Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. februar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 121 (Alm. del) af 20.
januar 2025 stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det antal af ansatte, der følger af oprettelsen af hen-
holdsvis Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, Ældreministeriet og
Ministeriet for Grøn Trepart og de dertilhørende personaleomkostninger og løn-
ninger?
Svar
Regeringen besluttede i august 2024 at oprette tre nye ministerier med det formål
af fokusere arbejdet med tre store, samfundsvigtige opgaver inden for velfærds-
området, den grønne omstilling og for danskernes sikkerhed.
Hovedparten af ministeriernes ansatte og bevillinger overdrages fra andre ministe-
rier. Efter vanlig praksis er de nyoprettede ministerier herudover tilført bevilling til
en række basisfunktioner, der ikke overføres fra de afgivende ministerier.
På finansloven for 2025 er der tilført i alt 44,0 mio. kr. årligt til de nyoprettede mi-
nisterier i 2025 og frem. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab samt
Ministeriet for Grøn Trepart er hver tilført 17,5 mio. kr. årligt, heraf ca. 2/3 løn-
sum. Ældreministeriet er tilført 9,0 mio. kr. årligt, heraf ca. 2/3 lønsum.
I 2024 blev der tilført i alt 15,0 mio. kr. til de nyoprettede ministerier, jf. akt. 128
af 12. december 2024, svarende til ca. 1/3 virkning af det varlige løft ovenfor, idet
ministerierne først blev oprettet med Kongelig resolution af 29. august. Ministe-
riet for Samfundssikkerhed og Beredskab samt Ministeriet for Grøn Trepart blev
tilført hver 6,0 mio. kr., heraf 4,5 mio. kr. lønsum. Ældreministeriet blev tilført 3,0
mio. kr., heraf 2,3 mio. kr. lønsum.
Ministerierne kan frit disponere inden for de rammer, hvorunder bevillingerne er
tilført. Antallet af medarbejdere vil således bl.a. afhænge af, hvordan ministerierne
fordeler midlerne mellem løn og øvrige driftsudgifter samt mellem chefer og med-
arbejdere.