Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2957681_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. december 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 20.
november 2024 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opdateret opgørelse af regeringens prioriteringsrum
med regeringens 2030-plan og de politiske prioriteringer frem mod 2030, jf. tabel
1 i svar på FIU alm. del
spørgsmål 50 (folketingsåret 2023-24)? Opgørelsen skal
tage udgangspunkt i råderummet på 38,5 mia. kr. (2025-niveau) opgjort i "Opdate-
ret 2030-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2028”, Finansministeriet, august 2024 i
stedet for råderummet ved regeringens tiltrædelse.
Svar
I forbindelse med den seneste mellemfristede fremskrivning
Opdateret 2030-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024 har Finansministeriet opdateret opgørel-
sen af det finanspolitiske råderum samt beregningen af det demografiske træk.
Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er til nye politiske
initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte balancekrav på -
0,5 pct. af BNP i 2030, herunder til realvækst i det offentlige forbrug eller andre
politiske initiativer. I forhold til den mellemfristede fremskrivning
Opdateret mellem-
fristet forløb,
maj 2024 blev der ikke skønnet nogen underliggende forbedringer eller
forværringer af de offentlige finanser, der i sig selv ændrer opgørelsen af det fi-
nanspolitiske råderum frem mod 2030.
I forbindelse med den mellemfristede fremskrivning fra maj 2024 blev der skøn-
net en underliggende forbedring af de offentlige finanser i 2030 med 11¼ mia. kr.
(2024-priser) ift. den mellemfristede fremskrivning fra august 2023, som regerin-
gens 2030-plan fra november 2023 tog udgangspunkt i. Denne forbedring medfø-
rer et tilsvarende højere råderum.
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring, idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 37: MFU spm. om en opdateret opgørelse af regeringens prioriteringsrum med regeringens 2030-plan og de politiske prioriteringer frem mod 2030 mv.
Side 2 af 2
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst. Beregningen af det demogra-
fiske træk på offentligt forbrug blev i den mellemfristede fremskrivning fra august
2024 bl.a. opdateret med en ny befolkningsprognose fra DREAM og Danmarks
Statistik, hvor fx de langsigtede fertilitetsforudsætninger blev nedjusteret. Væksten
i det demografiske træk i 2024-2030 blev på den baggrund nedjusteret med 2�½
mia. kr. (2025-priser).
Der fremgår en udfoldet opgørelse af regeringens politiske prioriteringer frem
mod 2030 i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 50 (Alm. del) af 9. november 2023,
her-
under hvordan regeringen ønsker at udmønte det samlede prioriteringsrum målt i
forhold til udgiftsniveauet i 2023. Forøgelsen af råderummet som følge af den un-
derliggende forbedring på 11¼ mia. kr. skønnet i forbindelse med den mellemfri-
stede fremskrivning i maj 2024 øgede rummet til nye prioriteringer frem mod
2030 i forhold til regeringens 2030-plan.
Der er ikke lavet en opgørelse af prioriteringsrummet målt i forhold til udgiftsni-
veauet i 2024 eller 2025, herunder udmøntningen af det. For den konkrete beslut-
tede udmøntning af råderummet i 2024 og 2025 henvises der til finansloven for
2024 samt finansloven for 2025, hvor regeringen har udmøntet det finanspolitiske
råderum til en række politiske prioriteringer,
jf. også Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 283 (Alm. del) af 3. juni 2024.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister