Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2945754_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. november 2024
Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 15 (Alm. del) af
23. oktober 2024 stillet efter ønske fra (MFU) Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre holdbarhedsindikatoren og eventuelle konsolideringskrav af
den offentlige saldo i årene frem mod fremskrivningshorisonten med 5-årige in-
tervaller (dvs. 2030, 2035, 2040 og så fremdeles), hvis a) folkepensionsalderen
fastholdes på 67 år, b) folkepensionsalderen fastholdes på 68 år, c) folkepensions-
alderen fastholdes på 69 år og d) folkepensionsalderen fastholdes på 70 år?
Spørgsmålet bedes endvidere besvaret for alle scenarierne a-d, men hvor ministe-
ren
anvender DØRS’ skøn og forudsætninger for dette som beskrevet i ”Dansk
økonomi, efterår 2024”.
Svar
Finansministeriet har opdaget en beklagelig fejl i skønnet for effekten på beskæfti-
gelsen af stigende levetid for alderstrin over folkepensionsalderen (dvs. indregning
af effekten af delvis sund aldring,
jf. også faktaarket ”Revision af virkning på beskæfti-
gelse og offentlige finanser ved lempeligere levetidsindeksering af folkepensionsalderen” på fm.dk).
Fejlen skyldes en manglende opdatering af beregningsmetoden fra og med maj
2023. Korrektionen påvirker fremskrivninger, hvor der forudsættes en fastfrys-
ning eller en lempeligere indeksering af folkepensionsalderen end den gældende
indeksering aftalt i velfærdsforliget. Korrektionen har således ikke betydning for
Finansministeriets langsigtede fremskrivning med den gældende indeksering af
folkepensionsalderen. I det følgende fremgår en revideret version af det tidligere
oversendte svar baseret på en opdateret beregning, hvor fejlen er rettet.
Finanspolitikken i Danmark tilrettelægges inden for et mål om finanspolitisk hold-
barhed og et strukturelt balancekrav for den strukturelle saldo i 2030 på -�½ pct. af
BNP. At finanspolitikken er holdbar betyder, at den førte og besluttede finanspo-
litik kan videreføres efter planlægningshorisonten, givet en række beregningstekni-
ske forudsætninger, uden at det fører til en varig og accelererende stigning i den
offentlige sektors gæld som andel af BNP. Den finanspolitiske holdbarhedsindika-
tor (HBI) er beregnet til 1,3 pct. af BNP givet de beregningstekniske forudsætnin-
ger.
Niveauet på holdbarhedsindikatoren angiver hvor meget finanspolitikken kan en-
ten lempes eller skal konsolideres for et finanspolitikken er netop holdbar.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om holdbarhedsindikatoren og eventuelle konsolideringskrav af den offentlige saldo i årene frem mod fremskrivningshorisonten fsva. folkepensionsalderen mv.
2945754_0002.png
Side 2 af 3
Der foreligger ikke saldomål for fremtidige mellemfristede planer, fx en 2035-, en
2040- eller en 2045-plan osv. Disse besluttes i forbindelse med fremtidige mellem-
fristede planer.
Beregningerne i indeværende svar er baseret på Finansministeriets seneste mel-
lemfristede forløb
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
Folkepensi-
onsalderen i Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger følger de princip-
per som blev aftalt med
Velfærdsaftalen (2006).
Forløbene skitseret af spørger er
vist i figur 1.
Figur 1
Folkepensionsalder
Alder
Alder
80
78
76
74
80
78
76
74
72
70
68
66
64
2020
2030
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
2110
2120
72
70
68
66
64
2130
Opdateret 2030-forløb: Udgiftslofter 2028
Fastholdt fp-alder 69 år
Fastholdt fp-alder 67 år
Fastholdt fp-alder 70 år
Fastholdt fp-alder 68 år
Kilde: DREAM, Danmarks Statistik og egne beregniner.
Forløb, som de af spørgeren skitserede, er alle uholdbare, da HBI i alle tilfældene
er negativ,
jf. tabel 1.
1
Tabel 1
Holdbarhedsindikator
Pct. af BNP
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
Fastholdt folkepensionsalder 70 år
Fastholdt folkepensionsalder 69 år
Fastholdt folkepensionsalder 68 år
Fastholdt folkepensionsalder 67 år
1,3
-1,0
-1,5
-2,0
-2,6
Mia. kr. (2025-ni-
veau)
41
-29
-44
-59
-78
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pt. Af BNP og nærmeste hele mia. kr.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Forløbet med fastholdt folkepensionsalder på 67 år indebærer en forværring af den strukturelle saldo i 2030
på 0,2 pct. af BNP. Finanspolitikken tilrettelægges inden for rammerne af en målsætning om et underskud på
�½ pct. af BNP i 2030. I indeværende svar vises virkningen på HBI ekskl. finansiering af svækkelsen af den
strukturelle saldo i 2030 givet målsætningen for den strukturelle saldo. I et scenarie hvor forværringen af den
strukturelle saldo frem mod 2030 finansieres varigt svarende til 0,2 pct. af BNP vil HBI tilsvarende øges med
ca. 0,2 pct. af BNP.
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm. om holdbarhedsindikatoren og eventuelle konsolideringskrav af den offentlige saldo i årene frem mod fremskrivningshorisonten fsva. folkepensionsalderen mv.
Side 3 af 3
Niveauet på holdbarhedsindikatoren angiver det varige konsolideringsbehov. Fx
kræver en fastholdt folkepensionsalder på 70 år, at finanspolitikken varigt konsoli-
deres med 29 mia. kr. (2025-niveau) for at finanspolitikken er netop holdbar.
Når De Økonomiske Råd laver fremskrivninger af dansk økonomi foretages disse
uafhængigt af Finansministeriet og i et andet fremskrivningssetup. Derudover be-
tyder De Økonomiske Råds forudsætninger vedrørende effekter af at forhøje fol-
kepensionsalderen, at der vil være forskel på det mellemfristede forløb som hen-
holdsvis Finansministeriet og De Økonomiske Råd udarbejder. Det er ikke muligt
for Finansministeriet at foretage beregninger baseret på De Økonomiske Råds
forudsætninger for tilbagetrækning.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister