Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2984891_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
28. februar 2025
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 127
(alm. del) af 20. januar 2025.
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre det individualiserbare offentlige forbrug over et livsfor-
løb som i ”Fordeling og incitamenter 2017” opdelt på indkomstdeciler og for-
brugsområder? Opgørelsen ønskes i tabelform i 2025-priser.
Svar
Det skal indledende bemærkes, at hvor der foreligger makrotal for det indivi-
duelle offentlige forbrug frem til og med 2023, så er 2022 det seneste år, hvor
de relevante individoplysninger om individuelt offentligt forbrug er tilgænge-
lige.
De offentlige udgifter til individuelt offentligt forbrug inkl. udgifter til Non-
profit-institutioner rettet mod husholdninger (NPISH) udgjorde omkring 458
mia. kr. i 2022 (2022-niveau)
1
. Individuelt offentligt forbrug omfatter udgifter
til sundhedsområdet, uddannelsesområdet, socialområdet og plejeområdet
2
.
Der findes imidlertid ikke oplysninger på individniveau om forbruget af alle ty-
per af individuel offentlig service. Det gælder fx forbrug af kulturtilbud. Opgø-
relsen af fordelingsvirkningerne af udgifter til individuelt offentligt forbrug ta-
ger her udgangspunkt i dén del af det individuelle offentlige forbrug, som kan
knyttes til konkrete personer (individualiseres). De offentlige udgifter til det
individualiserbare offentlige forbrug udgjorde godt 383 mia. kr. i 2022 (2022-
niveau), svarende til ca. 84 pct. af det samlede individuelle offentlige forbrug.
Det bemærkes, at opgørelserne ikke siger noget om kvaliteten eller kvantiteten
Jf. Database for Integrerede Offentlige Regnskaber (DIOR).
Sundhedsområdet dækker over sygehusvæsnet (somatisk og psykiatri), sygesikring (almen læ-
gehjælp, speciallægehjælp, medicintilskud tandlægebehandling samt øvrig sygesikring), genop-
træning og hjemmesygepleje. Uddannelsesområdet dækker over grundskoler, ungdomsuddan-
nelser videregående uddannelser samt voksenuddannelser. Socialområdet dækker over daginsti-
tutioner, børn og unge med særlige behov, voksne med særlige behov samt beskæftigelsesindsat-
sen. Plejeområdet dækker over plejeboliger, hjemmehjælp samt handicapområdet.
1
2
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 127: MFU spm. om individualiserbare offentlige forbrug over et livsforløb som i Fordeling og incitamenter 2017 opdelt på indkomstdeciler og forbrugsområder mv.
2984891_0002.png
af de offentlige serviceydelser, men blot omkostningerne forbundet med dem
af dem.
Opgørelsen af det individualiserbare offentlige forbrug over livsforløb opdelt
på indkomstdeciler og forbrugsområder er vist i tabel 1. Opgørelsen er baseret
på ca. 25.500 fiktive livsforløb, som dækker fra det 18. til det 90. år. Livsforlø-
bene er dannet ved hjælp af statistisk match med udgangspunkt i et 2-årigt pa-
nel, som er baseret på oplysninger om befolkningen i 2021 og 2022. Metoden
for dannelse af livsforløb er nærmere beskrevet i
Fordeling og Incitamenter
2017, boks 5.2.
Det bemærkes, at det individualiserbare offentlige forbrug opgøres uden for-
sikringsprincippet ved opgørelser for livsforløb, i modsætning til ved opgørel-
ser i det enkelte år, hvor forsikringsprincippet anvendes. Det skyldes, at der set
over livsforløb vil være tale om realiserede træk på de offentlige serviceydelser
over hele ”livet”,
og der dermed ikke er samme behov for at opgøre værdien ud
fra et forsikringsprincip.
Tabel 1
Gennemsnitligt årligt individualiserbart offentligt forbrug over livsforløb opdelt på ind-
komstdeciler, 2025-niveau
Indkomstdecil
2025-priser, 1.000 kr.
Sundhedsområdet
Uddannelsesområdet
Plejeområdet
Socialområdet
Samlet
Alle
31
20
17
10
78
1.
33
18
36
15
103
2.
33
19
31
11
94
3.
32
20
22
10
85
4.
32
21
16
10
78
5.
31
21
13
9
74
6.
31
20
12
9
71
7.
30
20
11
8
71
8.
30
20
10
8
69
9.
30
20
9
8
66
10.
29
20
9
7
65
Anm.: Familieækvivaleret individualiserbart offentligt forbrug. Decilinddelingen vedrører fordelingen af de gennemsnitlige årlige fami-
lieækvivalerede disponible indkomster over livsforløb.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 2 af 2