Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2929656_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. november 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del) af 8. oktober
2024 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre den årlige omkostning efter tilbageløb og adfærd, hvis al-
derskriteriet for retten til tidlig pension (Arne-pensionen) fastholdes på det nuvæ-
rende niveau, hvis folkepensionsalderen øges til 70 år fra 2040? Omkostningen
ønskes oplyst i år 2030, 2035, 2040, 2045, 2050, 2055 og 2060, og idet der lægges
de mest opdaterede skøn for anvendelsen af tidlig pension til grund for vurderin-
gen.
Svar
Ved de nuværende regler for tidlig pension kan man tidligst overgå til ydelsen tre
år før ens folkepensionsalder, som indtil 2030 er 67 år. Den tidligste alder for
overgang til tidlig pension er således pt. 64 år. Som følge af, at det allerede er ved-
taget, at folkepensionsalderen hæves fra 67 år til 68 år i 2030 og fra 68 år til 69 år i
2035, vil den tidligste alder for overgang til tidlig pension stige til 65 år i 2027 og
66 år i 2032.
Det er til besvarelsen lagt til grund, at de allerede vedtagne forhøjelser af folke-
pensionsalderen, og dermed forhøjelser af aldersgrænsen for tidlig pension, ikke
ændres. Når folkepensionsalderen hæves til 69 år i 2035 vil aldersgrænsen for tid-
lig pension blive hævet til 66 år i 2032. Fra og med 2032 er aldersgrænsen i bereg-
ningerne fastholdt på 66 år. Det bemærkes, at en fastholdelse af aldersgrænsen for
tidlig pension vil indebære, at perioden, en person kan være på ordningen, gradvist
stiger i takt med levetidsudviklingen.
Givet en række beregningsforudsætninger,
jf. nedenfor,
vurderes en fastholdelse af
aldersgrænsen for tidlig pension at øge antallet af personer på ordningen med ca.
8.900 helårspersoner i 2040 stigende til 32.800 helårspersoner i 2060,
jf. tabel 1.
Det øgede antal personer på tidlig pension skønnes at medføre et fald i den struk-
turelle beskæftigelse på ca. 5.900 fuldtidspersoner i 2040 stigende til et fald på ca.
23.300 fuldtidspersoner i 2060. Virkningen på den primære strukturelle saldo er
ca. -10,6 mia. kr. (2025-niveau) i 2060.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om den årlige omkostning efter tilbageløb og adfærd, hvis alderskriteriet for retten til tidlig pension (Arne-pensionen) fastholdes på det nuværende niveau, hvis folkepensionsalderen øges til 70 år fra 2040
2929656_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Virkning af at fastholde aldersgrænsen for tidlig pension fra 2032 og frem
2030
2035
2040
2045
2050
2055
2060
Samlet meraktivitet,
1.000 helårspersoner
Beskæftigelsesvirkning,
1.000 fuldtidspersoner
Virkning på strukturel primær saldo,
mia. kr. (2025-niveau)
0
0
0
0
0
0
8,9
-5,9
-2,8
15,8
-10,8
-5,3
17,0
-11,8
-5,7
24,9
-17,6
-8,2
32,8
-23,3
-10,6
Anm.: Det forventes, at folkepensionsalderen i 2050 forhøjes med �½ år, mens folkepensionsalderen forventes
forhøjet med 1 år i de øvrige år vist i tabellen. Den strukturelle primære offentlige saldo svarer til den
strukturelle saldo ekskl. strukturelle nettorenteindtægter.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Beregningsteknisk er det lagt til grund, at perioden for opgørelsen af tilknytningen
til arbejdsmarkedet (ancienniteten) vil blive fastholdt. Ancienniteten fra 2032 og
frem vil således blive opgjort fra det fyldte 16. år og frem til det fyldte 63. år
1
uaf-
hængigt af folkepensionsalderen. Såfremt man har 46 års anciennitet, vil man der-
med kunne modtage tidlig pension fra det fyldte 66. år. Personer med 45 og 44 års
anciennitet vil kunne modtage tidlig pension fra hhv. det 67. og det 68. år. Perso-
ner, der har mindre end 44 års anciennitet ved opgørelsestidspunktet, vil ikke
kunne modtage tidlig pension. Det vil betyde, at i 2060 skønnes det, at personer
født i år 1992 til 1994 med nok anciennitet, vil kunne gå på tidlig pension i hhv.
5,5 år, 6,5 år eller 7,5 år.
Det er desuden lagt til grund, at ydelsesniveauet, modregningsreglerne og antallet
af berettigede vil være uændret relativt til grundforløbet i
Opdateret 2030-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2028.
Andelene, der overgår til tidlig pension på første, an-
det og tredje mulige år, antages at være uændrede ift. grundforløbet. Tilgangen til
tidlig pension er dermed parallelforskudt relativt til grundforløbet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Med de nuværende regler opgøres tilknytningen til arbejdsmarkedet (ancienniteten) fra det fyldte 16. år og
frem til 6 år (7 år for visse årgange) før folkepensionsalderen.
1