Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 148 (Alm. del) af 7.
februar 2025 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad råderummet var i 2030 (i 2025-priser), da rege-
ringen tiltrådte, og hvordan er det blevet forøget efterfølgende (opdelt på bidrag
fra de enkelte politiske tiltag, som øger råderummet, og opjusteringer i forbindelse
med nye fremskrivninger)?
Svar
Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er til nye politiske
initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte balancekrav på -
0,5 pct. af BNP i 2030, herunder til realvækst i det offentlige forbrug eller andre
politiske initiativer.
Finansministeriet opgør det finanspolitiske råderum i forbindelse med de mellem-
fristede fremskrivninger, hvor der løbende indregnes virkninger af indgåede politi-
ske aftaler samt andre nye oplysninger om de offentlige finanser, arbejdsmarkedet
og dansk økonomi i øvrigt,
jf. udgivelser om mellemfristede fremskrivninger.
I udgivel-
serne fremgår detaljerede dekomponeringer af ændringer i opgørelsen af det fi-
nanspolitiske råderum, herunder bidrag fra evt. skønnede og underliggende for-
bedringer eller forværringer af de offentlige finanser og virkninger af politiske til-
tag, der enten reducerer eller øger den højest mulige offentlige forbrugsvækst. I
boks 1 fremgår en overordnet gennemgang af ændringerne i det finanspolitiske rå-
derum siden den mellemfristede fremskrivning fra august 2022. Dekomponerin-
gerne som de indgår i de mellemfristede fremskrivninger er afrapporteret i bilag.
Som det fremgår af den seneste mellemfristede fremskrivning fra februar 2025,
har Finansministeriet i de senere år skønnet flere betydelige underliggende forbed-
ringer af den strukturelle saldo, som har ført til et større finanspolitisk råderum gi-
vet saldomålet på -0,5 pct. af BNP i 2030. De underliggende forbedringer af de
offentlige finanser, som løbende er beskrevet i de mellemfristede fremskrivninger,
afspejler særligt, at skønnet for den strukturelle beskæftigelse er opjusteret, herun-
der som følge af øget international arbejdskraft og øget beskæftigelse blandt seni-
orer. Hertil kommer, at skønnene for de strukturelle indtægter fra selskabsskat og
aktieskat er opjusteret på baggrund af den løbende tilkomst af nye data (herunder
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K