Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2926933_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 2
I brev af 4. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Dennis Flydtkjær
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 2:
”Vil
ministeren oplyse, hvad omkostningerne vil være ved at udvide den
nuværende lærepladsaftale for social- og sundhedsassistent- og social-
og sundhedshjælperuddannelsen, der sikrer et minimumsoptag på 9.000
elever? Der ønskes en vurdering af de samlede årlige nettoomkostninger
for henholdsvis stat, regioner og kommuner ved hhv. 1.000, 2.000 og ved
3.000 ekstra pladser pr. år, forudsat den nuværende fordeling af pladser
mellem regioner og kommuner.”
Svar:
Minimumsdimensioneringen på uddannelserne til social- og sundhedsas-
sistent samt social- og sundhedshjælper på 9.000 blev oprindeligt fastsat
med trepartsaftale fra 2019 om
To-årig praktikpladsaftale om uddannel-
serne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent samt pæ-
dagogisk assistent for 2020-2021
mellem den daværende VLAK-regering,
KL, Danske Regioner og FOA. I juni 2021 blev minimumsdimensionerin-
gen forlænget for perioden 2022-2026 i forbindelse med trepartsaftalen
5-årig lærepladsaftale om uddannelserne til social- og sundhedshjælper og
social- og sundhedsassistent
mellem den daværende S-regering, KL, Dan-
ske Regioner og FOA. Såfremt minimumsdimensioneringen skal hæves,
skal det aftales med parterne i forbindelse med en trepartsaftale.
Som led i
Aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sund-
hedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje
fra januar 2024 frem-
går det, at regeringen vil indkalde til forhandlinger om en ny trepartsaf-
tale om SOSU-uddannelserne med arbejdsmarkedets parter. Aftalen vil
bl.a. omhandle elevløn til elever på 25 år eller derover på social- og sund-
hedshjælperuddannelsen samt en aftale om flere lærepladser.
Det kan ikke entydigt opgøres, hvad omkostningerne vil være ved at ud-
vide aftalen. Kommunerne vil skulle udbetale løn til elever i lære, men
disse elever udfører under uddannelsen samtidig et arbejde med en
Børne- og Undervisningsministeriet
29. oktober 2024
Sagsnr.: 24/32018
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvad omkostningerne vil være ved at udvide den nuværende lærepladsaftale for social- og sundhedsassistent- og social- og sundhedshjælperuddannelsen, der sikrer et minimumsoptag på 9.000 elever
2926933_0002.png
værdi for kommunen, ligesom deres kompetenceløft ved afsluttet uddan-
nelse forventes at muliggøre en mere effektiv opgaveløsning i kommuner
og regioner. En udvidelse af aftalen kan således også betragtes som en
investering med merudgifter på kort sigt, der tjener sig hjem på længere
sigt.
Nedenfor er anført et beregningsteknisk eksempel, der alene illustrerer de
isolerede omkostninger på kort sigt, mens gevinsterne på længere sigt
ikke er opgjort.
Beregningsteknisk eksempel
De samlede årlige omkostninger ved at hæve minimumsdimensionerin-
gen med hhv. 1.000 ekstra pladser fremgår af tabel 1.
Der er beregningsteknisk taget udgangspunkt i et meget forsimplet for-
løb, hvor alle SOSU-eleverne starter på GF2 og efterfølgende overgår til
hovedforløbet. Der er ikke indregnet effekter af frafald. Endvidere er der
taget udgangspunkt i, at eleverne vil få voksenelevløn allerede fra påbe-
gyndelse af GF2. Endeligt er det forudsat, at de ekstra pladser fordeler sig
med samme forhold, som den nuværende minimumsdimensioneringsaf-
tale svarende til 2/3 på uddannelsen til social- og sundhedsassistent og
1/3 til social- og sundhedshjælper. Foruden taxameterudgifter og lønud-
gifter, er der også indregnet lønrefusion til arbejdsgiverne (primært kom-
munerne i forbindelse med elevernes skoleperioder.
Tabel 1
Årlige netto omkostninger forbundet med en stigning på 1.000 lærepladser på
uddannelserne til social- og sundhedshjælper samt social- og sundhedsassistent
Mio. kr. (2024-pl)
Taxameterudgifter (staten)
Lønomkostninger inkl. løn-
refusion (primært kommu-
nerne)
Lønrefusion (AUB)
I alt
År 1
År 2
År 3
År 4
Varigt
Side 2/3
125
15
110
250
255
255
170
680
400
495
230
1.125
480
565
260
1.305
495
565
260
1.320
Anm.: Tabellen er affrundet til nærmeste 5-mio. kr.
Kilde:
Finansloven for 2024, FOA’s lønmagasin
samt uddannelsesbekendtgørelserne til
social- og sundhedsassistent samt social- og sundhedshjælper
Nettoomkostningerne i tabel 1 er et overkantsskøn, idet der ikke er taget
højde for elevernes frafald. Nogle elever vil formentlig være voksne EUV
1-elever og starte direkte på hovedforløbet, mens andre elever ikke vil
modtage voksenelevløn på GF2, hvilket også vil nedbringe de faktiske
omkostninger. Det er samtidig antaget, at der ikke er nogen substitution
fra andre uddannelser, dvs. at de ekstra elever ikke ville være påbegyndt
en anden uddannelse i stedet for social- og sundhedsuddannelsen.
Denne antagelse medfører også, at regneeksemplet i tabel 1 overvurderer
de faktiske merudgifter.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvad omkostningerne vil være ved at udvide den nuværende lærepladsaftale for social- og sundhedsassistent- og social- og sundhedshjælperuddannelsen, der sikrer et minimumsoptag på 9.000 elever
Såfremt minimumsdimensioneringen øges med 2.000 flere pladser vil ud-
gifterne varigt være 2,6 mia. kr. på tværs af staten, kommunerne og AUB,
mens de samlede udgifter vil være 4,0 mia. kr. hvis minimumsdimensione-
ringen hæves med 3.000 ekstra pladser. I beregningerne er der ikke taget
højde for eventuelle arbejdsudbudseffekter af at hæve minimumsdimen-
sioneringen.
Lønrefusionen indebærer, at arbejdsgiverne ved en stigning i minimums-
dimensioneringen på 1.000 ekstra pladser, vil få refunderet lønudgifter for
skoleperioderne svarende til ca. 110 mio. kr. i år 1 stigende til ca. 260 mio.
kr. varigt via Arbejdsgiveres Uddannelsesbidrag (AUB). Disse udgifter fi-
nansieres kollektivt af arbejdsgiverbidrag. Også dette skøn er meget føl-
somt for antagelser om frafald og om substitution fra andre uddannelser.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye