Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2945735_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. november 2024
Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (Alm. del) af
8. oktober 2024
Spørgsmål
Vil ministeren i en tabel opgøre: 1) den generationsneutrale HBI med nuværende
saldomålsætning i 2030, 2) den generationsneutrale HBI, såfremt underliggende
forbedringer af den strukturelle saldo siden SVMregeringens tiltræden, der ikke
kan henføres til politiske aftaler, anvendes til forbedring af holdbarheden og 3)
omkostningen (målt ved HBI) forbundet med at implementere Pensionskommis-
sionens anbefalinger i tillæg til forudsætningerne bag den generationsneutrale
HBI?
Svar
Finansministeriet har opdaget en beklagelig fejl i skønnet for effekten på beskæfti-
gelsen af stigende levetid for alderstrin over folkepensionsalderen (dvs. indregning
af effekten af delvis sund aldring,
jf. også faktaarket ”Revision af virkning på beskæfti-
gelse og offentlige finanser
ved lempeligere levetidsindeksering af folkepensionsalderen” på fm.dk).
Fejlen skyldes en manglende opdatering af beregningsmetoden fra og med maj
2023. Korrektionen påvirker fremskrivninger, hvor der forudsættes en fastfrys-
ning eller en lempeligere indeksering af folkepensionsalderen end den gældende
indeksering aftalt i velfærdsforliget. Korrektionen har således ikke betydning for
Finansministeriets langsigtede fremskrivning med den gældende indeksering af
folkepensionsalderen. I det følgende fremgår en revideret version af det tidligere
oversendte svar baseret på en opdateret beregning, hvor fejlen er rettet.
Finanspolitikken i Danmark tilrettelægges inden for et mål om finanspolitisk hold-
barhed og et strukturelt balancekrav for den strukturelle saldo i 2030 på -�½ pct. af
BNP. At finanspolitikken er holdbar betyder, at den førte og besluttede finanspo-
litik kan videreføres efter planlægningshorisonten, givet en række beregningstekni-
ske forudsætninger, uden at det fører til en varig og accelererende stigning i den
offentlige sektors gæld som andel af BNP.
Finansministeriet beregner i forbindelse med de mellemfristede forløb den finans-
politiske holdbarhedsindikator (HBI). HBI angiver den langsigtede solvens af de
offentlige finanser ved at beregne en nutidsværdi af alle fremtidige primære saldi
diskonteret med merrealrenten, dvs. forskellen mellem den statslige finansierings-
rente og den nominelle BNP-vækst. På den baggrund kan HBI beregnes til 1,3
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om den generationsneutrale HBI mv.
2945735_0002.png
Side 2 af 4
pct. af BNP givet de beregningstekniske forudsætninger. Et forløb siges at være
uholdbart hvis HBI er negativ.
Som supplement til den traditionelle holdbarhedsindikator har Finansministeriet
jævnligt offentliggjort en holdbarhedsindikator ud fra en række generationsneu-
trale principper. Den
traditionelle
HBI beregnes ud fra vedtaget og besluttet politik,
herunder enkelte områder, som rækker udover den mellemfristede planlægnings-
horisont. Det gælder fx levetidsindekseringen af folkepensionsalderen.
Den gældende levetidsindeksering indebærer, at fremtidige generationer af folke-
pensionister får en kortere pensionsperiode end de generationer, der trækker sig
tilbage ved folkepensionsalderen i 2030 (dvs. ved udløbet af planlægningshorison-
ten). Det skyldes blandt andet, at indekseringen som udgangspunkt har som sigte-
punkt, at hver generationers pensionsperiode skal være 14�½ år (målt ud fra folke-
pensionsalderen og middellevetiden for 60-årige), men at der indgår en stignings-
begrænsning, således at folkepensionsalderen højst kan stige med ét år hvert femte
år. Pensionsperioden udgør ca. 17 år i 2030. Indekseringsmekanismen vil derfor i
en
årrække være i en ”indhentningsfase”, hvor pensionsperioden
afkortes.
I opgørelsen af den generationsmæssigt neutrale HBI lægges det til grund, at fol-
kepensionsalderen forhøjes således at pensionsperioden, målt som antallet af år på
pension ved udløbet af planlægningshorisonten i 2030, fastholdes for kommende
generationer.
1
Det indebærer, at folkepensionsalderen vil være 74 år i 2100 og
75�½ år i 2130 ved det generationsneutrale princip, mens folkepensionsalderen
med den nuværende indeksering vil være henholdsvis 77 år i 2100 og 79 år i 2130.
Det generationsneutrale princip for forhøjelserne af pensionsaldrene svækker iso-
leret set HBI med 0,8 pct. af BNP.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger lægges det med afsæt i tidli-
gere politiske beslutninger til grund, at børnefamilieydelse og boligsikring regule-
res med forbrugerpriserne. I beregningen af den generationsneutrale HBI er det
forudsat, at disse satsreguleres, og derved udgør en fast andel af BNP fra 2030 og
frem (bortset fra virkninger af ændringer i befolkningssammensætningen). Det
svækker isoleret set den generationsneutrale HBI med 0,2 pct. af BNP.
I Forårspakke 2.0 blev det aftalt, at progressionsgrænsen for rentefradraget fast-
holdes nominelt, hvilket afspejles i den almindelige HBI. Den grønne check for-
udsættes ligeledes at være nominelt fastholdt på baggrund af de politiske aftaler. I
beregningen af den generationsneutrale HBI forudsættes både progressionsgræn-
sen i rentefradraget og den grønne check at følge lønudviklingen, lige som for an-
dre progressionsgrænser og overførsler. Samlet set medfører indekseringen af den
grønne check og progressionsgrænsen for rentefradraget at HBI svækkes med 0,1
pct. af BNP.
