Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2966105_0001.png
16. januar 2025
J.nr. 2025 - 168
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 54 af 28. november 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af kombinerede ændringer af servicefradragets fradragsværdi og beløbsgrænse, efter forøgelsen af servicefradragets beløbsgrænse mv.
2966105_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirk-
ning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af kombinerede
ændringer af servicefradragets fradragsværdi og beløbsgrænse, efter forøgelsen af service-
fradragets beløbsgrænse? Der ønskes beregninger på kombinationerne af ændringer af
fradragsværdien til henholdsvis 20 pct., de eksisterende 25,7 pct., 30 pct., 35 pct. og 40
pct. kombineret med ændringer af beløbsgrænsen til henholdsvis 15.000 kr., den kom-
mende grænse på 17.500 kr., 20.000 kr., 25.000 kr., 30.000 kr., 35.000 kr. og 40.000 kr. pr.
person.
Svar
Som led i
Aftale om finansloven for 2025
udvides den årlige beløbsgrænse for det eksiste-
rende servicefradrag fra 12.400 kr. til 17.500 kr. i 2025. Endvidere udvides de omfattede
ydelser. Servicefradraget er et ligningsmæssigt fradrag hvor skatteværdien afhænger af det
aktuelle beskatningsniveau i de enkelte kommuner. I 2025 udgjorde fradragsværdien ca.
25,7 pct. i en kommune med en gennemsnitlig kommuneskattesats (inkl. kirkeskat).
Tabel 1
nedenfor viser provenu- og arbejdsudbudsvirkningerne ved ændringer i hhv. be-
løbsgrænsen og skatteværdien af fradraget i forhold til ændringen som led i finanslovsaf-
talen. Det skal bemærkes, at desto højere beløbsgrænse og fradragsværdi, desto mere
usikkerhed er der forbundet med de skønnede provenuberegninger.
Såfremt beløbsgrænsen sænkes fra 17.500 kr. til 15.000 kr. årligt samt fradragsværdien
nedjusteres fra ca. 25,7 pct. til 20 pct for servicefradraget skønnes det at medføre et umid-
delbart merprovenu i 2025 på ca. 150 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og
adfærd skønnes et merprovenu på ca. 80 mio. kr. samt en negativ virkning på arbejdsud-
buddet på ca. 150 fuldtidspersoner. Skatteministeriet har ikke en opgørelse over BNP-
virkningen ved de adspurgte ændringer.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om de økonomiske konsekvenser, herunder BNP-effekt, provenuvirkning både før og efter tilbageløb og adfærd samt arbejdsudbudseffekten, af kombinerede ændringer af servicefradragets fradragsværdi og beløbsgrænse, efter forøgelsen af servicefradragets beløbsgrænse mv.
2966105_0003.png
Tabel 1. Provenu- og arbejdsudbudsvirkninger for ændringer i beløbsgrænsen og skatteværdien for
servicefradraget
Beløbsgrænse
(2025-niveau)
15.000
15.000
15.000
15.000
15.000
17.500
17.500
17.500
17.500
17.500
20.000
20.000
20.000
20.000
20.000
25.000
25.000
25.000
25.000
25.000
30.000
30.000
30.000
30.000
30.000
35.000
35.000
35.000
35.000
35.000
35.000
40.000
40.000
40.000
40.000
Skatteværdi
af fradrag
Pct.
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
20
25,7
30
35
40
Umiddelbart
Efter
tilbageløb
Efter
tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
Fuldtids-
personer
80
10
-70
-190
-360
70
-
-80
-210
-380
60
-10
-100
-230
-410
50
-30
-120
-260
-460
50
-40
-140
-290
-490
40
-50
-150
-300
-510
40
-50
-160
-310
-520
-150
-50
100
300
550
-150
-
150
350
600
-100
0
150
400
650
-100
50
200
450
700
-50
100
250
500
750
-50
100
250
500
800
-50
100
300
550
850
Mio. kr. (2025-niveau)
150
20
-90
-220
-350
130
-
-110
-250
-380
110
-20
-140
-270
-410
90
-50
-170
-310
-450
80
-60
-190
-330
-480
70
-80
-200
-350
-500
60
-90
-220
-360
-510
110
20
-70
-170
-270
100
-
-90
-190
-290
90
-10
-100
-210
-320
70
-30
-130
-240
-350
60
-50
-150
-260
-370
50
-60
-160
-270
-380
50
-70
-170
-280
-400
Anm: Skøn over arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data om indberetninger af servicefradraget i 2019
fremskrevet til 2025 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2024.
Side 3 af 3