Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2929858_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (Alm. del) af 7. oktober
2024 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP i
2040, 2050, 2060, 2070, 2080, 2090, 2100 samt den varige virkning af at fastfryse
pensionsalderen for tidlig pension på 67 år fra 2037 og frem? Dvs. at når folke-
pensionsalderen stiger til 71 år, kan man få op til 4 år på tidlig pension, og 5 år
ved 72 år osv. Samme beregning bedes foretaget, men hvor tidlig pension forhøjes
med hhv. 1.000 kr., 2.000 kr. og 3.000 kr. om måneden.
Svar
Det er til besvarelsen lagt til grund, at ydelsesforhøjelserne sker for alle på ordnin-
gen for tidlig pension fra 2026 og frem. Ydelsesforhøjelserne er antaget, at være i
2024-niveau. En fastfrysning af alderen for tidlig pension på 67 år fra og med
2037, vil påvirke antal modtagere og beskæftigelsen mv. fra 2042, hvor alders-
grænsen for tidlig pension i grundforløbet stiger til 68 år. De økonomiske konse-
kvenser før 2042 vil således alene afspejle virkningen af ydelsesforhøjelserne,
mens de økonomiske konsekvenser fra 2042 vil afspejle virkningen af både ydel-
sesforhøjelserne og fastfrysningen af aldersgrænsen for tidlig pension. Det bemær-
kes, at en fastholdelse af aldersgrænsen for tidlig pension vil indebære, at perio-
den, en person kan være på ordningen, gradvist stiger i takt med levetidsudviklin-
gen.
Givet en række beregningsforudsætninger,
jf. nedenfor,
vurderes en fastholdelse af
aldersgrænsen for tidlig pension på 67 år at øge antallet af personer på ordningen
med ca. 10.300 helårspersoner i 2050 stigende til 55.800 helårspersoner i 2100,
jf.
tabel 1.
Det øgede antal personer på tidlig pension skønnes at medføre et fald i den
strukturelle beskæftigelse på ca. 6.900 fuldtidspersoner i 2050 stigende til et fald
på ca. 39.500 fuldtidspersoner i 2100. Den finanspolitiske holdbarhed påvirkes ne-
gativt med ca. 12,9 mia. kr. (2025-niveau).
Såfremt ydelsen for tidlig pension forhøjes med 1.000 kr. (2024-niveau) om måne-
den
dvs. fra 14.456 kr. til 15.456 kr. (2024-niveau)
samtidig med, at alders-
grænsen for tidlig pension fastholdelse, skønnes det at øge antallet af personer på
ordningen med ca. 11.300 helårspersoner i 2050 stigende til 58.700 helårspersoner
i 2100. Det øgede antal personer på tidlig pension skønnes at medføre et fald i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om effekten på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP i 2040, 2050, 2060, 2070, 2080, 2090, 2100 samt den varige virkning af at fastfryse pensionsalderen for tidlig pension på 67 år fra 2037 og frem mv.
2929858_0002.png
Side 2 af 3
den strukturelle beskæftigelse på ca. 41.700 fuldtidspersoner i 2100. Den finanspo-
litiske holdbarhed påvirkes negativt med ca. 13,8 mia. kr. (2025-niveau).
Tabel 1 viser ligeledes virkning af at fastholde aldersgrænsen for tidlig pension og
samtidig hæve ydelsen med hhv. 2.000 kr. og 3.000 kr. (2024-niveau) om måne-
den.
Tabel 1
Virkning af at fastholde aldersgrænsen for tidlig pension fra 2037 og frem
2040
Fastholdt ydelsesniveau
Samlet meraktivitet,
1.000 helårspersoner
Samlet beskæftigelsesvirkning,
1.000 fuldtidspersoner
Samlet virkning på strukturel pri-
mær saldo, mia. kr. (2025-niveau)
Virkning på BNP,
mia. kr. (2025-niveau)
Ydelsesforhøjelse på 1.000 kr.
(2024-niveau) om måneden
Samlet meraktivitet,
1.000 helårspersoner
Samlet beskæftigelsesvirkning,
1.000 fuldtidspersoner
Samlet virkning på strukturel pri-
mær saldo, mia. kr. (2025-niveau)
Virkning på BNP,
mia. kr. (2025-niveau)
Ydelsesforhøjelse på 2.000 kr.
(2024-niveau) om måneden
Samlet meraktivitet,
1.000 helårspersoner
Samlet beskæftigelsesvirkning,
1.000 fuldtidspersoner
Samlet virkning på strukturel pri-
mær saldo, mia. kr. (2025-niveau)
Virkning på BNP,
mia. kr. (2025-niveau)
Ydelsesforhøjelse på 3.000 kr.
(2024-niveau) om måneden
Samlet meraktivitet,
1.000 helårspersoner
Samlet beskæftigelsesvirkning,
1.000 fuldtidspersoner
Samlet virkning på strukturel pri-
mær saldo, mia. kr. (2025-niveau)
Virkning på BNP,
mia. kr. (2025-niveau)
0
0
0
0
10,3
-6,9
-3,2
-8,6
24,2
-17,0
-7,6
-26,1
32,8
-23,1
-10,8
-40,0
39,9
-28,2
-13,5
-54,1
45,8
-32,5
-15,3
-68,6
55,8
-39,5
-18,3
-92,8
-12,9
2050
2060
2070
2080
2090
2100
HBI
0,5
-0,2
0
0
11,3
-7,5
-3,7
-9,5
25,9
-18,2
-8,4
-28,1
34,9
-24,6
-11,8
-42,7
42,3
-29,9
-14,7
-57,4
48,4
-34,3
-16,6
-72,6
58,7
-41,7
-19,7
-97,9
-13,8
0,9
-0,5
0
0
12,4
-8,2
-4,3
-10,4
27,7
-19,4
-9,4
-30,1
37,1
-26,2
-13,1
-45,5
44,7
-37,7
-16,2
-60,8
51,0
-36,2
-18,2
-76,6
61,8
-43,9
-21,5
-103,1
-15,0
1,4
-0,7
-0,6
-1,0
13,6
-8,9
-4,7
-11,4
29,6
-20,7
-10,1
-32,2
39,4
-27,8
-13,9
-48,4
47,2
-33,5
-17,1
-64,4
53,7
-38,2
-19,2
-80,9
65,0
-46,2
-22,7
-108,6
-15,7
Anm.: Den strukturelle primære offentlige saldo svarer til den strukturelle saldo ekskl. strukturelle
nettorenteindtægter.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Beregningsteknisk er det lagt til grund, at perioden for opgørelsen af tilknytningen
til arbejdsmarkedet (ancienniteten) vil blive fastholdt. Ancienniteten fra 2037 og
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om effekten på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP i 2040, 2050, 2060, 2070, 2080, 2090, 2100 samt den varige virkning af at fastfryse pensionsalderen for tidlig pension på 67 år fra 2037 og frem mv.
2929858_0003.png
Side 3 af 3
frem vil således blive opgjort fra det fyldte 16. år og frem til det fyldte 64. år
1
uaf-
hængigt af folkepensionsalderen. Såfremt man har 47 års anciennitet, vil man der-
med kunne modtage tidlig pension fra det fyldte 67. år. Personer med 46 og 45 års
anciennitet vil kunne modtage tidlig pension fra hhv. det 68. og det 69. år. Perso-
ner, der har mindre end 45 års anciennitet ved opgørelsestidspunktet, vil ikke
kunne modtage tidlig pension. Det vil betyde, at det i fx 2070 skønnes, at personer
født i år 2002 til 2004 med nok anciennitet, vil kunne gå på tidlig pension i hhv.
5,5 år, 6,5 år eller 7,5 år.
Det er desuden lagt til grund, at ydelsesniveauet, modregningsreglerne og antallet
af berettigede vil være uændret relativt til grundforløbet i
Opdateret 2030-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2028.
Andelene, der overgår til tidlig pension på første, an-
det og tredje mulige år, antages at være uændrede ift. grundforløbet. Tilgangen til
tidlig pension er dermed parallelforskudt relativt til grundforløbet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Med de nuværende regler opgøres tilknytningen til arbejdsmarkedet (ancienniteten) fra det fyldte 16. år og
frem til 6 år (7 år for visse årgange) før folkepensionsalderen.
1