Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2970667_0001.png
28. januar 2025
J.nr. 2025 - 326
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 108 af 8. januar 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 176 (folketingsåret 2023-24)
2970667_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 176 (folketingsåret 2023-24)?
Svar
SAU alm. del
spørgsmål 176 omhandlede de økonomiske virkninger af at afskaffe af-
trapningen af børne- og ungeydelsen.
Børne- og ungeydelsen er en skattefri ydelse, der udbetales til forældre for børn under 18
år. Ydelsen varierer efter barnets alder og er årligt for 0-2-årige 21.168 kr., for 3-6-årige
16.764 kr. og for 7-17-årige 13.188 kr. (2025-niveau). For børn i aldersgrupperne 0-2, 3-6
og 7-14 år udbetales ydelsen kvartalsvis, mens den for 15-17-årige udbetales månedligt.
Børne- og ungeydelsen er indkomstafhængig således, at den aftrappes med 2 pct. af den
del af indkomsten (topskattegrundlaget), der overstiger et grundbeløb på 917.000 kr.
(2025-niveau). Ydelsen bliver som udgangspunkt delt lige mellem barnets forældre, og
indkomstaftrapningen afhænger alene af modtagerens indkomst.
Afskaffelsen af indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 355 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 120 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Sidstnævnte skøn afviger fra det tilsva-
rende skøn i svaret på SAU 176 på 170 mio. kr., hvilket kan henføres til blandt andet de
opdaterede beregningsprincipper på personskatteområdet.
1
Det skønnes endvidere, at af-
skaffelsen vil øge arbejdsudbuddet med ca. 200 fuldtidspersoner og øge indkomstforskel-
lene målt ved Ginikoefficienten med 0,02 pct.-point. Desuden skønnes, at afskaffelsen vil
øge BNP med ca. 0,5 mia. kr. og øge den økonomiske velstand målt ved den samfunds-
økonomiske virkning med ca. 0,2 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved afskaffelse af indkomstaftrapningen af børne- og ungeydel-
sen.
Virkning
efter
tilbage-
løb og
adfærd
Mio. kr.
Ændring
i Gini-
koeffici-
ent
Pct.-po-
int
Sam-
funds-
økono-
misk
virkning
Mia. kr.
2025-niveau
Umid-
delbar
virkning
Mio. kr.
Virkning
efter til-
bageløb
Mio. kr.
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
perso-
ner
200
Virkning
på BNP
Mia. kr.
Ingen indkomstaf-
trapning af børne-
og ungeydelsen
-355
-270
-120
0,02
0,5
0,2
Anm.: BNP-virkningen afspejler den isolerede effekt af den skønnede, afledte ændring i lønsummen som følge af ændringen i arbejdsudbuddet.
Det vil sige ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb via moms og afgifter.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter
2027, august 2023, samt forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august 2024
Afskaffelsen af indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen svarer til en nedsættelse af
marginalskatten på 1,84 pct. point for de berørte personer.
1
https://skm.dk/aktuelt/publikationer/rapporter/regneprincipper-paa-personskatteomraadet
Side 2 af 2