Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2945746_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. november 2024
Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 (Alm. del) af
23. oktober 2024 stillet efter ønske fra (MFU) Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren sammenligne Finansministeriets holdbarhedsregninger af at fast-
holde folkepensionsalderen på 70 år, jf. ”Opdateret 2030-forløb:
Grundlag for ud-
giftslofter 2028”, august 2024, med DØRS’ beregninger af samme, jf. ”Dansk
økonomi, efterår 2023”, idet der for hvert af de to skøn bedes oplyst a) hvor
mange pct. af de, der berøres af senere tilbagetrækningsmuligheder, der antages at
overgå til beskæftigelse og b) de skønnede arbejdsudbudseffekter af forhøjelser af-
folkepensionsalderen?
Svar
Finansministeriet har opdaget en beklagelig fejl i skønnet for effekten på beskæfti-
gelsen af stigende levetid for alderstrin over folkepensionsalderen (dvs. indregning
af effekten af delvis sund aldring,
jf. også faktaarket ”Revision
af virkning på beskæfti-
gelse og offentlige finanser ved lempeligere levetidsindeksering af folkepensionsalderen” på fm.dk).
Fejlen skyldes en manglende opdatering af beregningsmetoden fra og med maj
2023. Korrektionen påvirker fremskrivninger, hvor der forudsættes en fastfrys-
ning eller en lempeligere indeksering af folkepensionsalderen end den gældende
indeksering aftalt i velfærdsforliget. Korrektionen har således ikke betydning for
Finansministeriets langsigtede fremskrivning med den gældende indeksering af
folkepensionsalderen. I det følgende fremgår en revideret version af det tidligere
oversendte svar baseret på en opdateret beregning, hvor fejlen er rettet.
I Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning, som er præsenteret i
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
opgøres den finanspolitiske hold-
barhedsindikator (HBI) til 1,3 pct. af BNP svarende til 41 mia. kr. (2025-niveau). I
et forløb med en fastholdt folkepensionsalder på 70 år fra 2040 og frem kan HBI
opgøres til -1,0 pct. svarende til -29 mia. kr. (2025-niveau). Forløbet er således
ikke holdbart, og for at forløbet skal blive netop holdbart, vil det være nødvendigt
at konsolidere de offentlige finanser med 29 mia. kr. varigt.
Når Finansministeriet indregner virkninger af at hæve pensionsalderen, sker det på
baggrund af en række empiriske analyser af adfærden omkring
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om at sammenligne Finansministeriets holdbarhedsregninger af at fastholde folkepensionsalderen på 70 år med DØRS’ beregninger af samme mv.
2945746_0002.png
Side 2 af 4
tilbagetrækningsalderen. Disse er seneste dokumenteret i
Regneprincip for arbejdsud-
budsvirkning af ændret pensionsalder og levetid.
1
En forhøjelse af folkepensionsalderen forventes primært at påvirke tilbagetræk-
ningsmuligheden for personer, der trækker sig på folkepensionsalderen, samt per-
soner, der anvender de førtidige tilbagetrækningsordninger. Det skyldes, at alderen
for at overgå til seniorpension, efterløn og tidlig pension forhøjes i takt med folke-
pensionsalderen.
Beskæftigelseseffekten af at forhøje folkepensionsalderen vil variere over tid, af-
hængigt af hvilke af tilbagetrækningsordningerne, der påvirkes i et givet år, og de
indbyrdes størrelsesforhold imellem ordningerne. Fx vil beskæftigelseseffekten af
en forhøjelse af alderen for seniorpension være relativt mindre end beskæftigelses-
effekten fra en forhøjelse af alderen for tidlig pension eller efterløn, da seniorpen-
sionsordningen netop er målrettet personer med en varigt nedsat arbejdsevne.
Konkret forudsættes beskæftigelsesomfanget for en helårsmodtager af seniorpen-
sion at svare til ca. 10 pct. fuldtidsbeskæftigelse, fordelt på fleksjob og ordinær be-
skæftigelse. For efterløn og tidlig pension forudsættes et beskæftigelsesomfang på
i størrelsesorden 60 pct. fuldtidsbeskæftigelse. For personer, der trækker sig på
folkepensionsalderen, antages langt størstedelen at fortsætte i beskæftigelse et
halvt eller helt år mere, når folkepensionsalderen forhøjes tilsvarende, dog korrige-
ret for et mindre frafald til de tidlige tilbagetrækningsordninger samt de øvrige
overførselsindkomster. Denne korrektion afhænger blandt andet af den observe-
rede stigning i tilgangen til fx førtidspension over alder.
I overensstemmelse med disse principper medfører en fastholdelse af folkepensi-
onsalderen på 70 år fra 2040 og frem et fald i fuldtidsbeskæftigelsen frem mod
2130,
jf. figur 1.
Det modsvares af en stigning i antallet af modtagere af folkepen-
sion og et fald i antallet af modtagere af førtidige tilbagetrækningsordninger,
jf. fi-
gur 2.
Se
https://fm.dk/media/18229/regneprincip_for_arbejdsudbudsvirkning_af_aendret_pensionsalder_og_le-
vetid.pdf
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om at sammenligne Finansministeriets holdbarhedsregninger af at fastholde folkepensionsalderen på 70 år med DØRS’ beregninger af samme mv.
2945746_0003.png
Side 3 af 4
Figur 1
Strukturel fuldtidsbeskæftigelse
Figur 2
Effekt på antal modtagere af folkepension og
førtidige tilbagetrækningsordninger ved
fastholdt pensionsalder
3.100
3.000
2.900
1.000 fuldtidspersoner
1.000 fuldtidspersoner
3.100
3.000
2.900
1.000 personer
600
500
1.000 personer
600
500
400
2.800
2.700
2.600
400
300
200
100
0
2.800
2.700
2.600
300
200
100
0
2.500
2.500
2.400
2.400
2020 2035 2050 2065 2080 2095 2110 2125
August 24
Fastholdt folkepensionsalder
-100
-200
2020
2035 2050
Folkepension
-100
-200
2065 2080 2095 2110 2125
Førtidige tilbagetrækningsordninger
Anm.: Den strukturelle fuldtisbeskæftigelse er beregnet ud fra en årsnorm på 1650,2 timer pr. fultidsbeskæftiget.
Figur 2 viser ændringen i antallet af modtagere af folkepension, efterløn, tidlig pension, seniropension og
førtidspension ved at fastholde folkepensionsalderen på 70 år fra 2040 og frem i forhold til det seneste
mellemfristede forløb
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
De Økonomiske Råd (DØR) vurderer i
Dansk Økonomi, efterår 2024,
at finanspoli-
tikken er holdbar. De Økonomiske Råd opgør HBI til 1,5 pct. af BNP. De Øko-
nomiske Råd vurderer, at en fastholdelse af folkepensionsalderen på 70 år fra
2040 og frem vil reducere HBI til -0,6 pct. af BNP. Forløbet er derved ikke hold-
bart, hvilket svarer til Finansministeriets vurdering.
I De Økonomiske Råds fremskrivning er der overskud på den strukturelle saldo i
2030 og der er ikke taget højde for balancemålet i 2030-planen på -0,5 pct. af
BNP. Inklusiv dette saldomål, som ville være modsvaret af et større finanspolitisk
råderum frem mod 2030, ville holdbarhedsindikatoren i De Økonomiske Råds
fremskrivning som udgangspunkt være ca. 0,8 pct. af BNP i forløbet inkl. Vel-
færdsaftalen og ca. -1,3 pct. af BNP i scenariet med fastholdt folkepensionsalder
på 70 år fra 2040.
Med revisionen,
jf. ovenfor,
er Finansministeriets skøn for HBI-effekten forbundet
med en fastholdelse af folkepensionsalderen på 70 år blevet reduceret fra et fald
på 2,8 pct. af BNP til et fald på 2,3 pct. af BNP. Til sammenligning vurderer De
Økonomiske Råd, at HBI falder med 2,1 pct. af BNP. Med revisionen af Finans-
ministeriets skøn er forskellen mellem Finansministeriets og De Økonomiske
Råds vurdering af effekten af at fastholde folkepensionsalderen på 70 år således
blevet væsentligt mindsket.
Det er ikke muligt for Finansministeriet at kvantificere forskellene mellem DØRS
og Finansministeriets mellemfristede forløb i detaljer, herunder baggrunden for de
forskellige udviklinger i strukturel beskæftigelse. Det skyldes blandt andet, at
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om at sammenligne Finansministeriets holdbarhedsregninger af at fastholde folkepensionsalderen på 70 år med DØRS’ beregninger af samme mv.
Side 4 af 4
fremskrivningerne er lavet på forskellige modeller med forskellige bagvedliggende
antagelser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister