Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2991617_0001.png
Samråd om nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Nordhavn
Samrådsspørgsmål J-M
den 13. marts 2025
TALEPUNKT
Tak for ordet og tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd om op­
førelse af et nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Køben­
havns Nordhavn.
UNICEF’s varelager har ligget i København siden 1962 og i Nordhavn siden
2012, da man samlede FN-organisationer i Danmark i den nye FN-by.
Og lad mig indledningsvist nævne, at det med at være værtsnation for FN-
organisationer, er noget, som lande konkurrerer om. Det gælder også UNI­
CEF’s humanitære varelager, som vi ved, at andre lande har tilbudt at
overtage værtskabet for.
Danmark har grundlæggende en væsentlig interesse i at være vært for
UNICEF’s humanitære varelager.
Først og fremmest har Danmark store økonomiske interesser på spil. I lø­
bet af de seneste fem år, mellem 2020 og 2024, har UNICEF indkøbt varer
og tjenesteydelser fra virksomheder i Danmark for knap 1,4 milliarder dol­
lars, eller næsten 10 milliarder kroner.
1/6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om talepapir fra samråd om at opføre et nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Københavns Nordhavn, jf. FIU alm. del - samrådsspm. J-M
2991617_0002.png
En meget stor del af de leverancer er relateret til placeringen af UNICEF’s
varelager i Danmark, og er altså ikke noget vi ville kunne opretholde, hvis
lageret lå i et andet land. Det betyder konkret, at FN skaber økonomisk
vækst og arbejdspladser i hele Danmark.
Hertil kommer, at Danmark har en udenrigspolitisk interesse i at støtte op
om det multilaterale samarbejde. Det gælder ikke mindst i en verden med
krig i Europa, geopolitiske omvæltninger og global polarisering. Værtska­
bet for FN-byen og verdens største humanitære varelager er et vigtigt
dansk bidrag til FN og er samtidig med til at placere Danmark centralt i FN.
Endelig udgør støtten til UNICEF’s varelager et vigtigt dansk humanitært
bidrag til verdens kriser. Det kommende varelager bliver ca. dobbelt så
stort som det nuværende varelager med en kapacitet på 75.000 paller.
Samtidig vil der være tale om et moderne højteknologisk varelager, som
kan håndtere endnu mere end det hidtidige.
Varelageret spiller en helt central rolle i at sende afgørende nødhjælp til
udsatte børn og familier i humanitære kriser. I 2023 udsendte UNICEF
knap 400.000 pakker med vand, medicin og uddannelsesmateriale fra va­
relageret – muliggjort af netop den danske støtte hertil.
***
Ift. samrådsspørgsmål J forklarer det også bevæggrunden for beslutningen
om at opføre et nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Nord­
havn: UNICEF har brug for et større varelager, og vi vil gerne bevare lage­
ret i Danmark.
2/6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om talepapir fra samråd om at opføre et nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Københavns Nordhavn, jf. FIU alm. del - samrådsspm. J-M
Allerede i 2019 anmodede UNICEF om en udvidelse af det nuværende
varelager. Anmodningen kom i lyset af et stigende antal kriser på global
plan og dermed et øget behov for nødhjælp.
Det var før COVID-19, før Ruslands invasion af Ukraine, før situationen i
Mellemøsten eskalerede. Behovet er kun steget frem til i dag.
Siden 2019 er der i samarbejde mellem UNICEF, By & Havn og skiftende
udviklingsministre blevet arbejdet på at kunne fremlægge et projekt for
et nyt lager. Det har været lang tids undervejs, men som Finansudvalget
blev orienteret om den 10. juni sidste år, er vi nu der, hvor vi har et projekt,
der nu er blevet sendt i udbud, og som Finansudvalget vil få lejlighed til at
tage stilling til, når vi har licitationsresultatet.
Der spørges desuden til, hvorfor estimaterne for omkostningerne til opfø­
relsen siden den 10. juni 2024 er steget fra 2,6 til 3,2 mia. kr. Forklaringen
er, at bygherre – som er By og Havn - i forbindelse med udformningen af
udbudsmaterialet fik en mere detaljeret indsigt i kravene til og komplek­
siteten i byggeriet. Det ledte til det nye omkostningsestimat som Finans­
udvalget blev orienteret om den 11. december 2024.
Konkret drejer det sig om øgede udgifter til bl.a. tekniske installationer,
brandsikring og forsikringsudgifter ligesom bygningsarealet er øget med
1000 m2 for at få plads til tekniske anlæg. Ligeledes er de forventede ud­
gifter til koordination og tilsyn under byggeriet højere end oprindeligt an­
taget. Derudover havde By & Havn ved en fejl ikke medregnet tilstrække­
ligt med udgifter til rådgivere i byggeperioden. Endelig er der foretaget en
almindelig prisregulering.
3/6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om talepapir fra samråd om at opføre et nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Københavns Nordhavn, jf. FIU alm. del - samrådsspm. J-M
Det er vigtigt her at forstå, at byggeriet ikke blot er et kontorhus og et
varelager, som varelagre er flest. Der er tale om et højteknologisk og ful­
dautomatisk varelager, der hurtigt og effektivt er i stand til at pakke meget
store mængder af nødhjælp. Jeg vil gerne bruge denne lejlighed til at invi­
tere Finansudvalget til at komme på besøg i varelageret og med egne øjne
opleve verdens største humanitære varelager i funktion.
Et byggeri af denne her størrelse og kompleksitet koster. Det er dog helt
klart for mig, at det nye estimat ikke ændrer på, at fordelene for Danmark
forbundet med værtskabet står mål med udgifterne, og at det er en effek­
tiv anvendelse af udviklingsmidler. Det muliggør nemlig UNICEF’s vigtige
globale arbejde med at sikre hurtig og effektiv levering af nødhjælp til ver­
dens kriser, og fremmer dermed også danske udenrigs- og udviklingspoli­
tiske prioriteter.
Endelig – for en god ordens skyld – vi ved jo ikke hvad den endelige pris­
seddel på byggeriet bliver, før udbudsprocessen er afsluttet. By & Havn
igangsatte før jul en prækvalifikationsrunde, som er afsluttet i februar. By
& Havn vil i løbet af foråret modtage prissatte tilbud og den endelige hus­
leje vil sandsynligvis være kendt til sommer, hvor vi så også vender tilbage
til Finansudvalget med det endelige beløb til godkendelse.
***
4/6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om talepapir fra samråd om at opføre et nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Københavns Nordhavn, jf. FIU alm. del - samrådsspm. J-M
2991617_0005.png
Lad mig gå videre til samrådsspørgsmål K vedrørende placeringen af vare­
lageret og kontorhuset i København, og om aftalen mellem Danmark og
FN utvetydigt fastlægger, at alle nuværende og fremtidige aktiviteter skal
foregå i København.
Der henvises her til ONE-UN værtsaftalen fra 2022 mellem Danmark og
FN, der også omfatter UNICEF, og hvor København nævnes som værtsby.
Denne aftale fastlægger ikke utvetydigt, at alle FN-relaterede aktiviteter
skal foregå i København. Men tilbuddet som den danske stat gav til FN, da
de etablerede sig i Danmark i 1957, og da UNICEF etablerede sit varelager
i 1962, er et tilbud om at beværte FN-organisationerne i København. Det
er også det tilbud, som den danske stat har givet til FN, da vi etablerede
FN-byen i 2012, og som vi har lavet en samlet aftale om i 2022.
Et af hovedformålene med at bygge FN-byen i sin tid var jo netop at
samle
de forskellige tilstedeværende FN-organisationer i Danmark. For at sikre
synergi og koordination i tråd med de reformer af FN, som Danmark varmt
støtter. Det ville ikke give meget mening nu at splitte organisationerne op
igen, og det synes UNICEF da heller ikke.
UNICEF lægger vægt på varelagerets placering i København. Det handler
om logistikken, hvor placeringen i Nordhavn muliggør hurtig og effektiv
modtagelse og udskibning af nødhjælp. Både via den nye containerhavn
ca. 700 meter fra det nye lager og via Københavns Lufthavn. Og så handler
det om vilkårene for UNICEF’s mange internationale medarbejdere, som
skal have adgang til internationale skoler og et arbejdsmarked, der kan
absorbere internationale ægtefæller.
5/6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om talepapir fra samråd om at opføre et nyt humanitært varelager og kontorhus til UNICEF i Københavns Nordhavn, jf. FIU alm. del - samrådsspm. J-M
2991617_0006.png
***
Det bringer mig til samrådsspørgsmål L, hvor der spørges til, om der er
blevet lavet analyser for at undersøge, om en anden placering af byggeriet
ville kunne minimere omkostningerne og støtte erhvervsudviklingen uden
for København. Det korte svar er nej, det er der ikke. Det er UNICEF’s øn­
ske, at varelageret vedbliver med at ligge i København, og som jeg netop
har redegjort for, er der gode grunde hertil.
***
Ift. det sidste samrådsspørgsmål, M, om konstruktionen bag lejeaftalen og
om den indeholder skjulte subsidier fra By & Havn, kan jeg sige, at vi selv­
følgelig følger reglerne i Finansministeriets budgetvejledning: Konstruk­
tionen bag lejeaftalen er, at By & Havn opfører kontorhuset og varelage­
ret, og at Bygningsstyrelsen indgår lejeaftalen med By & Havn på vegne af
staten, der så stiller byggeriet til rådighed for UNICEF. Det er By & Havn,
der afholder anlægsomkostningerne og ejer bygningerne. Den husleje, der
skal betales, fastsættes som et fast afkast til By & Havn af anlægsomkost­
ningerne. By & Havn skal efter sit lovgrundlag drives på et forretnings­
mæssigt grundlag, hvilket i sagens natur betyder, at aftalen ikke kan inde­
holde hverken synlige eller skjulte subsidier fra By & Havn til UNICEF.
Det er helt sædvanlig praksis, at der i erhvervslejemål ikke betales særskilt
leje for den grund, hvor erhvervsbygningerne ligger. Udlejeren udnytter
grunden til at opføre erhvervsbygningerne, og udlejerens indtægt kom­
mer netop fra udlejning af bygningerne.
Tak for ordet.
6/6