Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del
Offentligt
2981198_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. februar 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 103 (Alm. del) af 8. januar
2025
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af henholdsvis at mindreregulere indkomstover-
førslerne med 0,75 pct. point årligt og at inflationsregulere indkomstoverførs-
lerne? Effekterne bedes opgjort både for perioden 2026-2030 og 2026-2035. Op-
gørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini-koeffici-
enten.
Svar
En årlig mindreregulering på 0,75 pct.-point frem mod 2030 svarer til en samlet
reduktion i indkomstoverførslerne på knap 3,6 pct. Fortsættes den årlige mindre-
regulering frem til 2035, svarer det til en samlet reduktion i indkomstoverførslerne
på godt 7 pct.
Den skitserede mindreregulering skønnes at indebære en umiddelbar offentlig
mindreudgift på 7,4 mia. kr. (2025-niveau) i 2030 stigende til 14,6 mia. kr. (2025-
niveau) i 2035, hvis mindrereguleringen videreføres til 2035,
jf. tabel 1 nedenfor.
Den umiddelbare mindreudgift på 7,4 mia. kr. i 2030 afspejler et fald i de offent-
lige udgifter til indkomstoverførsler på 12,1 mia. kr., et fald i provenuet fra ind-
komstskatterne på 4,5 mia. kr. og en afledt stigning i udgifterne til boligstøtte på
knap 0,4 mia. kr. Hertil kommer, at et fald i indkomstoverførslerne indebærer et
fald i indbetalingerne til den obligatoriske pensionsopsparing for overførselsmod-
tagere og dermed en besparelse på de statslige udgifter til indbetaling af pensions-
bidrag for modtagere af overførselsindkomster på ca. 0,2 mia. kr. (2025-niveau) i
2030.
Opgjort efter tilbageløb fra moms og afgifter skønnes mindrereguleringen at give
anledning til offentlig mindreudgift på 1,1 mia. kr. det første år stigende til 5,8
mia. kr. i 2030 og 11,4 mia. kr. i 2035, hvis mindrereguleringen fortsættes.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, effekterne af henholdsvis at mindreregulere indkomstoverførslerne med 0,75 pct. point årligt og at inflationsregulere indkomstoverførslerne mv.
2981198_0002.png
Side 2 af 5
Det skal bemærkes, at der med gældende regler allerede indgår en mindreregule-
ring på 0,45 pct.-point i 2027 som følge af neutralisering af virkningen på ind-
komstoverførslerne af afskaffelsen af store bededag som helligdag. En virkning,
der optræder i 2026, men som følge af forlig først forventes implementeret fra
2027
1
. I forlængelse heraf kan det bemærkes, at den i spørgsmålet skitserede min-
dreregulering fra 2026 forudsætter forligskredsens opbakning.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en årlig mindreregulering af indkomstoverførslerne med 0,75 pct.-
point
2026
Samlet mindreregulering
SU og folkepension
Øvrige indkomstoverførsler
Umiddelbar mindreudgift
- Indkomstoverførsler
- Indkomstskat
- Boligstøtte
- Obligatorisk opsparing
Mindreudgift efter tilbageløb
Mindreudgift efter tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
Arbejdsudbud, BNP-virkning
Fordeling, Gini-virkning
0,71
0,71
1,4
-2,3
-0,9
0,0
0,0
1,1
1,5
1,43
1,44
2,9
-4,8
-1,8
0,2
-0,1
2,3
3,0
2,15
2,15
4,4
-7,3
-2,7
0,2
-0,1
3,4
4,6
2,86
2,87
6,0
-9,7
-3,6
0,3
-0,1
4,6
6,2
3,56
3,57
7,4
-12,1
-4,5
0,4
-0,2
5,8
7,7
2027
2028
2029
2030
Pct.
4,27
4,28
8,9
-14,5
-5,4
0,5
-0,2
6,9
9,3
4,96
4,97
10,3
-16,8
-6,2
0,5
-0,2
8,0
10,8
5,65
5,66
11,8
-19,2
-7,1
0,6
-0,3
9,1
12,3
6,34
6,35
13,2
-21,5
-8,0
0,7
-0,3
10,3
13,8
7,02
7,03
14,6
-23,8
-8,8
0,7
-0,3
11,4
15,3
2031
2032
2033
2034
2035
Mia. kr. (2025-niveau)
Fuldtidspersoner
1.500
1,4
0,04
3.000
2,8
0,09
4.500
4,2
0,14
6.000
5,6
0,18
7.500
6,9
0,23
9.000 10.500
8,3
0,27
9,6
0,32
11.900 13.400
11,0
0,36
12,3
0,41
14.800
13,6
0,45
Mia. kr. (2025-niveau)
Pct.-point
Fald i udvalgte ydelsesniveauer
Maks. dagpenge
Fuld folkepension (enlig)
Førtidspension (enlig)
SU (udeboende)
1.900
1.500
1.800
600
3.800
3.100
3.600
1.200
5.600
4.600
5.400
1.800
Kr. årligt (2025-niveau)
7.500
6.200
7.300
2.400
9.400
7.700
9.000
3.000
11.200 13.000
9.100 10.600
10.800 12.600
3.600
4.200
14.800 16.600
12.100 13.600
14.300 16.100
4.800
5.400
18.400
15.000
17.800
6.000
Anm.: De anførte afledte adfærdsvirkninger er baseret på en skalering af en tidligere opgørelse i forbindelse med
svar på
Finansudvalgets spørgsmål 180
af 15. marts 2022. I opgørelsen af statens udgift til indbetalinger til den
obligatoriske pensionsopsparing indgår der et modgående bidrag fra skat og modregning i socialpension på
udbetalingstidspunktet baseret på en forholdsvis skematisk opgørelse af, hvor stor en andel, der vurderes at
kommer til udbetaling i årene frem mod 2035. Den anførte arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste
100 fuldtidspersoner. Faldet i ydelsesniveau er opgjort relativt til niveauet ved gældende regulering og er
afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
grundlaget for opgørelser til svaret på
Finansudvalgets spørgsmål 180
af 15. marts 2022 samt egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
En reduktion af indkomstoverførslerne vil bidrage til en styrkelse af det økonomi-
ske incitament til beskæftigelse. Eksempelvis svarer mindrereguleringen frem til
2030 til et fald i den årlige maksimale dagpengesats på ca. 9.400 kr. (2025-niveau)
2
,
1
2
Jf.
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20231/lovforslag/l161/20231_l161_som_vedtaget.pdf
Opgjort inkl. beskæftigelsestillægget i de første 3 måneder.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, effekterne af henholdsvis at mindreregulere indkomstoverførslerne med 0,75 pct. point årligt og at inflationsregulere indkomstoverførslerne mv.
Side 3 af 5
svarende til et fald i nettokompensationsgraden for en gennemsnitlig enlig arbej-
der på 2 pct.-point fra ca. 67 pct. til ca. 65 pct.
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at en mindreregulering på 0,75 pct.-point
i årene 2026-30 vil bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet svarende til 7.500
fuldtidspersoner. Fortsættes mindrereguleringen frem til 2035 vurderes arbejdsud-
budsvirkningen at udgøre 14.800 fuldtidspersoner. Det skal til de opgjorte ad-
færdsvirkninger bemærkes, at disse er baseret på en skalering af en tidligere opgø-
relse, idet det ikke har været muligt at foretage en opdateret beregning på nyere
grundlag.
Inkluderes saldovirkningen af øget arbejdsudbud kan den samlede mindreudgift
forbundet med en mindreregulering frem mod 2030 opgøres til 7,7 mia. kr. (2025-
niveau) stigende til 15,3 mia. kr. (2025-niveau) i 2035, hvis mindrereguleringen vi-
dereføres.
Mindrereguleringen bidrager til en stigning i indkomstforskellene målt ved Gini-
koefficienten på 0,23 pct.-point i 2030 stigende til 0,45 pct.-point i 2035.
Inflationsregulering
I forhold til spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser af at inflationsregulere
indkomstoverførslerne, er der i det følgende taget udgangspunkt i, at der indføres
en mindreregulering svarende til, at ydelsessatsen efter eventuelt fradrag til obliga-
torisk opsparing, følger udviklingen i forbrugerpriserne to år tidligere.
Det skal bemærkes, at en overgang til regulering svarende til udviklingen i forbru-
gerpriserne fra 2026 indebærer, at overførselsmodtagerene går glip af den relativt
høje regulering i 2026 efter gældende regler, der afspejler lønstigninger i 2024 for-
anlediget af høje prisstigninger i 2022.
Allerede fra 2026 indebærer en overgang til regulering svarende til udvikling i for-
brugerpriserne således en mindreregulering på 3,5-3,8 pct.-point i forhold til gæl-
dende regulering. I de efterfølgende år ventes den årlige mindreregulering at ud-
gøre mellem 1 og 1,4 pct.-point, svarende til den skønnede årlige reallønsudvik-
ling.
I 2030 skønnes en overgang til inflationsregulering fra 2026 at svare til en samlet
mindreregulering på 8,45 pct. for overførsler, der efter gældende regler reguleres
svarende til lønudviklingen, mens det for øvrige indkomstoverførsler er 7,11 pct.
På den baggrund skønnes en overgang til inflationsregulering at afspejle sig en
umiddelbart offentlig mindreudgift på 16,4 mia. kr. (2025-niveau) i 2030, hvor
mindreudgiften er sammensat af en offentlig besparelse på udgifterne til ind-
komstoverførsler på 26,7 mia. kr., et fald i provenuet fra indkomstskatter på 9,9
mia. kr., øgede offentlige udgifter til boligstøtte på 0,8 mia. kr. og endelig en lavere
offentlig udgift til den obligatoriske pensionsopsparing på 0,3 mia. kr.,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, effekterne af henholdsvis at mindreregulere indkomstoverførslerne med 0,75 pct. point årligt og at inflationsregulere indkomstoverførslerne mv.
2981198_0004.png
Side 4 af 5
Ændringen kan også illustreres ved, at inflationsregulering svarer til, at den årlige
maksimale dagpengesats reduceres med ca. 18.600 kr. i 2030 opgjort i 2025-ni-
veau, mens en enlig folkepensionist med fuld supplerende pensionsydelse får re-
duceret folkepensionsydelsen med ca. 18.000 kr. i 2030 opgjort i 2025-niveau.
Efter indregning af afledt virkning på provenuet fra moms og afgifter, reduceres
den skønnede umiddelbare mindreudgift i 2030 til 12,7 mia. kr. (2025-niveau).
Omvendt kan det med betydelig usikkerhed skønnes, at reduktionen i overførsels-
indkomsterne vil bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet, svarende til 15.000
fuldtidspersoner, hvilket styrker de offentlige finanser og øger den skønnede sam-
lede mindreudgift forbundet med en overgang til inflationsregulering til 17,1 mia.
kr. (2025-niveau) efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser af at overgå til en inflationsregulering af indkomstoverførslerne
2026
Samlet mindreregulering
SU og folkepension
Øvrige indkomstoverførsler
Umiddelbar mindreudgift
- Indkomstoverførsler
- Indkomstskat
- Boligstøtte
- Obligatorisk opsparing
Mindreudgift efter tilbageløb
Mindreudgift efter tilbageløb
og adfærd
Arbejdsudbud
Arbejdsudbud, BNP-virkning
Fordeling, Gini-virkning
3,78
3,51
7,4
-12,1
-4,5
0,4
-0,1
5,7
7,7
4,67
4,12
9,0
-14,8
-5,5
0,5
-0,1
7,0
9,4
5,97
5,15
11,6
-19,0
-7,1
0,6
-0,2
9,0
12,1
7,26
6,18
14,1
-23,1
-8,6
0,7
-0,3
11,0
14,8
2027
2028
2029
2030
Pct.
8,45
7,11
16,4
-26,7
-9,9
0,8
-0,3
12,7
17,1
9,61
8,29
18,8
-30,7
-11,4
0,9
-0,4
14,6
19,7
10,80
9,50
21,4
-34,8
-12,9
1,0
-0,5
16,6
22,3
11,93
10,64
23,7
-38,5
-14,2
1,1
-0,5
18,3
24,7
13,05
11,78
26,1
-42,6
-15,7
1,2
-0,6
20,3
27,3
14,17
12,91
28,5
-46,3
-17,1
1,3
-0,6
22,1
29,8
2031
2032
2033
2034
2035
Mia. kr. (2025-niveau)
Fuldtidspersoner
7.400
6,8
0,23
8.700 10.900
8,0
0,28
10,0
0,36
13.000 15.000 17.500 20.000 22.400 24.800 27.200
Mia. kr. (2025-niveau)
12,0
0,44
13,8
0,51
16,1
0,59
18,4
0,67
20,6
0,75
22,8
0,83
25,0
0,91
Pct.-point
Fald i udvalgte ydelsesniveauer
Maks. dagpenge
Fuld folkepension (enlig)
Førtidspension (enlig)
SU (udeboende)
9.200
8.100
8.900
3.200
10.800 13.500
10.000 12.800
10.400 13.000
4.000
5.100
Kr. årligt (2025-niveau)
16,200 18.600 21.700 24.900 27.900 30.900 33.800
15.500 18.000 20.500 23.000 25.500 27.900 30.300
15.600 18.000 21.000 24.000 26.900 29.800 32.700
6.200
7.200
8.200
9.200 10.100 11.100 12.000
Anm.: De anførte afledte adfærdsvirkninger er baseret på en skalering af en tidligere opgørelse i forbindelse med
svar på
Finansudvalgets spørgsmål 180
af 15. marts 2022. I opgørelsen af statens udgift til indbetalinger til den
obligatoriske pensionsopsparing indgår der et modgående bidrag fra skat og modregning i socialpension på
udbetalingstidspunktet baseret på en forholdsvis skematisk opgørelse af, hvor stor en andel, der vurderes at
kommer til udbetaling i årene frem mod 2035. Den anførte arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste
100 fuldtidspersoner. Faldet i ydelsesniveau er opgjort relativt til niveauet ved gældende regulering og er
afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
grundlaget for opgørelser til svaret på
Finansudvalgets spørgsmål 180
af 15. marts 2022 samt egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, effekterne af henholdsvis at mindreregulere indkomstoverførslerne med 0,75 pct. point årligt og at inflationsregulere indkomstoverførslerne mv.
Side 5 af 5
Fortsættes inflationsreguleringen af indkomstoverførslerne i årene efter 2030 kan
det bemærkes, at den årlige mindreregulering i disse er ens på tværs af ydelsesty-
per, idet der ikke er taget stilling til eventuelle yderligere stigninger i bidragspro-
centen til obligatorisk pensionsopsparing efter 2030.
I 2035 vurderes det med betydelig usikkerhed, at inflationsregulering fra 2026 til
2035 vil afspejle sig i en samlet mindreudgift på 29,8 mia. kr. (2025-niveau) op-
gjort efter tilbageløb og adfærd.
I forhold til gældende regulering skønnes en overgang til inflationsregulering fra
og med 2026 at bidrage til en stigning i indkomstforskellene målt ved Gini-koeffi-
cienten på 0,51 pct.-point i 2030 stigende til 0,91 pct.-point i 2035.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister