1,5 pct. af BNP samt effekten af forslag om ændret opgørelsesmetode
- fsva. EU-forskningsmidler i forskningsbudgettet. Dynamiske effekter af øgede
offentlige investeringer i forskning og innovation på beskæftigelse og BNP er
potentielt modsatrettede og forbundet med usikkerhed. Derfor vurderes det
ikke at være muligt at skønne over effekterne på beskæftigelse og BNP.
Det fremgår, at DI vil afsætte 1 mia. kr. årligt til de eksisterende IT-udgifter,
øremærket specifikt til investering af nye arbejdsbesparende teknologier.
Det fremgår, at DI prioriterer en gennemsnitlig årlig realvækst i det offentlige
forbrug på 0,4 pct. fra 2024 til 2030. En gennemsnitlig årlig realvækst i det
offentlige forbrug på 0,4 pct. skønnes at svare til en offentlig merudgift på
14,8 mia. kr. (2024-niveau) i 2030, når der i beregnignen tages udgangspunkt
i det seneste skøn for det offentlige forbrug opgjort ved inputmetoden (ekskl.
afskrivninger) i 2024 fra
Økonomisk Redegørelse, december 2024.
Det fremgår, at DI vil afsætte penge til at regeringens sundhedsudspil inkl.
kræftplan IV kan gennemføres. Regeringen har afsat 3,6 mia. kr. årligt
indfaset frem mod 2030, og yderligere målretning af 2,7 mia. kr. af de
kommende års demografimidler til kommuner og regioner, til
sundhedsformen og 300 mio. kr. yderligere til kræftplan V i 2025 og frem.
Det fremgår, at DI vil afsætte penge til, at tiårsplanen og en styrkelse af
psykiatrien kan gennemføres. Regeringen har afsat 2,6 mia. kr. i 2025 og
frem mod 2030 til 10-årsplanen for psykiatrien.
Det vurderes ikke muligt at skønne over virkningerne på offentlig saldo,
strukturel beskæftigelse eller BNP med afsæt i Finansministeriets
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
De offentlige forskningsinvesteringer i
forskning og innovation skal øges til
1,5 pct. af BNP
-12,9
0,0
2,0
-16,1
-
Bedre velfærd og uddannelser
Investeringsfond målrettet investerin-
ger i AI
-1,0
0,0
0,0
-1,0
0,0
0,0
Offentligt forbrug
-15,0
0,0
0,0
-14,8
0,0
0,0
Gennemfør regeringens sundhedsud-
spil og kræftplan IV
-3,7
0,0
0,0
-3,9
0,0
0,0
Psykiatriplan
Investér i højere kvalitet i uddannel-
serne
-2,8
-3,8
0,0
-0,8
0,0
-1,2
-2,6
-
0,0
-
0,0
-
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslagene i DI’s aktuelle 2030-plan for provenuvirkning for staten, arbejdsudbud og virkning på BNP mv.
2981505_0020.png
Side 20 af 20
Tabel 1
Vurdering af virkning på primær saldo, strukturel beskæftigelse og BNP i 2030 som
følge af de enkelte tiltag i DI’s 2030-plan
DI’s vurdering
1
Finansministeriets vurdering
Bemærkning til vurdering af forslag
Primær
Strukturel
Primær
Strukturel
BNP
BNP
offentlig saldo beskæftigelse
offentlig saldo beskæftigelse
(mia. kr.,
(Mia. kr.,
(mia. kr.,
(1.000
(mia. kr.,
(1.000
2024-niveau)
2024-niveau)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
2024-niveau) fuldtidspersoner)
Løft af forsvaret
-8,5
0,0
0,0
-
-
regneprincipper. Det afspejler, at initiativet består af flere delforslag, som det
ikke er muligt at skønne over, herunder eksempelvis virkningerne i
delforslaget ”Et bredere gymnasium til Danmarks unge”. Forslaget
afhænger
af, hvilke uddannelsesvalg eleverne træffer, hvilket uddannelsesniveau de ef-
terfølgende opnår, samt hvordan taxameterudgiften for en erhvervsrettet hf
fastlægges. Dette afhænger bl.a. af uddannelsernes indhold, hvilke uddan-
nelser de giver adgang til, samt den konkrete udformning af et adgangskrav
mv. For yderligere uddybning henvises til
Svar på Børne- og Undervisnings-
udvalget spørgsmål nr. 257 (alm. del) af 3. maj 2024.
Det lægges til grund, at DIs opgørelse af saldovirkningen af forsvarsløftet
afspejler den økonomiske ramme i forsvarsforliget 2024-2033 (i forhold til
niveauet i 2024) og at DI’s opgørelse afspejler trækket på det finanspolitiske
råderum (givet at DI’s plan
er finansieret af det finanspolitiske råderum).
Finansministeriet har tidligere opgjort den forudsatte reservation til
forsvarsløftet målt ift. niveauet i 2030 med afsæt i en beregningsteknisk
-
reservation i den offentlige investeringsramme,
jf. bl.a. Svar på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 50 (Alm. del) af 9. november 2023.
Bidraget til den
offentlige forbrugsvækst som følge af den økonomiske ramme i forsvarsforli-
get vil afhænge af den løbende udmøntning, herunder fordelingen mellem
drifts- og anlægsudgifter,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 36 (L 191
- § 7. Finansministeriet) af 11. september 2024.
1)
2)
DI’s vurdering afspejler skønnene, der er opgjort i metodenotat
Centrale tal for 2030-planen,
som er offentliggjort på
www.danskindustri.dk/2030-plan
Skønnet er baseret på Skatteministeriets nuværende beregningsmetode og indeholder således ikke effekten af minimumsbeskatningen. Skatteministeriet er aktuelt ved at gennemgå og ajourføre forudsætninger og
beregningsprincipper ved vurderinger af generelle ændringer af selskabsbeskatningen, herunder også effekten af minimumsbeskatningen.
3)
En afskaffelse af dækningsafgiften vurderes ikke at påvirke beskæftigelsen eller BNP. Det skyldes, at en afskaffelse af erhvervsdækningsafgiften ikke vurderes at påvirke, hvor stor en andel af de tilgængelige
ejendomme, som anvendes til hhv. erhvervsejendomme og boliger. Afskaffelse af erhvervsdækningsafgiften skønnes at påvirke prisen på grundene, hvoraf der hidtil har været betalt erhvervsdækningsafgift. Der er i
skønnet ikke inkluderet kapitaliseringseffekter på grundpriserne.
Kilde:
DI’s 2030-plan
og dertihørende metodenotater offentliggjort på www.danskindustri.dk/2030-plan,
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024 og egne beregninger.