Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2997702_0001.png
31. marts 2025
J.nr. 2025 - 2308
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 166 af 6. marts 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm., om effekterne af at indføre den britiske EIS-model (Enterprise Investment Scheme) i Danmark
2997702_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at indføre den britiske EIS-model (Enterprise
Investment Scheme) i Danmark? Ministeren bedes i videst muligt omfang anvende HM
Revenue & Customs’ afgrænsning (se:
https://www.gov.uk/guidance/venture-capital-
schemes-apply-for-the-enterpriseinvestment-scheme), subsidiært skønne over udnyttel-
sesgrad og i så fald redegøre for relevante antagelser. Ministeren bedes desuden over-
sende beregninger på variationer over modellen, hvor skatteværdien sættes til hhv. 20, 25,
35 og 40 pct. For hver af disse bedes ministeren desuden regne på effekten af fradrags-
grænser på 1, 2.5, 5, 7.5 og 10 mio. kroner årligt. Opgørelsen bedes oversendes i tabel-
form og indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansierings-
grad og samfundsøkonomisk virkning. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvilke
antagelser der gøres om adfærdsvirkninger m.v.
Svar
Den britiske EIS-model er en model, som indebærer en række skattemæssige fordele ved
investeringer i nye aktier i unoterede selskaber. Det gælder fx, at investorer i de pågæl-
dende selskaber kan opnå et fradrag på 30 pct. af det investerede beløb på op til 1 mio.
GBP, svarende til ca. 8,9
mio. kr. Hvis investeringen foretages i et såkaldt ”videnstungt”
(”knowledge intensive”) selskab, udgør loftet det dobbelte. Der stilles en lang række krav
til både investorer og selskab, før en investering kan blive omfattet af reglerne. Det gælder
fx, at selskabet ikke må have mere end 250 fuldtidsansatte, ligesom der stilles krav til,
hvad selskaberne kan anvende de investerede midler til, og hvornår midlerne skal anven-
des. For investorerne stilles der fx krav ift. deres samlede ejerandel og indflydelse (herun-
der også fsva. relaterede personer), ligesom ordningen ikke må anvendes mhp. skatteund-
gåelse.
Der er tale om en kompleks model, som indebærer væsentlige administrative omkostnin-
ger for både investorerne, selskaberne og skatteforvaltningen. Det gælder dels ift. at do-
kumentere og kontrollere, at alle krav er overholdt på tidspunktet for investeringen, men
også i årene både før og efter investeringen.
En indførelse af EIS-modellen i Danmark vurderes at medføre et potentielt betydeligt
mindreprovenu for det offentlige, som dog ikke kan kvantificeres nærmere ud fra det fo-
religgende grundlag.
Side 2 af 2