Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2987028_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 149 (Alm. del) af 7.
februar 2025 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget de politiske aftaler indgået under SVM-
regeringen (herunder finansloven for 2024 og Finansloven for 2025) og priorite-
ringerne i regeringens 2030-plan (f.eks. demografisk træk) trækker på råderummet
i 2030 (i 2025-priser)?
Svar
Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er til nye politiske
initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte balancekrav på -
0,5 pct. af BNP i 2030, herunder til realvækst i det offentlige forbrug eller andre
politiske initiativer. Det finanspolitiske råderum er beregningsteknisk indregnet
som offentlig forbrugsvækst i de mellemfristede fremskrivninger og opgøres på
den baggrund som den højest mulige offentlige forbrugsvækst frem mod 2030 gi-
vet saldomålet.
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 50 (Alm. del) af 9. november 2023
fremgår en ud-
foldet opgørelse af regeringens politiske prioriteringer frem mod 2030 som de var
beskrevet i 2030-planen fra november 2023, herunder hvordan regeringen ønsker
at udmønte det samlede prioriteringsrum målt i forhold til udgiftsniveauet i 2023.
Det bemærkes, at regeringen vil udarbejde en ny samlet mellemfristet plan frem
mod 2. halvår 2025.
Der træffes løbende beslutninger om nye politiske prioriteringer, herunder i for-
bindelse med de årlige bevillingslove. Opgørelsen af det finanspolitiske råderum
opdateres løbende i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger, hvori der
indregnes virkninger af politiske aftaler mv. samt andre nye oplysninger om de of-
fentlige finanser og dansk økonomi i øvrigt. En oversigt over justeringerne af det
finanspolitiske råderum siden den mellemfristede fremskrivning i august 2022
fremgår af
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 148 (Alm. del) af 7. februar 2025.
Be-
regningen af det demografiske træk opdateres også i mellemfristede fremskrivnin-
ger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om, hvor meget de politiske aftaler indgået under SVM-regeringen (herunder finansloven for 2024 og Finansloven for 2025) og prioriteringerne i regeringens 2030-plan (f.eks. demografisk træk) trækker på råderummet i 2030 (i 2025-priser)
Side 2 af 2
Indgåede politiske aftaler, som påvirker størrelsen af råderummet
fx gennem-
førte reformer med beskæftigelsesvirkninger, skattetiltag mv.
er allerede afspejlet
i opgørelsen af det finanspolitiske råderum frem mod 2030, som senest er opgjort
til 59 mia. kr. (2025-priser) målt i forhold til udgiftsniveauet i 2025.
Væksten i det demografiske træk fra 2025 til 2030 er senest opgjort til 13 mia. kr.
(2025-priser) målt i forhold til 2025.
Aftaler, som fx prioriterer udgifter, der i nationalregnskabet falder under det of-
fentlige forbrug, ændrer isoleret set ikke den højest mulige offentlige forbrugs-
vækst frem mod 2030 og påvirker dermed ikke opgørelsen af det finanspolitiske
råderum.
De løbende prioriteringer i finanspolitikken finansieres år for år inden for ram-
merne af de fastsatte udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
For den konkret besluttede udmøntning af råderummet i 2024 og 2025 henvises
der til finansloven for 2024 samt finansloven for 2025, hvor regeringen har ud-
møntet det finanspolitiske råderum i de pågældende år til en række politiske prio-
riteringer.
Det bemærkes, at siden den seneste mellemfristede fremskrivning, har regeringen
sammen med DD, SF, LA, KF, DF og RV indgået en aftale i februar 2025 om at
etablere en Accelerationsfond på 50 mia. kr. i 2025-2026. Fondens formål er at
sikre bredere rammer til at indkøbe de kapaciteter, som hurtigt kan anskaffes og
tages i anvendelse. Som led i aftalen afsættes en årlig reserve på 10 mia. kr. i 2027-
2033 til at håndtere udgifter, der følger beslutninger truffet som en udløber af Ac-
celerationsfonden. Etableringen af Accelerationsfonden og reserven til afledte ud-
gifter håndteres gennem en lempelse af finanspolitikken samt ved at udnytte den
underliggende forbedring af de offentlige finanser skønnet i den seneste mellem-
fristede fremskrivning
Opdateret mellemfristet forløb,
februar 2025.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister