Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. februar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 103 (Alm. del) af 8. januar
2025
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af henholdsvis at mindreregulere indkomstover-
førslerne med 0,75 pct. point årligt og at inflationsregulere indkomstoverførs-
lerne? Effekterne bedes opgjort både for perioden 2026-2030 og 2026-2035. Op-
gørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini-koeffici-
enten.
Svar
En årlig mindreregulering på 0,75 pct.-point frem mod 2030 svarer til en samlet
reduktion i indkomstoverførslerne på knap 3,6 pct. Fortsættes den årlige mindre-
regulering frem til 2035, svarer det til en samlet reduktion i indkomstoverførslerne
på godt 7 pct.
Den skitserede mindreregulering skønnes at indebære en umiddelbar offentlig
mindreudgift på 7,4 mia. kr. (2025-niveau) i 2030 stigende til 14,6 mia. kr. (2025-
niveau) i 2035, hvis mindrereguleringen videreføres til 2035,
jf. tabel 1 nedenfor.
Den umiddelbare mindreudgift på 7,4 mia. kr. i 2030 afspejler et fald i de offent-
lige udgifter til indkomstoverførsler på 12,1 mia. kr., et fald i provenuet fra ind-
komstskatterne på 4,5 mia. kr. og en afledt stigning i udgifterne til boligstøtte på
knap 0,4 mia. kr. Hertil kommer, at et fald i indkomstoverførslerne indebærer et
fald i indbetalingerne til den obligatoriske pensionsopsparing for overførselsmod-
tagere og dermed en besparelse på de statslige udgifter til indbetaling af pensions-
bidrag for modtagere af overførselsindkomster på ca. 0,2 mia. kr. (2025-niveau) i
2030.
Opgjort efter tilbageløb fra moms og afgifter skønnes mindrereguleringen at give
anledning til offentlig mindreudgift på 1,1 mia. kr. det første år stigende til 5,8
mia. kr. i 2030 og 11,4 mia. kr. i 2035, hvis mindrereguleringen fortsættes.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K