Samtidig ses der bort fra den 15-årige varselsperiode og det forudsættes beregningsteknisk, at folkepensions-
alderen hæves hvert år (i stedet for kun hvert femte år).
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om den generationsneutrale HBI mv.
2945735_0003.png
Side 3 af 4
Med
Aftale om tryghed om boligskatten,
maj 2017, blev der aftalt et nedslag i boligskat-
ten for personer, der har købt deres bolig inden det nye vurderingssystem træder i
kraft. Som generationsneutralt princip er det lagt til grund, at et nedslag af tilsva-
rende størrelse fastholdes også for kommende generationer, dvs. fra 2030 og
frem. Det svækker HBI med 0,1 pct. af BNP.
Ud fra den finanspolitik, der planlægges frem mod 2030, hvor sigtepunktet for
den strukturelle saldo er et underskud på �½ pct. af BNP i 2030, kan den genera-
tionsneutrale HBI opgøres til 0,1 pct. af BNP,
jf. tabel 1.
Ud fra de generationsneu-
trale principper er finanspolitikken derved omtrent holdbar. Beregningerne er be-
hæftet med usikkerhed. Det skal hertil bemærkes, at de stiliserede svækkelser, som
den generationsneutrale HBI viser er udtryk for et scenarie, der kræver ændringer
af vedtaget politik, herunder levetidsindekseringen af folkepensionsalderen, regu-
leringen af børnefamilieydelse og boligsikring, reglerne for grøn check, reglerne
for fradrag for negativ nettokapitalindkomst og reglerne for ejendomsværdiskat og
grundskyld.
Tabel 1
Finanspolitisk holdbarhedsindikator
Pct. af BNP
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
+
Uændret antal år på pension fra 2030 (målt ved folkepensionsalderen)
+
Løn- frem for prisregulering af ydelser (børnefamilieydelse, boligsikring)
+
Indeksering af grøn check og progressionsgrænse for rentefradraget
+
Fastholdt gennemsnitligt nedslag i boligskat fra 2030
Generationsneutral HBI
HBI
1,3
-0,8
-0,2
-0,1
-0,1
0,1
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 0,1 pct. af BNP.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024 og egne beregninger.
Siden den nuværende regering tiltrådte i december 2022 er der i forbindelse med
de mellemfristede fremskrivninger samlet set skønnet underliggende forbedringer
af den strukturelle saldo i 2030 på ca. 0,9 pct. af BNP.
2
Det er udtryk for forøgel-
ser af det finanspolitiske råderum frem mod 2030, som enten er udmøntet i alle-
rede besluttede konkrete initiativer med virkning frem til i dag (inklusiv finanslov-
forslaget for 2025), eller som indgår i det finanspolitiske råderum fra 2025 til 2030.
I et hypotetisk eksempel, hvor en underliggende forbedring på 0,9 pct. af BNP
ikke omsættes til konkrete initiativer, men derimod anvendes til at øge den offent-
lige saldo, vil HBI skønsmæssigt blive forbedret 0,9 pct. af BNP. Dette vil være
udtryk for, at udgifter sænkes og skatter forøges med en samlet saldovirkning på
0,9 pct. af BNP i forhold til den seneste opdaterede 2030-fremskrivning. I et
Danmarks Konvergensprogram 2023
(maj 2023) indebar en underliggende forbedring af den strukturelle saldo på
0,4 pct. af BNP.
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2024) indebar en underliggende for-
bedring på 0,1 pct. af BNP og
Opdateret mellemfristet forløb, maj 2024
(maj 2024) indebar en underliggende for-
bedring på 0,4 pct. af BNP.
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om den generationsneutrale HBI mv.
2945735_0004.png
Side 4 af 4
sådant hypotetisk scenarie vil HBI med øvrige gældende forudsætninger (og altså
med et strukturelt overskud i 2030 frem for saldomålet på -0,5 pct. af BNP) øges
fra 1,3 til 2,2 pct. af BNP. Virkningerne af de generationsneutrale fremskrivnings-
principper vil være uændrede, hvorved den generationsneutrale HBI vil være 0,8
pct. af BNP, når der startes fra et saldooverskud på ca. 0,4 pct. af BNP i 2030.
I 2022 foreslog
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning
en ændret levetidsin-
deksering af folkepensionsalderen. Ændringerne i forhold til den nuværende in-
dekseringsmekanisme var bl.a. at tage udgangspunkt i den forventede middelleve-
tid ved folkepensionsalderen frem for 60-årige, og at kun 80 pct. af en stigning i
den forventede restlevetid skulle lede til en stigning i folkepensionsalderen mod
100 pct. i den nuværende mekanisme. Kommissionens forslag indebærer en lang-
sommere udvikling i folkepensionsalderen end det, som følger af
Velfærdsaftalen
(2006).
Udviklingen i folkepensionsalderen ved Kommissionens anbefaling giver
en udvikling i pensionsalderen, som ligger tæt på det generationsneutrale princip.
Kommissionens anbefaling indebærer, at HBI svækkes med 0,8 pct. af BNP,
jf. fi-
gur 1.
Figur 1
Folkepensionsalder
Alder
85
Alder
85
80
80
75
75
70
70
65
65
60
2000
2010
2020
2030
2040
2050
2060
2070
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
2080
2090
2100
Kommissionsanbefaling
2110
2120
HBI2.0
60
2130
Kilde: Danmarks Statistik, DREAM,
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning,
maj 2022 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister