Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2996494_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. marts 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (Alm. del) af 13.
februar 2025 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende beregninger på virkningen på offentlige finanser før og
efter adfærd og tilbageløb, BNP og beskæftigelse af, at hæve det eksisterende per-
sonfradrag og give et tilsvarende fradrag i arbejdsmarkedsbidraget, således at al
indkomst under personfradraget er helt skattefritaget? Beregningerne bedes tage
udgangspunkt i, at ændringerne alene omhandler folk i beskæftigelse. Endvidere
bedes der regnes på følgende årlige niveauer for personfradraget: 54.000 kr.,
60.000 kr., 66.000 kr., 72.000 kr., 78.000 kr. og 84.000 kr.
Svar
Efter gældende regler betales der 8 pct. i arbejdsmarkedsbidrag af arbejdsind-
komst uden noget bundfradrag. Arbejdsindkomst efter fradrag for arbejdsmar-
kedsbidrag indgår herefter sammen med personens øvrige indkomster i den per-
sonlige indkomst. Den del af den personlige indkomst, der overstiger personfra-
draget på 51.600 kr. (2025-niveau), udgør grundlaget for den almindelige ind-
komstbeskatning.
Det fremgår af spørgsmålet, at forhøjelsen af personfradraget alene omhandler
personer i beskæftigelse. Initiativet er fortolket således, at der indføres et tillæg til
det nuværende personfradrag på
op til
hhv. 2.400 kr., 8.400 kr., 14.400 kr., 20.400
kr., 26.400 kr. og 32.400 kr., således at forhøjelsen/tillægget ikke kan overstige
personens arbejdsindkomst
1
. Uden denne betingelse ville blot én krone i arbejds-
indkomst give anledning til en betydelig lempelse i beskatningen af andre indkom-
ster, hvilket ikke vurderes at være i tråd med intensionen med de betragtede æn-
dringer.
En forhøjelse af personfradraget med op til 2.400 kr. (forstået som et tillæg sva-
rende til arbejdsindkomsten, dog maks. 2.400 kr.) vurderes at være forbundet med
et umiddelbart provenutab på i størrelsesorden 3,1 mia. kr., svarende til en samlet
Arbejdsindkomsten er her defineret ved grundlaget for beskæftigelsesfradraget, hvilket grundlæggende vil
sige AM-bidragspligtig løn og overskud af virksomhed samt siden 2018 endvidere indbetalinger til pension.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: MFU spm. om, beregninger på virkningen på offentlige finanser før og efter adfærd og tilbageløb, BNP og beskæftigelse af, at hæve det eksisterende personfradrag og give et tilsvarende fradrag i arbejdsmarkedsbidraget
2996494_0002.png
Side 2 af 3
svækkelse af den offentlig saldo på 2,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1
nedenfor.
Indførelse af et bundfradrag i grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget på 54.000 kr.
vurderes at være forbundet med et umiddelbart provenutab på 8,7 mia. kr. Det
umiddelbare provenutab afspejler et fald i provenuet fra arbejdsmarkedsbidraget
på 14,2 mia. kr. og en stigning i provenuet fra den almindelige indkomstbeskat-
ning på 5,5 mia. kr. Efter indregning af tilbageløb og adfærd vurderes bundfradra-
get i grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget på 54.000 kr. af være forbundet med
et provenutab på 6,7 mia. kr.
Samlet set vurderes det således at være forbundet med et provenutab på knap 9,1
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, at friholde de første 54.000 kr. i arbejdsind-
komst for beskatning efter den skitserede tilgang.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af indførelse af et bundfradrag for beskatning af arbejdsindkomst, 2030-
regler i 2025-niveau
Provenutab
Virkning fra ar-
Umiddelbart
Arbejdsudbuds-
efter tilbageløb
bejdsudbud på
provenutab
virkning
og adfærd
BNP
Mia. kr.
Fradrag på 54.000 kr.
Tillæg til personfradrag
Fradrag i grundlag for AM
Fradrag på 60.000 kr.
Tillæg til personfradrag
Fradrag i grundlag for AM
Fradrag på 66.000 kr.
Tillæg til personfradrag
Fradrag i grundlag for AM
Fradrag på 72.000 kr.
Tillæg til personfradrag
Fradrag i grundlag for AM
Fradrag på 78.000 kr.
Tillæg til personfradrag
Fradrag i grundlag for AM
Fradrag på 84.000 kr.
Tillæg til personfradrag
Fradrag i grundlag for AM
11,8
3,1
8,7
20,2
10,6
9,6
28,4
17,9
10,5
36,5
25,1
11,4
44,5
32,2
12,3
52,4
39,2
13,2
Mia. kr.
9,1
2,4
6,7
15,5
8,1
7,4
21,7
13,7
8,1
27,8
19,1
8,8
33,9
24,5
9,5
39,9
29,8
10,2
Fuldtidspersoner
-475
-350
-150
-625
-475
-150
-550
-400
-150
-400
-250
-150
-200
-25
-175
50
250
-200
Mio. kr.
-750
-350
-400
-1.100
-600
-450
-1.250
-750
-500
-1.400
-800
-600
-1.500
-850
-650
-1.550
-850
-700
Fordelingsvirk-
ning målt ved
Gini-koef.
Pct.-point
-0,09
-0,02
-0,06
-0,14
-0,07
-0,07
-0,18
-0,12
-0,07
-0,23
-0,15
-0,07
-0,26
-0,19
-0,07
-0,29
-0,22
-0,07
Anm.: De anførte virkninger på arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 25 fuldtidspersoner. Arbejdsudbuddets
virkning på BNP er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Afrunding i tabellen indebærer, at delelementerne ikke
nødvendigvis summer til de anførte totaler. Der er i opgørelsen set bort fra afledte virkninger af
bundfradraget i grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget på satsregulering af indkomstoverførsler og
regulering af beløbsgrænser i personbeskatningen.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 152: MFU spm. om, beregninger på virkningen på offentlige finanser før og efter adfærd og tilbageløb, BNP og beskæftigelse af, at hæve det eksisterende personfradrag og give et tilsvarende fradrag i arbejdsmarkedsbidraget
Side 3 af 3
Det skal til opgørelsen bemærkes, at indførelse af et bundfradrag i grundlaget ar-
bejdsmarkedsbidraget vil have afledt virkning på satsregulering af indkomstover-
førsler og på regulering af beløbsgrænserne i personbeskatningen to år efter det år,
hvor bundfradraget indføres. Denne afledte virkning er ikke indregnet i de op-
gjorte virkninger ovenfor, svarende til en implicit antagelse om, at der parallelt
med indførelse af bundfradraget foretages ændringer i satsreguleringsloven således
at virkningen neutraliseres.
Uden denne antagelse vil bundfradraget give anledning til en stigning i indkomst-
overførslerne og et fald i provenuet fra indkomstbeskatningen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister