Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
3005470_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2025
Supplerende svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 104 (Alm.
del) af 8. januar 2025
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekten i 2030 på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini-
koefficienten af de reformer, der er gennemført siden 2001, både enkeltvis og
summeret i regeringsperioder? BNP-effekten for hver af de enkelte reformer be-
des opgjort både i pct. og i mia. kr. BNP-effekten bedes desuden opdelt på bidrag
fra øget beskæftigelse og fra øget produktivitet.
Svar
Som angivet i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 104 (Alm. del) af 8. januar 2025
føl-
ger her et supplerende svar med en opdateret opgørelse BNP-virkninger af tiltag
gennemført siden regeringens tiltrædelse der påvirker produktiviteten,
jf. tabel 1.
Samlet set skønnes initiativer implementeret siden folketingsvalget i 2022 at sænke
strukturelt BNP via lavere produktivitet med ca. 0,7 pct. i 2030. Der er usikkerhed
om effekternes størrelse.
I modsat retning trækker gennemførte initiativer, der øger arbejdsudbuddet. Disse
skønnes samlet set at øge BNP i 2030 med 1 pct.,
jf. tabel 2.
De negative produktivitetsvirkninger,
jf. tabel 1,
afspejler i al væsentlighed gennem-
førte initiativer på EU-niveau, herunder primært i forbindelse med implemente-
ring af Arbejdstidsdirektivet, implementering af Direktiv om virksomheders bære-
dygtighedsrapportering (CSRD) samt implementeringen via Lov om CO
2
-kvoter
af ændringer til EU’s kvotehandelsdirektiv,
der omfatter udvidelse af det eksiste-
rende kvotehandelssystem (ETS1) til udledninger fra søfart og etableringen af et
nyt kvotehandelssystem for brændstoffer til vejtransport og bygninger (ETS2).
Disse initiativer på EU-niveau forfølger dog andre hensyn end størrelsen på BNP,
herunder hensyn i forhold til miljø, klima og arbejdstidsregler. Desuden kan det
bemærkes, at såfremt samme reduktioner af fx CO
2
-udledningen skulle indfris
gennem nationale tiltag, ville de som udgangspunkt medføre højere økonomiske
omkostninger sammenlignet med tiltag gennem det fælles EU-kvotesystem.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Supplerende svar på spørgsmål 104: Spm. om effekten i 2030 på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini-koefficienten af de reformer, der er gennemført siden 2001, både enkeltvis og summeret i regeringsperioder mv.
3005470_0002.png
Side 2 af 3
EU-Kommissionen har i januar 2025 offentliggjort en meddelelse om et konkur-
renceevnekompas med fokus på regelforenkling, byrdereduktioner og udnyttelse
af stordriftsfordele på det indre marked, hvilket skal ses i lyset af den aktuelle de-
bat om at styrke EU’s konkurrenceevne med udgangspunkt i bl.a. Draghi-rappor-
ten. Konkret vil Kommissionen bl.a. foreslå en række simplificeringsforslag, som
skal reducere byrder for virksomheder, herunder forenkle og reducere kravene til
bæredygtighedsrapportering. Dette skal også ses som opfølgning på den erklærede
målsætning om at reducere administrative byrder med 25 pct., hvilket af Kommis-
sionen skønnes at indebære byrdelettelser for samlet 37,5 mia. euro. Regeringen
støtter denne dagsorden og arbejder bl.a. for at øge fokus på effektiv implemente-
ring og reducerede implementeringsomkostninger i EU. Arbejdet med simplifice-
ring og byrdereduktion vil også være et fokusområde under det kommende dan-
ske EU-formandskab, som Danmark overtager i 2. halvår 2025.
Det bemærkes, at medlemskabet af EU og det indre marked samlet set skønnes at
bidrage signifikant til dansk og europæisk velstand.
Tabel 1
Gennemførte intiativer med virkning på produktiviteten siden folketingsvalget i 2022
BNP-virkning, mia. kr. (2025-niveau)
EU’s vandrammedirektiv
Justeringer af rammen for offentlige investeringer
Aftale om Finanslov 2024
- heraf forhøjelse af servicefradrag
Indførelse af grøn flyafgift samt forhøjelse af supplerende ældrecheck
Aftale om et stærkere erhvervsliv
National implementering af dele af Arbejdstidsdirektivet
1)
Tillægsaftale til national strategi for bæredygtigt byggeri
National implementering af Direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering
Lov om ændring af lov om lægemidler
Lov om CO2-kvoter
2)
I alt
2030
-0,3
1,1
-0,0
-0,0
-0,3
0,1
-5,3
-0,3
-11,2
-0,1
-5,0
-21,4
1):
2):
Foreløbigt skøn.
Virkningen er beregnet på Finansministeriets REFORM-model. Med afsæt i foreløbige beregninger på
GrønREFORM opgøres en omtrent tilsvarende virkning, men der er betydelig usikkerhed om virkningen i
begge modelberegninger.
Anm.: Totaler kan afvige fra summen af enkeltelementer som følge af afrunding. Det bemærkes, at tabellen dækker
initiativer siden folketingsvalget i 2022 til i dag.
Det bemærkes yderligere, at der er en række forhold tilknyttet implementeringen af
Aftale om Implementering af
et Grøn Danmark
af november 2024, der er under afklaring. Der er ikke foretaget produktivitetsberegninger
for trepartsaftalen som helhed.
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 104 (Alm. del) af 8. januar 2025
tages der i opgørelserne afsæt i strukturel
BNP, som det var skønnet i forbindelse med
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024.
Der er anvendt samme grundlag til ovenstående opgørelse.
Kilde: Finansministeriet og de enkelte aftaletekster mv.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Supplerende svar på spørgsmål 104: Spm. om effekten i 2030 på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini-koefficienten af de reformer, der er gennemført siden 2001, både enkeltvis og summeret i regeringsperioder mv.
3005470_0003.png
Side 3 af 3
Samlet set skønnes initiativerne vedrørende arbejdsudbud og produktivitet gen-
nemført siden folketingsvalget i 2022 at øge strukturelt BNP med ca. 0,3 pct. af
BNP i 2030,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Samlet virkning på strukturelt BNP af initiativer gennemført siden folketingsvalget i 2022
2030
Mia. kr. (2025-niveau)
Strukturel beskæftigelse
Produktivitet
I alt
31,5
-21,4
10,1
Pct. af strukturel BNP
Strukturel beskæftigelse
Produktivitet
I alt
1,0
-0,7
0,3
Anm.: De samlede virkninger i pct. af strukturelt BNP er afrundet med 1 decimal. Til opgørelsen af BNP-virknin-
gen afledt af arbejdsudbudsvirkningen af en række af tiltagene, er der taget afsæt i beregningstekniske forud-
sætninger om løn og den afledte BNP-virkning.
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 104 (Alm. del) af 8. januar 2025
tages der i opgørelserne afsæt i strukturel
BNP, som det var skønnet i forbindelse med
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028,
august 2024.
Der er anvendt samme grundlag til ovenstående opgørelse.
Kilde: Finansministeriet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister